Triptyk. Som i flera av Maja Kristin Nylanders bilder låter hon den begrundande hästen vid kyrkogården delas upp av ljus, bli till en triptyk.
Förlusten är livets villkor att hantera
Hur man uttrycker en förlust. Det är ett mycket personligt projekt som fotokonstnären Maja Kristin Nylanders har arbetat med sedan tio år. Utställningen Häst min bror på Galleri Kronan är vacker, poetisk och ogripbar. Som livet självt.
Om där finns någon privat händelse hon en gång utgått ifrån lämnar hon osagt. Men förlust, frånvaro och förändring är livets villkor att hantera. Maja Kristin Nylander använder kameralinsen, dubbelkopieringar, skrapande och spillt kaffe (som kan ta gestalt av en väldig fågel). Tekniken är ändå bara verktyg för att nå målet.
– Jag skissar bilder, letar miljöer, beskriver hon enkelt vägen från idé till bild. Om jag kunde måla så skulle jag göra det.
Den trasiga serien. Maja Kristin Nylander framför Den halta bilden och Ställa till rätta.
På Galleri Kronan visar hon bilder från olika temaprojekt. Cirkus har hon arbetat med, utställningstiteln Häst min bror kommer från en av hennes bildsviter. Motivsfären består av djur, ofta vita hästar och fåglar, landskap och människor, oftast vitklädda kvinnor/flickor.
Bildkompositioner fångar ljus, dunkel och dröm, det som har hänt och det som skulle kunna hända. En häst ser ut att begrunda livet, förlusten och döden vid en hästkyrkogård (hon snickrade korsen själv). En annan – titelbilden Häst min bror – är död redan i livet, med påmålat skelett, den sörjande/älskande flickan håller huvudet.
– Bärandet av barnen är senaste bilden. Kvinnor som bär sina barn är något jag börjat jobba med, säger Maja Kristin Nylander.
En grupp kvinnnor i ljusa kläder bär barn på ett fält där toppiga tält står uppe. Men även trasighet är något nytt som hon visar, som Den halta bilden och Ställa till rätta, där en flicka håller en mindre flickas avklippta fläta bakom hennes rygg. Var har jag sett rörelsen förr? Där finns en rörelse mot det arkaiska men utan tillstymmelse till banalitet – tvärtom präglas bilderna av stark originalitet.
Backåkra, med fågelsilhuett, och Häst min bror, med påmålat skelett.
Det färgmässigt nedtonade fotografiet (sepiakänslan är stark) förstärker känslan av tidlöshet. För mig understryker bilderna det faktum att tiden och geografin för min existens beror av slumpen, men också att jag finns, jag är en länk i människans släktled. Historien är inte det förgångna, vi lever mitt i den.
Vernissage var på Kulturnatten, nu hänger bilderna bara kvar till och med söndag. Passa på att se dem, de är en upplevelse i sig. Gå inte heller miste om Iris Alexandrovs The Crack, på något sätt besläktade, fotografier på Konstforum som jag skrivit om tidigare.
Snart kommer det mycket mera foto. Fotografihelgen SPEGLA som inträffar på många ställen i Norrköping nästkommande helg. Galleri Sander/NP33 tjuvstartar med Creeping in Cirkles redan denna helg.
© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Nils-Göran Tillgren
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
GALLERI KRONAN Norrköping
24 september – 9 oktober 2016
Häst min bror
Fotografi
Maja Kristin Nylander
LÄNKAR
Maja Kristin Nylander hemsida
Galleri Kronan hemsida Facebook
På besök i Iris Alexandrovs mytiska värld reportage Kultursidan.nu 23/9 2016
Pingback: SPEGLA Fotografiska dagar för entusiaster – KULTURSIDAN.nu