Bitterljuva toner. Det inramade ackordet – f,h,diss, giss – bröt nya vägar för musiken. Bodil Asketorp, i förgrunden, föreläste nyligen för SON-vännerna.
Det första ackordet utan tonart
NORRKÖPING Helt utan tonart. 150 år har gått sedan Tristan-ackordet bröt väg för den moderna musiken. SON-vännerna bjöd in till föreläsning om en musikhistorisk händelse vars yttersta konsekvens är Tolvtonsmusiken, ”uppfunnen” 1923.
Föreläsningen kom i god tid inför Cnemas visning av Tristan och Isolde med svenska sopranen Nina Stemme i titelrollen.
Bodil Asketorp från radions P2 bjöd på intressant musikhistoria. Operan Tristan och Isolde, som hade premiär 1865, hade ungefär samma kulturella betydelse som Beatles genombrott cirka 100 år senare. Tristan-ackordet, med diss och giss i diskanten, var det första ackordet utan tonart, något som vi än i dag ser som självklart att musik ”ska” ha.
Ackordet sägs uttrycka en bitterljuv kärlek. En högst mänsklig kärlekshistoria är upprinnelsen till detta famösa accord och rentav hela Tristan och Isolde. Wagner råkade bli kär i frun till sin hyresvärd (ungefär).
Efter paus bjöds på många stora ögonblick i den klassiska musiken från förra sekelskiftet till åren runt andra världskriget.
© Text och foto: Lars Henriksson
WADSTRÖMSRUMMET, STADSBIBLIOTEKET Norrköping
17 oktober 2016
Tristan-ackordet
Föreläsning med Bodil Asketorp
Arr: SON-vännernaCNEMA Norrköping
5 november 2016 15.00
Tristan och Isolde
Från Metropolitan i New York, USA.
Dirigent: Sir Simon Rattle
Regi: Mariusz Trelinski