Ofärdig. Carl Skånbergs målning Hamnen i Venedig blev aldrig helt klar.
Var tionde norrköpingsbo besökte Konstmuseet
70 år i eget ”kulturchatau”. Det är dags för Norrköpings Konstmuseum att jubilera igen. I onsdags berättade intendenten Martin Sundberg om det nybyggda museets allra första utställning, som gjorde succé – och skandal.
Utställningen handlade om stadens son Carl Skånberg. Martin Sundberg beskrev konstnärens utveckling och satte in honom i ett större sammanhang. Publiken fick se både konstnärens verk och samtida kollegers.
Viggo Loos beskrev Kurt von Scmalensees nya skapelse som ”Ett rött kulturchatau.” Det fanns inga pengar för invigningsutställningen, den fick finansieras via entréavgifter. En (1) krona kostade det och halva priset för soldater. Trots priset så kom 7.687 personer på utställningen, den 28 september anno 1946. Invigningstalade gjorde Prins Eugén. Och till en början ropade alla tidningar om Succé!
Det är dags för Norrköpings Konstmuseum att jubilera igen. År 2013 i oktober firade man 100-årsjubileum tillsammans med Stadsbiblioteket och Stadsmuseet. Det som firades då var att Carl Swartz hade donerat Villa Swartz till Norrköpings kommun för museum och bibliotek, och den yngre brodern Pehr donerade en stor konstsamling som än i dag utgör en av grundstenarna till Konstmuseet.
Det som firas nu är Norrköpings Konstmuseums självständiga historia, i den röda tegelbyggnaden vid Kristinaplatsen, ritad av Kurt von Schmalensee. Som ett led i 70-årsfirandet berättade intendent Martin Sundberg på onsdagskvällen om museets allra första utställning, och hur den kom att bli en stor succé – men också en stor skandal.
Martin Sundberg beskrev såväl utställningen som Carl Skånbergs konstnärsskap.
När portarna slogs upp i det nya Konstmuseet möttes den stora publiken av ett tomt museum. Kala väggar, men ljusa, luftiga gallerier mötte besökarna. Flera kungligheter och andra spännande personligheter gästade. Själva ceremonin tog cirka en timma. Sen vandrade alla till Standard Hotel där man intog en middag. Medan gästerna åt, drack och festade skyndade den nytillträdde museichefen Aron Borelius till museet, där han under nattens timmar hängde utställningen av stadens son Carl Skånberg.
Martin Sundberg ger oss så en kort skiss över Carl Skånberg och hans konstnärliga utveckling. Vi får höra hur han föds 1850 i Norrköping. Att han föds med en sjukdom som gör honom puckelryggig. Vi får höra hur han som 15-åring far till Stockholm där han först studerar på Slöjdskolan, men går sedan över till Konstakademien där han är kurskamrat med Ernst Josephson, Carl Larsson och Carl Fredrik Hill.
– Carl Skånberg blev aldrig lika omtalad som sina kurskamrater, men vissa tystnader är mer betydelsefulla än andra, säger Martin Sundberg.
Vi får höra hur han reste mycket, till Frankrike, Holland och Italien. Hur han kom att älska Holland, men hade problem med ljuset i Sicilien. Hur han mötte kärleken i Rom, och hur han far till Venedig där ljuset är lättare för honom igen. Men Skånberg ansåg att det var förfärligt dyrt med att hyra gondoljär varje dag. Hur hans sista tavla Hamnen i Venedig aldrig blir riktigt färdig. Sjuklig återvänder han till Sverige där han avlider i januari 1883.
Man vet inte riktigt hur många verk Carl Skånberg målade. Viggo Loos, dåvarande kulturredaktör på Norrköpings Tidningar skrev en biografi om Skånberg och nämner i den cirka 300 verk. Till den första utställningen i det nya konstmuseet gick man ut i riksmedia och efterlyste verk av konstnären. Man fick ett gott gensvar och cirka 150 konstverk kom in. Av dessa fick 113 vara med på utställningen.
Tio insända tavlor var förfalskningar. Ägaren till motivet med de två stora segelfartygen hörde till dem som lurats.
Flera av de anlända tavlorna var förfalskningar, men de gallrades bort av Viggo Loos och fick självfallet inte vara med på utställningen. Trots detta var det någon som meddelade media att bland Skånbergs målningar fanns förfalskningar och rubriker som ”Konstskoj på löpande band”, ”Rena skandalen” och ”Tavla köpt för 3.000 värd endast en femma”, ropades ut i tidningarna.
Martin Sundberg tror att det gick till så här: Ägaren till en tavla, kom till Norrköping och hittade inte det verk han lånat ut. Han fick i stället veta att tavlan han ägde var en förfalskning. Då vände sig ägaren till media. Museichefen, Aron Borelius, kunde dock hjälpa den missnöjda ägaren så att han fick tillbaka sina pengar. Se där – en riktig solskenshistoria får avsluta minnet av Konstmuseets allra första utställning.
Resten är som man säger historia. Konstmuseet vars slogan är ”ett levande museum” har utvecklats till ett av Sveriges mest betydande konstmuseer för den svenska 1900-talskonsten.
Undertecknad vill gratulera till de 70 åren.
© Text: Eva Lindblad
© Foto: Nils-Göran Tillgren
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
KONSTMUSEET Norrköping
28 september 2016
Den första utställningen
– Carl Skånbergs impressionism i det nya museet
Martin Sundberg, intendent
Föreläsningen ingår i Norrköpings Konstmuseums 70-årsfirande
LÄNKAR
Carl Skånberg Wikipedia
Norrköpings Konstmuseum hemsida Facebook