Attack. Amy drabbas av ett oförklarligt anfall, pjäsens inre logik sätts i gungning. Kvartersteatern spelar Vitrum på Teater Bråddgatan 34.
Ända in i mörkret med Kvartersteatern
NORRKÖPING Ansvar som värdeord. Kvartersteaterns Vitrum utspelas i riskkapitalismens dunklaste vrår. Det är en dystopisk skildring av en värld där en elit avlägsnat sig från mänskligheten. Där själva verkligheten bringas i fritt fall.
Än en gång spelar Kvartersteatern något rysansvärt signerat Anna Maria Nygren, det är denna tid på året nu. Frida Nyström är ensam regissör sedan upphovsmannen till skräcktraditionen, Teodor Fredriksson, lämnat Norrköping.
Inga spöken, zombies eller ens spindlar i 3:e kammaren på Teater Bråddgatan 34. Det räcker med manipulativa riskkapitalister för att verkligheten ska börja gunga.
Föreställningen har börjat redan när publiken kommer in, ett pågående, än så länge lågmält vansinne. Två apotekare i vita rockar räknar piller och pengar i ett hörn, ångestfyllda personer vaggar, skrattar, gråter. Vårdare/väktare lugnar, håller fast.
Vitrum heter föreställningen, den minimala scenografi som lyfts in och ut är vit. Tre skärmar, tre pallar, ett bord, en säng. En svart kontorsstol. Rummet är dunkelt, scenljuset används med utstuderad sparsamhet och färgsättning genom hela föreställningen.
Läkarheder. Vems intressen går först, ägarnas eller patienternas?
Det handlar om läkemedelsexperiment. Personer agerar försöksdjur mot ersättning men någon råkar mer illa ut än någon annan. En läkare upptäcker att saker är värre än de borde vara. En journalist börjar snoka, ställa besvärliga frågor. Någon, några bryr sig om någon annan än sig själva.
Anna Maria Nygren behöver inte gräva djupt för att publiken ska höra ekon av verklighetens forskningsskandaler. Men hon skivar in fler lager i sin novellpjäs, lojalitetskonflikt, medievärldens växande hierarkier och inte minst råkapitalisters totala brist på ansvar inför något annat än sin egen girighet.
Just ansvar är det värdeord som matas ut från högtalarna. Företagens värdegrundade ansvarsord följer en linje som successivt faller mot en maktfullkomlighetens avgrund – ”Vi ser hela världens befolkning som våra patienter.”
Regissören växlar mellan kollektiva bilder och intima scener. Jag påminns om en skolgårdslek när patientkön smyger sig på en person bakifrån – kanske bara en ångestattack. Effektfullt är två telefonsamtal mellan fyra personer. Växelvis hör och ser vi riskkapitalisterna samtala om en ny affärsmöjlighet medan journalisten Amy ringer sin redaktör, en annan taskig typ.
Merparten av skådespelarna har kanske inte så många repliker, oavsett fullföljer de sina skarpt tecknade uppdrag med hängivenhet.
Vändning. Journalisten Amy möter en av de giriga männen, men han vägrar svara på hennes frågor. Vems verklighet gäller?
Pjäsen är skissartad och slutet överrumplar, hela pjäsen stagvänder. Här finns mer att återkomma till om dramatikern vill. De täta scenbytena med förflyttningar av skärmar, bord och stolar bryter tyvärr teaterns illusion. Trots om skådespelarna gör det snyggt och trots att de tillhörande korta musikstycken med cello, piano och röst är väl valda och understryker den dramatiska utvecklingen.
Även om den skavanken stör mig så kvarstår att Kvartersteatern än en gång har visat sin förmåga att berätta om det som sker i världen, på teaterns sätt att ladda, vässa och skruva till. Ända in i mörkret.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
3:e KAMMAREN, TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping
2 – 6 november 2016 kl 19
Vitrum
av Anna Maria Nygren
Regi: Frida Nyström
Prod: KvartersteaternMEDVERKANDE
Anton Augustsson, Robert Bergström, Sebastian Bergström,
Daniel Blomberg, Filip Denarp, Christian Hansson
Emelie Karlsson, Maia Lee Lind, Peter Mattsson, Eva Moberg
Cajsa Nolskog, Wilma Pihl, Johannes Yachouh
LÄNKAR
Kvartersteatern hemsida Facebook FB-evenemang
Kvartersteaterns Vitrum är redan en succé reportage Kultursidan.nu 31/10 2016
Kvartersteatern utvecklar på alla fronter reportage Kultursidan.nu 22/8 2016