En lek med Shakespeare. Pontus Plænge prövar repliker i nya ordningar.
Att vara här och nu – och då – på samma gång
– Att vara här och nu är att vara i dåtiden. Shakespeares texter är ju skrivna för 400 år sedan
och när vi hör dem har vi direktkontakt med hans tid.
Martin Elfsberg, processledare
Det kan tyckas lättsamt att klippa och klistra i Shakespeares texter, att stapla ”att vara”-monologen ovanpå juden Shylocks försvarstal. Att ta ut det gôttaste – men också det mest välkända. Fastnar man då inte i klichéerna?
När Östgötateatern nu gör just detta – saxar fram Shakespeares bästa – är det för att ge deltagarna möjlighet att se teatern födas här och nu. Men också att upptäcka hur angelägen den är än idag.
Vid pressvisningen av TO be OR not to be… eller Här är jag! sitter jag med penna, papper och kamera och dessutom med två pappstickor med repliker som jag ska passa in – där jag tycker att det passar – i Gustaf Appelbergs replikskifte med Pontus Plænge.
Det är som en spännande tennismatch – höger, vänster, höger, vänster. Plötsligt märker jag att nästan alla kollegorna sitter tomhänta. Till sist hör jag en stickreplik som passar, räcker fram min ena sticka till Gustaf. Träff! Retur från Pontus. Sträcker fram min sista – Smash!
Efteråt berättar Martin Elfsberg, som den här gången föredrar att kalla sig processledare framför regissör, att replikerna, hämtade från Som ni vill ha det, sommarens Shakespeareföreställningen på Gräsgården i Vadstena – Plænge är konstnärlig ledare där – fallit olika varje gång under repetitionsarbetet.
Den interaktiva leken med replikerna är ett sätt att få syn på vad teatern gör med texten.
– Förhoppningen är att den som kommer hit hittar något nytt i Shakespeares texter. Och kanske till sig själv, säger Martin Elfsberg.
Därför vill han ta med just de starkaste monologerna, de som är så självklara klassiker att de blivit klichéer som vi tror att vi kan och kanske just därför slutat lyssna på. Men de är fortfarande viktiga och har mycket att ge oss – om vi lyssnar aktivt.
Så mycket farligare än att delas upp i lag inför replikskiftet mellan Gustaf och Pontus och kanske få en pappsticka i handen blir det inte för publiken. Ändå vill ensemblen undersöka just vad som händer i textens möte med publiken och med skådespelaren.
Ännu ett exempel:
Gustaf Appelberg gestaltar juden Shylocks monolog – Har inte en jude ögon? Har inte en jude händer, kroppsdelar, människomått, sinnen, känslor, passioner? På ett ögonblick får orden liv och väcker empati men när Pontus som advokaten/Portia vänder rättegången – mot Shylocks undergång – skiftar skådespelarna roller. Den självklara texten osäkras med den nya gestaltningen – vi ser hur viktig skådespelaren är i ögonblickets magi.
Med TO be OR not to be… eller Här är jag! vill ensemblen närma sig teaterns födelse, den där människor samlas för att höra berättelser om sig själva. Så som vi en gång samlades runt elden för att höra Berättaren/shamanen – hon med den starka rösten och ordens fantasi – brodera ut dagens viktiga jakt för hela stammen att höra. För att skapa gemenskap och delaktighet.
– Där föddes skådespelaren, säger Pontus Plænge.
– Där föddes publiken, säger Gustaf Appelberg.
Utan publik – ingen teater.
Text & Foto: Ann-Charlotte Sandelin
-
TEATERVINDEN ÖSTGÖTATEATERN Norrköping
- 22–30 oktober 2011
TO be OR not to be… eller Här är jag!
med texter av William Shakespeare
Konceptmakare: Martin Elfsberg och Pontus Plænge
Processledare: Martin Elfsberg
Scenisk gestaltning: Pontus Plænge
Scenografi: Andrew Jones
Skådespelare: Pontus Plænge och Gustaf Appelberg
Ljussättning, scentekniker, musiker: Klasåke Comstedt
Scentekniker, musiker: Lars-Olof Ohlsson
- PÅ TURNÉ
- FOLKETS HUS Skärblacka
2 november kl 19 - SERVICEHUSET Boxholm
8 november kl 19 - BABETTES KAFFERI Linköping
9-10 november - KVARNPARKEN Mjölby
15 november kl 19
- FOLKETS HUS Skärblacka
- BRUNNEN Söderköping
16 november - FÖRSAMLINGSHEMMET Ringarum
17 november kl 19 - GODTEMPLARGÅRDEN Vadstena
22 november kl 19
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
Pingback: Shakespeare till Söderköping | KULTURSIDAN.nu