• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Höstens första soppteater tog Nya vägar (recension)

Nya vägar
Riktning. Texter av kända svenska poeter bärs fram och gestaltas på Nya vägar med Jakob Fahlstedt och Birgitta Egerbladh. Östgötateatern inledde höstens soppteater med  ett gästspel från Klara soppteater, Stadsteatern i Stockholm.

 

Texterna silas, vänds, vrids – och angår

 

I torsdags inleddes soppteatersäsongen på Östgötateatern. Först ut ett gästspel från Klara Soppteater – Nya vägar – ett poetiskt och musikaliskt program med Jakob Fahlstedt och Birgitta Egerbladh.

Soppteater är en idealisk teaterform. Lättillgänglig, opretentiös och direkt. Många av mina bästa teaterupplevelser har uppstått vid den där koncentrade timmen efter lunchsoppan. Jag förvånas varje gång över att man så lätt kan släppa vardagen och dras in i det som händer på scenen. Så fort det blir mörkt och scenljuset går på är magin på plats. Så även den här gången.

 

Nya vägar
Helhet. Texterna rymmer de stora frågorna, vänder och vrider på kärlek och längtan, liv och död.

 

Jakob Fahlstedt i mörk kostym reciterar Karin Boyes dikt Morgon. Sedan en plötslig inandning som får oss alla i publiken att hoppa till. Hans ögon uppspärrade i stor förvåning. Texten övergår till ordlösa rörelser.

Regissör Birgitta Egerbladh har arbetat med hela registret av uttrycksmedel när hon har skapat föreställningen. Det talade ordet, kroppens rörelser, sång och musik – texten silas igenom, vänds och vrids. På det här sättet blir texterna något mer än sig själva.

Stommen är dikter av välkända svenska poeter som Kristina Lugn, Karin Boye, Hjalmar Gullberg, Werner Aspenström och Bo Setterlind för att nämna några. Flera av dikterna är tonsatta av Birgitta Egerbladh och framförs som sånger. Både Jakob och Birgitta har uttrycksfulla röster som förmår att bära fram texten i musiken.

Birgitta ackompanjerar på piano. Ett av de mer komiska inslagen i föreställningen är ett vredesutbrott spelat på pianot. Ett annat när Birgitta på pricken fångar känslan i ett samtal utan att säga ett ord. Hennes rörelser, kroppsspråk och mimik säger allt.

 

Nya vägar
Upprört. Det märks tydligt att Birgitta Egerbladh är dansare och koreograf i botten.

 

Texterna rymmer alla de stora frågorna om kärlek, svek, längtan, ensamhet, liv och död. Tankar som finns med oss hela tiden, men som vi sällan stannar upp och uttalar. Kanske är det därför som jag blir så berörd av vissa texter. För att de ligger nära mig utan att jag reflekterat över dem tidigare.

Föreställningen är kort och gott som riktigt bra soppa – flera ingredienser som får blanda sig med varandra och koka ihop till en alldeles egen smak och konsistens.

© Text: Felicia Eriksson
© Foto: Matilda Rahm

CAFÉ GYCKLAREN, STORA TEATERN Norrköping

22 september 2016 kl 12  ( Linköping 23/9)

Nya vägar
Soppteater
Regi, koreografi, musik: Birgitta Egerbladh
Scenografi, kostym: Annsofie Nyberg
Dramaturg: Marie Persson Hedenius
Ljus- och ljudteknik: Michael Andersson
Produktion: Klara Soppteater

Medverkande: Jakob Fahlstedt och Birgitta Egerbladh

Soppteater på Stora teatern i Norrköping
Hösten 2016
I Linköping, Stora teaterns övre foajé, en dag senare
Insläpp kl 11.30, på scen kl 12

3 november
Som ni vill ha det

Stina von Sydow och Östgöta brasskvintett

24 november
En baron på återbesök
Sven Angleflod

8 december
En dansk jul
Christian Zell och Mats Jansson

LÄNKAR
Östgötateatern hemsida Facebook
Nytt spelår på Östgötateaterns scener reportage Kultursidan.nu 11/8 2016
Baronen som kommer tillbaka recension Kultursidan.nu 1/2 2016

Bookmark the permalink.

Comments are closed.