Detalj. Det klotformade ögat som ytterligare ett sätt att ge tredimensionalitet åt målningen. Lägg märke till den skiftande färgbehandlingen som får motivet att glida mellan föreställande och ogripbart.
Berättelsen som ogripbara drömmar
Genom smala öppningar får vi se den. Aaid Jasims bildvärld skulle nog vara obehaglig om den släpptes lös i fullt format. Plankor heter utställningen på Galleri Mot Strömmen. Resultatet av ett års hårt arbete är just plankor och andra i ”tavelsammanhang” ovanliga former.
– Jag försöker få folk att få upp ögonen för min konst, säger Aaid Jasim där han står mitt i utställningen med högsmala, runda och men också vinklade målningar.
Många av Norrköpings konstnärer från Irak har bevittnat kriget och rapporterar om det till oss som bara känner till freden. Det blir inte så mycket blommor eller sökande efter konceptuella motiv om man säger så. Men det blir konst, personliga uttryck av lager av erfarenheter.
Detalj. En rygg med en förkrympt vinge – ”det är bara i drömmen vi människor kan flyga”, säger Aaid Jasim.
Plankor är Aaid Jasims andra separatutställning i Norrköping. Den förra, år 2012, handlade om att minnas väggarna i Bagdad, fyllda av graffiti, ny och kanske även uråldrig. Nu målar han de bilder som kommer till honom i drömmarna, om det är vakendrömmar eller nattdrömmar låter han vara osagt.
Det kommer för mig att hans ”plankor” är för att skydda oss från att se för mycket. Det blir som att kika på håll in mot ett kaotiskt flöde genom ett galler. Även mellanrummen, galleriets vita väggar, får en innebörd om jag tänker så. Jag hoppas att han har någon god natts sömn emellanåt.
Plankor är i alla händelser resultatet av en omfattande konstnärlig process. Ett årsverke av en serie stora målningar som sedan beskurits, stora delar har sågats bort och förkastats.
– I vanliga fall är konstverket en fyrkantig tavla, det viktiga motivet finns i mitten. Här kan du se från höger till vänster, från vänster till höger eller uppifrån och ner, säger han och demonstrerar riktningarna.
”Decentralisering” är ordet. Även om formatet påminner om kinesisk-japanska högsmala landskap finns inget att ta fäste på här. Ingen förgrund, ingen horisont. Bara färger – brunt, gult, rött, grått – och former, som ibland samlar ihop sig till ett föreställande – en dusch, en fågel, ansikten, färgplumpar, mönster – och lika snabbt försvinner. Berättelsen blir ogripbar. Som i drömmen.
– Jag försöker hitta relationen mellan betydelse och o-betydelse.
Plankor. Aaid Jasim ställer ut på Galleri Mot Strömmen.
Han prövar även rundlar där målningen fortsätter på sidorna. De omger en halv pyramid som lutar sig mot hörnet, ett sätt att skapa djup, få betraktaren att för en kort stund ana bildvärlden han rymmer inom sig.
På utställningen finns ännu ett verk, en målad cirkel på en ovanligt vanlig fyrkantig tavla som ges djup med skuggans hjälp.
– Det handlar om kopplingen mellan dröm och verklighet, enligt sufisk filosofi är cirkeln den perfekta formen.
Men den här cirkeln är ostadig, imperfekt, i rörelse. Allting rör sig.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
GALLERI MOT STRÖMMEN Norrköping
10 – 22 september 2016
Plankor
Måleri
Aaid Jasim
LÄNKAR
Galleri Mot Strömmen Facebook FB-evenemang
Konstnärernas egen SM-vecka på Kronan reportage Kultursidan.nu 8/7 2016
Aaid Jasim ställer ut på Galleri Kronan reportage Kultursidan.nu 12/11 2012