[flickr]http://www.flickr.com/photos/kultursidan/6246101229/[/flickr]
LL som i Ridell. Torsten Ridell ger sin synvinkel på konstruktivsmen. Foto: Michael Eriksson
Tvångströja inget för Torsten
Svart på vitt och svart på svart – konstnären Torsten Ridell är tillbaka i Norrköping. Men det är ett tag sedan nu. Han blev vän med konstnärskollegan och Galleri Kronans Åke Bjurhamn under 1980-talet, och höll bland annat en utställning på Norrköpings konstmuseum 1981.
Ridell har genom åren fortsatt att renodla sin konkreta konst. Vi talar art construit, med en retroaktiv doft av Paris. Där verkar han fortfarande, vid sidan av boendet i Karlskrona. Efter studier vid Forum i Malmö under 1960-talet lockade Paris som han kvarblev i under 1970-talet. Hans fäbless för svart på vitt tog sig här fullt uttryck och en teknikintresserad Ridell började verka inom den då unga datorkonsten.
Och visst bär hans konstnärskap ännu starka spår av denna kontrasternas verklighet, även om materialen nu är lika analoga som akryl, pannå och trä.
– Det digitala är ju antingen ett eller noll. Svart eller vitt, vertikalt eller horisontellt. Det är en konst på lek och på allvar.
Torsten Ridell har i sin konst bland annat funnit inspiration ibland andra argentinaren Arden Quin, som i sin tur inspirerades av Piet Mondrian. Quin skrev ett manifest 1948 som startade konströrelsen MADI. Ett budskap var att ta strid mot rektangeln. De flesta vägghängda konstverk är ju de facto än i dag stöpta i den rätvinkliga formen.
– Rektangeln är ju konstnärens tvångströja, så min konst är en befrielse från den.
Och utställningen på Galleri Kronan är i mycket en gränsupplösande upplevelse. Stram men rik på tolkningsutrymmen. Cirkeln som klyver sig själv, balansen i diptyken med de söndrade kvadraterna.
Titlar på verken är heller inget för Ridell. Vi stannar framför utställningens objekt nummer ett. En halv, vit cirkel fylld av en svart kvadrat.
– Den väcker frågeställningar. Är det en kvadrat eller ett par tårtbitar? Om man får utrycka sig så banalt.
Det får man, befriande nog.
Text & foto: Michael Eriksson
-
GALLERI KRONAN, Norrköping
- 15 – 30 oktober 2011
Torsten Ridell
LÄNKAR
http://www.gallerikronan.se/
FLER BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157627774148733″]