Extra kraft. Maestro Jurowski har sin egen stil när han dirigerar. Ibland dirigerar han enbart med höger arm, ibland understryker han och lyfter med vänster.
Förväntan , elegans och skarpa dissonanser
Mästarmöten på flera plan när Norrköpings symfoniorkester öppnar säsongen med Wagner, Beethoven och Sjostakovitj. På dirigentpulten maestro Michail Jurowski. Man kan också säga att kvällen präglades av kära återseenden.
I Louis de Geers foajé minglade publiken uppsluppet till skön musik av Svenska Salongsorkestern, och stämningen var inte helt olik den på skolgården när man samlas för första gången efter sommarlovet.
Välkomna till en ny säsong då vi letar ny chefdirigent! Symfoniorkesterns konstnärliga ledare Karin Veres inledde kvällen. En glad nyhet var att abonnemangsförsäljningen ökat med 10 procent.
Dirigent Michail Jurowski har varit orkestern och Norrköping trogen sedan första mötet 1995. Även kvällens solist, ryske pianisten Alexander Melnikov, har gästat orkestern en gång tidigare.
Med andra ord en familjär och avslappnad stämning både på scenen och i salongen. Men för den skull inte utan förväntan och fokus.
Uvertyren till Mästersångarna i Nürnberg fungerade bra som uppvärmning. Förspelet till Wagners enda komiska opera innehåller både pampig festmusik och ängslig kärlekslängtan.
Lekande lätt, glatt och elegant låter första satsen i Beethovens Pianokonsert nr. 1. Orkestern och solisten bollar melodin mellan sig. Alexander Melnikov har en lågmäld framtoning. Inget expressivt kroppsspråk utan fokus ligger på händerna som smeker fram tonerna ur tangenterna på flygeln.
Det blir än mer tydligt i den andra, långsamma satsen. Ett utsökt pianospel, böljande och innerligt. Som en vaggvisa i orkesterskrud. I den avslutande satsen virvlar en dansmelodi fram, gäckande och lekfull. Ett utmärkt samarbete mellan orkestern och solisten.
Elegant samverkan. Alexander Melnikov har en lågmäld framtoning vid flygeln, händerna smeker fram tonerna.
Kvällens Symfoni är också nummer ett i ordningen. Sjostakovitj skrev sin första symfoni som studerande vid Leningrads konservatorium, endast nitton år gammal. Verket var ett examensarbete men kom att bli en dörröppnare till världens konsertscener. En klassiskt uppbyggd symfoni i fyra satser, men med ett modernt och personligt färgat innehåll. Säkert också omtyckt av flera orkestrar för att musiken rymmer en rad soloinsatser för musikerna.
Det är rak och avskalad musik där enskilda instrumentklanger är framträdande – violin, klarinett, trumpet, cello, piano och pukor. När orkestern tar i låter det starkt och skränigt – som väl kontrollerad kakafoni. Det finns både ljusa melodiska partier och mörkare avsnitt där klangerna skär in i varandra med asymmetri och dissonans. Andra satsen får ett speciellt avslut med pianoackord som utropstecken och en ensam trumvirvel.
Michail Jurowski är en van uttolkare av Sjostakovitj och musikerna följer honom uppmärksamt. Det skapar närvaro och närhet både på scenen och i salongen. Därför blir också upplevelsen av symfonins avslut så storslagen – musiker och publik befinner sig i musiken tillsammans.
En bättre start på konsertsäsongen kan man knappast önska sig.
© Text: Felicia Eriksson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
DE GEERHALLEN Norrköping
8 september 2016
Säsongspremiär med Maestro Jurowski
Norrköpings symfoniorkester
Dirigent: Michail Jurowski
Konsertmästare: Henrik Jon Petersen
Solist: Alexander MelnikovPROGRAM
Mästersångarna i Nürnberg, förspel – Richard Wagner (1813-1883)
Pianokonsert nr 1 C-dur op 15 – Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Symfoni nr 1 f-moll op 10 – Dmitrij Sjostakovitj (1906-1975)
LÄNKAR
Michail Jurowski info
Alexander Melnikow Wikipedia
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook
Chefdirigentlöst SON går mot nya möten reportage Kultursidan.nu 4/5 2016