Ny musikal på gång. Bo Wastesson ger smakprov ur Ester, om lärarinnan från Norrköping som gjorde skandal och succé med sin bok.
1940-talskväll med Bo Wastesson
1940-talskväll. När nyrestaurerade filmen Tänk om jag gifter mig med prästen visas på Cnema bjuds biobesökarna på smakprov ur Ester, Bo Wastessons kommande musikal om Ester Lindin, lärarinnan i Norrköping som gjorde skandal – och succé.
Ester Lindin var feminist. Hon agiterade för att kvinnor skulle utbilda sig, i en tid då utbildning, framför allt inte högre utbildning, var en självklarhet för en kvinna. Hon skrev och med sin penna skapade hon moralpanik. Hon var hatad, inte minst av kyrkan. Hon var en sådan som stack ut, som rumsterade om bland samhällets konventioner.
– Karlhatare blev hon kallad, bland annat, men hon var ingen karlhatare. Hon menade bara att det skulle vara möjligt för en kvinna att försörja sig utan en karl. Det här med sexet, det är en bisak i berättelsen, säger kompositören Bo Wastesson.
Skådespelerskan Viveca Lindfors i Tänk om jag gifter mig med prästen. Filmen bygger på boken med samma namn, Ester Lindin vann en romantävling. Prissumman var 20.000 kronor.
Vi träffas på Cnema för att prata om den 1940-talskväll som snart står på programmet vid biografen. Nästa lördag visas nämligen filmen Tänk om jag gifter mig med prästen i nyrestaurerat skick. Den spelades in år 1941 och blev både en kritiker- och publiksuccé. Ivar Johansson regisserade och Viveca Lindfors och Georg Rydeberg spelade huvudrollerna.
– Johan Karlsson, enhetschef på Cnema, ringde till mig. Han hade han hört att jag höll på med att komponera en musikal om Ester Lindins liv kring åren då boken gavs ut och filmen spelades in. Han frågade om jag hade något som jag kunde visa. Och jag sa ju ja, innan jag hann tänka mig för.
Den flitige Wastesson har arbetat med att göra musikal om Ester Lindin sedan flera år. Mycket research ligger bakom projektet. För några år sedan drabbades han av en stroke och då lades arbete ned för en tid. Men han har kommit tillbaka och är nu på god väg att kunna presentera sitt arbete. Siktet är inställt på 2017.
– Vi ska göra som det var förr i tiden när en film hade premiär. Det blir röda mattan, det blir mingel, kom gärna i tidstypiska kläder. Det blir lite dricka och så visas den första delen av filmen. I filmpausen blir det tre nummer ur den kommande musikalen med Frida och Elsa Östling och Bengt-Otto Ottosson.
– Sen kommer andra delen av filmen att visas, fortsätter Bo Wastesson, som menar att idag är det väl knappt någon som vet vem Ester Lindin var, ingen som förstår varför hennes bok som filmen bygger på var så kontroversiell. Men det var ju en helt annan tid då…
Kompositör. När Bo Wastesson drar sig till minnes hur det hela startade så börjar det med amatöruppsättningar. Det har blivit många sånger och musikaler genom åren.
– Hur många musikaler har du egentligen gjort, jag har sett olika uppgifter?
– Jaa du, skrattar Bo Wastesson och lutar sig bakåt i fåtöljen. – Jag vet faktiskt inte. Men vi kan väl räkna efter. Det var ju så att jag skulle bli lärare. Så träffade jag en vän som föreslog mig att börja jobba hos honom på Studiefrämjandet. Jag gjorde lite allt möjligt till att börja med, lite musikcirklar, språkcirklar och en del annat. Så träffade jag Marinella Rollfart, det vet du säkert vem det är?
Jag nickar och Bo Wastesson berättar hur han föreslog den teateraktiva fritidsledaren att de skulle sätta upp en musikal på Arbis. Det var 1974.
– Den blev en succé och chefen på Studiefrämjandet sa ”Gör en till!”. Så det gjorde vi.
Sygrupperna sydde kläder, konstgrupperna gjorde scenografi, musikgrupperna spelade musiken och teatergrupperna skådespelade. Under några år satte de upp en musikal om året.
Efter Arbis flyttade uppsättningarna till Folkborgen och vidare till Skandiateatern. Några musikaler var Törnrosa, och Marathon.
– 1983 gjorde vi något som hette Schtwing – fråga mig inte hur det stavas – där Lena Philipsson var med. Jag minns inte om vi hade flyttat in på Skandiateatern då. Men 1988 spelade vi Här och Nu med Peter Jöback och då var vi i alla fall på Skandia, berättar kompositören,
– Gerda är nog min största succé, det är också den musikal som känns mest nära mig. Gerda, som jag skrev tillsammans med Gudrid Hansen, har fått resa och har satts upp på flera andra städers scener, bland annat i Eskilstuna. Jag trodde aldrig den skulle gå bra där, men det blev succé. Arrangörerna var entusiastiska och sa ”Gör en till!” Jag svarade att jag i alla fall inte skulle skriva om någon smed eller smide och så blev det Smedens dotter.
Nästan så att vi glömmer att tala om Bröderna Lejonhjärta som spelats både då (Göteborgsoperan på turné 2007) och nu (Kristianstad) och lite däremellan. Skriven tillsammans med Staffan Götestam, dramatisering, och Ture Rangström, sångtexter. Men i Norrköping har den aldrig satts upp.
Efter denna lilla rundvandring bland kompositörens produktioner är vi tillbaka vid Ester Lindin. Vad är det med Ester som lockar?
Bo Wastesson tänker noga efter innan han svarar:
– Det som lockar är att en kvinna vid den här tiden kunde skapa så mycket rabalder med sin penna. Hon skapade ju en moralpanik som var… Ja, här i Norrköping gick prästerna till skolstyrelsen och menade att Ester Lindin omgående skulle bli avsatt och på en fest på Grand Hotel vägrade männen att dansa med henne – den där karlhataren! Och när boken skulle bli film sökte en delegation från kyrkan upp filmbolaget och krävde att inspelningen skulle stoppas. ”Må Gud förlåta den kvinnan”, sades det.
– Jag skriver inte särskilt om något kön. Jag skriver om människor som har rört om. Människor som inte strikt har följt mallen. Sen vill jag göra en musikal på Gösta Berlings saga. Det är en tanke jag umgåtts med under lång tid nu.
Säger Bo Wastesson och reser sig för att ta emot den första av flera personer som han ska intervjua efter ett upprop i Norrköpings Tidningar där han frågade norrköpingsborna om minnen kring Ester Lindin. Flera hörsammade hans förfrågan, och några av dessa skall han intervjua nu. Än är musikalen om Ester Lindin inte färdigskriven.
© Text: Eva Lindblad
© Foto: Sven Åke Molund och ur filmen
CNEMA Norrköping
29 oktober 2016 kl 19
Tänk om jag gifter mig med prästen
Nyrestaurerad filmkl 18 1940-talsmingel
Ester
smakprov ur Bo Wastessons kommande musikal
med Frida och Elsa Östling, Bengt-Otto Ottosson
LÄNKAR
Bo Wastesson Wikipedia
Tänk om jag gifter mig med prästen Svensk filmdatabas
Cnema hemsida Facebook evenemang
Gerda klingade vackert på Husby säteri recension Kultursidan.nu 1/8 2016
En ny generation sjunger sångsagan Gerda reportage Kultursidan.nu 22/7 2016
Pingback: Bo Wastesson testade Ester i Hörsalen – KULTURSIDAN.nu