• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Nytt spelår på Östgötateaterns scener

Johan Celander och Mattias Carlsson
Nu blir det drag! Mattias Carlsson får sätta upp musikalen som förändrade hans liv: La Cage aux Folles.

 

Människan förändrar världen

 

”Kultur förändrar människan. Och människan förändrar världen.” Skådisarna får ursäkta men nya Scenkonstbolagets Pia Kronqvist stod för bästa repliken när Östgötateatern och Ung scen öst presenterade kommande scenåret.

Tydlig, grundad och engagerad är intrycket av Pia Kronqvist som i rollen som Scenkonstbolagets VD tagit över det yttersta ansvaret för Östgötateatern och Norrköpings symfoniorkester. Teaterns Johan Celander och orkesterns Karin Veres får därmed renodla sina roller som konstnärliga ledare.

– Otroligt roligt, Pia Kronqvist är den optimala VD:n och otroligt duktig. Politikena visar verkligen att det var det här de menade, sade Johan Celander efter att ha släppt lös en bubblande kavalkad av aktörer som presenterade det kommande spelårets uppsättningar på de stora scenerna i Norrköping och Linköping. Intrycket är… vitalt och mänskligt nära, bortsett från den flygande morteln.

 

AnnaLina Hertzberg, konstnärlig ledare för Ung scen öst
Om gamla och nya rötter, om drömmar och relationer. Ung scen östs konstnärliga ledare AnnaLina Hertzberg presenterade fem nya produktioner.

 

Frågan är vem som förändrar människan och världen mest. Den avdankade primadonnan i Richard Carlsohns gestalt med smink som den fula ankungens vapen?

Jag får kraft igen
det finns hopp igen

Regissören Mattias Carlsson vittnade om hur Östgötateaterns förra uppsättning av La Cage aux Folles förändrade världen för alltid, åtminstone för en ung kille från Mjölby. Men att säga att musikalen handlar om homosexuella är för begränsande.  ”Det är en musikal om kärlek, ett familjedrama.”

Det skulle också kunna vara Baba Yaga med Ung scen öst. Alla häxors moder bäddar terapisoffan för världens alla sagofigurer som behöver finns sin inre ondska. Ung scen östs målgrupp är här ungdomar från 13 år, så det kan bli förändringar på lång sikt.

Uppsättningen av Molières Misantropen lär ska överbrygga tiden från 1600-tal till vår tid. ”Den känns daggfrisk och som en spegel av vår tid” säger Johan Celander och fortsätter till Sara Stridsbergs Dissekering av ett snöfall som också tar språnget från barocken till vårt nu med berättelsen om drottning Kristina.

Johan Celander jublar och sammanfattar det kommande spelårets tema som Kärlek, Identitet, Makt och Vanmakt. Och det inkluderar även Ung scen östs uppsättningar.

– 20 produktioner, det jobbas något otroligt i ateljéer och verkstäder. Vi är redan ute och spelar!

 

Pia Kronqvist, VD, Scenkonstbolaget
Lyssnare. Pia Kronqvist vill ta vara på kraften i Östgötateatern och i SON.

 

Men det här året behöver teaterchefen själv inte säga att spelåret ger ”någonting för alla”. För det säger Pia Kronqvist som med Scenkonstbolaget fått i uppdrag att stärka kulturinstitutionerna än mer, föra dem till en angelägen för alla i Östergötland.

– Nu når cirkusen Håll ihop människor på gator och torg och vi har en ungdomsteater i världsklass, som just kommit hem från turné i Finland.

Pia Kronqvist tillträdde den helt nya tjänsten vid helt nya Scenkonstbolaget 1 juni. Dessförinnan har hon hälsat på både Östgötateatern och Symfoniorkestern.

– Riktigt fina scenkonstupplevelser. Och jag blev golvad av Rose, Rose, Rose.

Hon påpekar att teatern och orkestern är två sinsemellan mycket olika konstnärliga institutioner. Medan Östgötateaterns produktioner skapas för att löpa under många föreställningar är det premiär nästan jämt för Norrköpings symfoniorkester.

– Min ledningsfilosofi är att lyssna, fatta beslut och följa upp, säger Pia Kronqvist och påpekar att hon fortfarande är i lyssnarfasen. Hon har haft möten med alla på teatern och i orkestern, frågat om farhågor och om framgångsfaktorer för att kunna skapa en grund som stärker institutionerna och gör dem bättre. På samma sätt vill hon lyssna på politikerna i Scenkonstbolagets styrelse.

En fråga hon också ställer sig är vad publiken behöver.

 

Tobias Almborg, skådespelare
Många stolar för Tobias Almborg. Under spelåret medverkar han i Molières Misantropen och i barnteaterkonserten Nasse hittar en stol. Sent i vår blir det dans.

 

Sist träffar jag skådespelaren Tobias Almborg. Förutom att han spelar Oronte i Misantropen och ska samarbeta med koreografen Birgitta Egerbladh i vår blir Östgötateaterns bidrag till ett samarbetsprojekt med Symfoniorkestern och fria teatergruppen Fenix. Det ska bli barnteaterkonserten Nasse hittar en stol, efter Sven Nordqvists bok.

– Det ska bli jättekul att få jobba med Åsa Forsberg igen, säger Tobias Almborg. Åsa ska spela Nasse och jag alla andra roller.

Medan Åsa och Tobias skriver manus är dirigenten och tonsättaren Christoffer Nobin ansvarig för musiken. En stol, två skådespelare och en stor symfoniorkester ger kontrastverkan. Särskilt som orkestern förstärks med unga musiker från Kulturskolan

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

ÖSTGÖTATEATERN Norrköping/Linköping/Östergötland

Spelåret 2016 / 2017
STORA TEATERN
Ensam av Alfhild Agrell som var vassare än Ibsen (endast i Linköping)
La Cage aux Folles
färgsprakande musikalkomedi med drag

Misantropen tragikomisk mardröm av Molière – mixar 1600-tal/2000-tal
Dissekering av ett snöfall satir av Sara Stridsberg – mixar också 1600-tal/2000-tal
Bra människor Pulitzerprisad nyskriven amerikansk komedi (endast i Norrköping)

Limits gränsöverskridande gästpel av Cirkus Cirkör

PLUS: Cirkusturnén Håll ihop, kammarspel, soppteater, teater för äldre, gästspel, programkvällar, samarbeten med SON och Östgötamusiken, gatuteater och SCENKONSTBIENNALEN

UNG SCEN ÖST Norrköping/Linköping/Östergötland

Spelåret 2016 / 2017
TEATER BRÅDDGATAN 34 / ELSAS HUS / KLASSRUM

Baba Yaga gruppterapi för onda sagovägen
Komma hem om att sätta nya rötter
Pappas bil om migration, gränsland och drömmar
Du gnisslar klassrumsmusikal om syskonrelation
Dronten klassrumsföreställning om kärlek och historiekunskap

PLUS: Teaterskola, scenkonstlaboratorium och gästspel

LÄNKAR
Östgötateatern hemsida Facebook
Ung scen öst hemsida Facebook
Scenkonstbolaget tar över Folkoperans VD reportage Kultursidan.nu 4/12 2015

Tagged , . Bookmark the permalink.