Vässad. Zapiro talade om sitt arbete innan han tog emot EWK-priset i lördags.
”Nu är EWK-priset internationellt”
”Objektivitet är inte en satirtecknares uppgift. Tecknaren måste borra sig in i problemet och ta ställning.” Jonathan Shapiro, som vässat ritstiftet till Zapiro, tog emot EWK-priset på Arbetets museum i lördags. Samma dag invigdes utställningen EWK möter Zapiro – Sydafrika i bilder.
Zapiro, det är satirtecknaren som placerade en dusch på sydafrikanske politikern Jacob Zumas huvud när denne förklarat att det räckte med en dusch efter att han haft sex med en väns hiv-smittade dotter. Zuma, som nu är Sydafrikas president, var då ordförande för nationella aids-rådet.
Teckningen innehöll visserligen fler provocerande detaljer än en droppande dusch och ledde till att Zuma stämde tecknaren för förtal. Politiska krafter tryckte på för att få bort duschen från Zumas huvud men förgäves. Den sitter som berget och droppar så fort Zuma verkar behöva det, korruption är bara förnamnet.
– Jag fann att den innebar stora möjligheter. Duschen har utvecklats bortom den specifika händelsen.
– Satiren är viktig för samhället och demokratin, framhöll EWK-museets intendent Carina Milde. Att dagspressen i Sverige slutat publicera politiska satirteckningar är en förlust som väcker oro.
Transition innebär förvandling, som när händelser berättas i en bild som blir ett ”aha” och dessutom är något att skratta åt. Att Zapiro är bra på det bevisas av att han är årets mottagare av EWK-priset, dessutom den förste mottagaren utanför Skandinavien.
– Nu är EWK-priset internationellt, som Nobelpriset och Polarpriset, påpekar Saad Hajo, förra årets EWK-pristagare, som är på plats vid prisutdelningen.
Såväl Syrienfödde Saad Hajo, numera bosatt i Norrköping, som sydafrikanske Zapiro vittnar om EWK:s storhet. Båda såg EWK:s kommentarer om deras respektive länder som unga och tog intryck.
– Jag fick en bok med EWK:s bilder av min pappa, berättade Zapiro under samtalet med landsmannen Simon Stanford som föregick prisceremonin.
Vi får veta att Jonathan Shapiro, som han egentligen heter, engagerade sig mot den dåvarande apartheidregimen i Sydafrika, något som ledde till en tid i fängelse. Då hade han redan vässat såväl ritstiftet som sitt namn – Zapiro. Under samtalet visar han flera riktigt tunga bilder. Den första består av en enda textrad som överst på en lista: ”Whites who never benefitted from apartheid:”
Listan är tom. Ingen är oskyldig, inte ens han själv, menar han. Vilket inte hindrar honom från att med svart tusch på vitt papper gå till attack mot även svarta makthavares missbruk. Det är inte enkelt, men det är något han måste göra.
Men han kommenterar även företeelser utanför landets gränser. Hur svårt det är att teckna saker med religiösa aspekter, särskilt av islamistisk karaktär. Den sista bilden utspelas långt från Sydafrika. Den är tecknad år 2015, en livlös barnkropp, Alans, ligger vid vattnet nedanför en högt uppsatt livräddare som uppenbarligen inte rört sig ur fläcken – EU.
”I varje samhälle krävs det sanningssägare oavsett politiskt system. Det är sällan en lätt position att inta, något Jonathan ”Zapiro” Shapiro i Sydafrika fått känna på under drygt 30 år som politisk illustratör.” Så inledde EWK-sällskapets ordförande Lars-Olof Johansson prismotiveringen. Med på scenen var även EWK:s dotter Margareta van der Bosch.
EWK möter Zapiro. Sydafrika i bilder – Tecknad satir över fem decennier visas nu på EWK-museet. Tecknaren invigde med en god historia om Nelson Mandela.
I utställningen Sydafrikanska bilder – tecknad satir över fem decennier som nu öppnats i EWK-museet på Arbetets museums tredje våningsplan, kan vi se Zapiro kommentera historien från mitten av 1980-talet till vår tid. Han låter Nelson Mandela stiga som en soluppgång över landet.
Efter Mandelas era har Sydafrikas problem med korruption förvärrats, något Zapiro gisslar om och om igen. Han gör det inte ostraffat, googlar jag mig till. Även om Zuma fått backa om sina miljonstämningar, två gånger.
Utställningen backar i tiden med tre, av pristagaren utvalda, EWK-bilder. I mitten den kända teckningen där Nelson Mandela bryter igenom det fallfärdiga apartheid-staketet. Det slår mig hur EWK:s tecknarstil och Mandelas uppenbarelse har en överensstämmande elegans.
– EWK ger extra energi, fortfarande. Han har en humanistisk kvalitet. EWK var stor på riktigt. Och han var rolig, kommenterar Saad Hajo.
Sedan ställer sig båda pristagarna, årets och förra årets vid den stora målningen av EWK mitt i museet. Med armarna i kors liksom förebilden. De skrattar.
© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin och Nils-Göran Tillgren
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
EWK-MUSEET, ARBETETS MUSEUM Norrköping
8 oktober 2016 – 26 mars 2017
Sydafrika i bilder – Tecknad satir över fem decennier
Bilder av EWK och Zapiro8/10 2016
EWK-priset till Zapiro (Jonathan Shapiro)
EWK-sällskapet
LÄNKAR
Zapiro Wikipedia
EWK-sällskapet hemsida
EWK-museet hemsida Facebook