Arabisk musik från Spanien. Norska ensemblen Al Andaluz gästade Drothems kyrka under NoMeMus, den nordisa festivalen för medeltida musik som hålls vid Söderköpings Gästabud.
Kulturell guldålder i morernas Spanien
En kulturell guldålder. Kalifatet i Córdoba och efterföljande taifastater härskade över det tidigmedeltida Spanien, Al-Andalus. Norska ensemblen Al Andaluz bjöd på musik från då och nu, arabiskt, judiskt och kristet i Drothems kyrka som ett inslag NoMeMus under Söderköpings Gästabud på fredagskvällen.
De framträngande morerna, alltså araber, erövrade stora delar av den iberiska halvön söderifrån år 711. Emiratet och senare kalifatet i Córdoba har beskrivits som en kulturell guldålder, med muslimer, judar och kristna (de senare betalade högre skatt men fick i gengäld behålla sin religion) vid sidan av varandra.
Även efter att kalifatet fallit år 1031 och ersatts av taifastater, stadsstater, fortsatte den kulturella utvecklingen. Den har lämnat spår in i vår tid, i Spanien och i norra Afrika, som Algeriet och Marocko, dit morerna flydde efter det kristna maktövertagandet.
Kvartstoner och halvtoner. Liv Ulvik behärskar det arabiska tonspråket med klar stämma.
Norska ensemblen Al-Andaluz har alltså specialiserat sig på medeltida musik. Tongångarna är dock andra än de som vanligen hörs när NoMeMus, den nordiska festivalen för medeltidsmusik, bjuder in till konsert.
Gharnati är en kärlekssång från Granada. Sångerskan Liv Ulvik klara stämma svänger uppåt och neråt i svaga bågar, halvtoner och rentav kvartstoner. Programbladet ger nödvändiga fakta som att ”mawal” är orytmisk sång och det är så hon inleder med enbart svagt ackompanjemang till Sverre Jensens luta. ”Åh, min vän, mitt tålamod är slut, men min kärlek är starkare än någonsin” deklamerar hon innan det är dags för andra delen, ”ya moqabil” som står för rytmisk sång, där trumma och flöjt faller in med dansant tretakt.
Med fyra instrumentalister blir programmet omväxlande. Sverre Jensen byter ideligen instrument, vackrast är en liten harpa. Han har tillverkat nästan alla som gruppen använder sig av, ibland efter förebilder i gamla manuskript.
Flöjtisten Mona Hansen växlar pipa, ibland flera gånger i samma stycke. Flötens roll blir ofta att följa sången, som ett eko, som att brodera vidare med fågelvingssnabba fingrar. Kristine Rustad som växlar mellan stråkinstrumenten fiddla och rebab i en lite överraskande ackompanjatörsroll, som kontrabasist.
Tomas Nilsson slår på lite av varje, en trumma av djembetyp (långhalsad kruka med trumskinn i botten), en handhållen ramtrumma och en tamburin vars bleck nästan låter som kastanjetter, när han knäpper till dem. Läckrast är kanske det gungande, nästan metalliska, ljudet från en halvstor lerkruka vars lilla öppning han slår på.
Harpospelare. Sverre Jenssen, är en uppmärksammad musiker och instrumentbyggare som byggt, ibland rent av återskapat, de instrument ensemblen använder.
El rey de Francia, är en traditionell sefardisk sång på ladino, det språk de spanska judarna talade. Liv Ulvik sjunger sången, som har kvällens tydligaste melodi, till ackompanjemang av minigitarr, fiddla, flöjt och den gungande krukan.
Från tunisiska nouban (=en svit) Wasla Maqamasbain, som sägs stamma från Sevilla omkring år 1050, då kompositören låg sjuk och lyssnade till gatulivet, till Cantiga nr 283, en hyllning till jungfru Maria från det kristna Spanien, omkring år 1280. Samma svaga melodibågar men heltonerna känns revolutionerande. Steget är nog inte så långt ändå.
Gruppen avslutar med Shabi, en mer folklig låt av det slag som hördes i Malagas gathörn och var vanlig vid fester. En sak till lär vi oss – musik från Marocko sägs vara bra för sjuka.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
DROTHEMS KYRKA Norrköping
26 augusti 2016
Al Andaluz
Konsert
Arr: NoMeMus, Nordisk festival för medeltida musik vid Söderköpings GästabudMEDVERKANDE
Sverre Jensen – luta, harpa m.fl. instrument
Liv Ulvik – sång
Mona Hansen – flöjt
Kristine Rustad – rebab och fiddla
Tomas Nilsson slagverkSÖDERKÖPING
25 – 27 augusti 2016
Nomemus
Nordisk festival för medeltida musikSÖDERKÖPING
26 – 28 augusti 2016
Söderköpings Gästabud
Tornerspel, medeltidsmarknad, gycklare, eldshow, musikfestival, föreläsningar m.m.
LÄNKAR
Al-andalus Wikipedia
Läs mer – om arabiska kulturens betydelse för renässansen humanismkunskap/info
Al Andaluz Myspace
NoMeMus hemsida Facebook
Söderköpings Gästabud hemsida Facebook program
Söderköping smakar på medeltiden reportage Kultursidan.nu 27/8 2016
Gästabudet satsar på två musikfestivaler reportage Kultursidan.nu 23/8 2016
Pingback: Al Andaluz – musik från andras medeltid | Prensa Norrköping