Dödlig kärlek. Tristan och Isolde förenas av en kärleksdryck. Det går dem illa.
Nina Stemme och Malin Byström på Mets scen
NORRKÖPING Metropolitan är inte riktigt i slag. Efter en medioker Don Giovanni, dock med en strålande Malin Byström för en tid sedan, följde en vacker Tristan och Isolde i Cnemas biosalong i lördags. Nina Stemme var bra som Isolde men vart tog den heta kärleken vägen?
Tristan och Isolde
Ta inte varumärket Live på bio bokstavligt, ibland är det direktsänt, ibland inte. Norrköpings filmfestival Flimmer ställde till det en smula för den lokala publiken. Tristan och Isolde visades för en månad sedan i Gusum, i lördags på Cnema.
Metropolitan Operas Tristan och Isolde var mycket vacker och moderniserad men saknade text den här gången. Den artiga operapubliken protesterar sällan, men det blev svårt att hänga med för de flesta och det är synd att en teknisk fadäs ska spoliera mycket av upplevelsen.
Vår egen Nina Stemme och australiensaren Stuart Skelton gör de två kanske svåraste partierna i musikhistorien mycket bra men det hettar inte till mellan dem, så det blir lite ”Tristan UTAN Isolde”. Sir Simon Rattle får välljud ur orkestern men hans breda romantiska tolkning sänker tempot och gör de dryga fem timmarna ibland alltför långa.
En modern uppsättning med hårda sjömän, trotsiga kvinnor och fina scenerier gör sitt till, men möjligen är detta inte Met Gold Standard och vissa biroller är svaga, i alla fall vokalt, dock är det mesta nästan omöjligt att sjunga.
Hemlig älskare. Don Giovanni gör hembesök hos inlåsta kvinnor i Spanien.
Don Giovanni
Svenska Malin Byström gjorde sin kanske bästa roll hittills i Metropolitans annars medelmåttiga Don Giovanni, som sändes för en tid sedan. Även om hon inte är främst i ensemblen (hon gör även Donna Anna) är hon både skicklig och rolig, att bara sjunga vackert räcker inte längre men hon passar utmärkt som den svikna ”hysterikan” Elvira, som gör misstaget att älska Don Giovanni.
Vissa roller är mer tacksamma i operan, som måste räknas som en komedi även om huvudpersonen som bekant dör. Bondflickan Zerlina är på ett sätt (relativt) enkel men Serena Malfi är mycket charmig och klockren både sceniskt och musikaliskt. Man förstår varför Giovanni tar sådana oerhörda risker för att ”få omkull” henne. Givetvis har hon stor fördel av att sjunga på sitt modersmål.
Den bedagade förförare Simon Keenlyside, närmare 60, gör är inte alltid övertygande, det slarvas med italienskan och verkar gå på rutin även om han givetvis är musikalisk och proffsig. Tenorrollen Ottavio var välsjungen men oerhört tråkigt utförd, Anna inte Met Gold Standard och basarna lättglömda, liksom scenografin och regin, någon enstaka kostym (Elvira) satt bra men överlag var detta mediokert av Metropolitan.
Medan Lilla teatern, som hängt upp skylten i Matteusgården, väntar på ombyggd scen och framför allt salong återstår endast Cnema och Folkan Bio i Gusum för den publik som önskar se direktsända föreställningar från världens scener en tid framöver.
Näst på tur står Hamlet från National Theatre i London med Benedict Cumberbatch i titelrollen, endast i Cnemas salong lördag 12 november. Inte direktsänd utan en repris från 2015.
© Text: Lars Henriksson
© Foto: Metropolitan Opera
TRISTAN OCH ISOLDE – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
DON GIOVANNI – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
CNEMA Norrköping
5 november 2016
FOLKAN BIO, Valdemarsvik 8/10
Tristan och Isolde
av R. Wagner
Livesändning från Metropolitan Opera, New York via Folkets hus och parkerDirigent: Sir Simon Rattle
Regi: Mariusz Trelinski
Scenografi: Boris Kudlicka
Kostym: Marek AdamskiMEDVERKANDE
Tristan: Stuart Skelton
Isolde: Nina Stemme
Kurwenal: Evgeny Nikitin
Brangäne: Ekaterina Gubanova
Kung Marke: René Pape
Metropolitans kör och orkesterCNEMA Norrköping & FOLKAN BIO Gusum
22 oktober 2016
Don Giovanni/Don Juan
av W. A. Mozart
Livesändning från Metropolitan Opera, New York via Folkets hus och parkerDirigent: Fabio Luisi
Regi: Michael Grandage
Scenografi / kostym: Christopher OramMEDVERKANDE
Don Giovanni: Simon Keenlyside
Donna Elvira: Malin Byström
Donna Anna: Hibla Gerzmava
Zerlina: Serena Malfi
Leporello: Adam Plachetka
Don Ottavio: Paul Appleby
Masetto: Matthew Rose
Kommendören: Kwangchul Youn
Metropolitans kör och orkester
LÄNKAR
Metropolitan Operan hemsida
Tristan och Isolde Wikipedia
Don Giovanni Wikipedia
Lars Henriksson – Operalaven hemsida
Pingback: Smältande SON och dramatisk Byström (recension) – KULTURSIDAN.nu