Sagans magiska ljus. Häxan Baba Yaga är en annan slags psykolog än vi är vana vid.
Urspårad gruppterapi som samhällskritik
NORRKÖPING ”Kan det vara så att ingen respekterar dig för att du har så jävla ful röst? Fult går du också!” Psykolog-häxan Baba Yagas syn på terapi är ungefär lika problematisk som den på gruppdynamik.
Ung scen öst spelar Baba Yaga för högstadiet och gymnasiet på Teater Bråddgatan 34. Det är sexuellt, frispråkigt och fruktansvärt underhållande.
Den galna sammankomsten utspelar sig i ett spökslott till psykiatrisk mottagning. Döda katter, som Yaga gärna micrar och äter, ligger lite här och var. Akvariet är igengrott, receptionisten bär en rosa kattdräkt. Tapeterna som släpper från väggarna står i kontrast mot den glammiga Baba Yaga som är klädd i en vackert broderad gul dräkt, en ståtlig huvudbonad och långa, glittriga naglar. Som visserligen “rivs när man ska torka sig i arslet”, som Baba påpekar.
Transport. Baba Yaga tar sig fram i sin höga mortel.
Fönstret till mottagningen flyger upp, ljuset börjar blinka och ett dånande ljud fyller rummet. Efter att först ha svajat i sin mortel utanför kliver Baba Yaga in för att presentera sig, på vad som skulle kunna vara ryska.
Hon är som ni redan förstått en terapeut utöver det vanliga, och vårdar behjälpligt sina patienter. Sagoväsen vars föreskrivna roller försvårar deras liv. Hur ska ett Skogsrå kunna förföra män när hon blir djurisk så fort en situation blir sexuell och hur ska den sexfixerade Näcken kunna uppfylla sin roll som flodens sexguru när han egentligen inte vet hur sex går till? Hur ska ett vänligt och alldeles för socialt troll kunna bli en i gänget när alla andra troll är rasister?
Baba Yagas intresse av att hjälpa sina patienter kan ifrågasättas, men det blir onekligen en intressant sammankomst för oss att bevittna. Terapin består inte så mycket av problemlösning som av att skapa en slags satir.
Sexuellt, frispråkigt och fruktansvärt underhållande. Ibland svart och rentav brutalt. Baba Yaga spelar på humor och igenkänning för att problematisera samhället, manlighet, kvinnlighet, identitet, rasism, mobbing och mycket däremellan, helt utan pekpinnar. Det är en improvisationsteater med fasta hållpunkter. Nästa föreställning kan bli en helt annan.
Gruppterapi. Baga Yaga och hennes patienter.
Ensemblen är övertygade och oändligt underhållande. Regissören Nils Poletti har gjort ett gott försök att närma sig det banala, det galna och som vanligt tänjt på gränserna. Han har tidigare regisserat på bland annat på Dramaten, och arbetar som konstnärlig ledare på Turteater i Stockholm. Han tilldelades Svenska Dagbladets Thaliapris 2016 för sin utmanande teaterstil.
Vi delar många skratt, jag och gymnasieklassen som sitter på läktaren. De rodnar när Näcken ska lära sig slicka fitta och hukar sig när gårdstomten mobbar prinsen som flyr genom publiken. Den som inte är rädd att förfäras borde omgående boka en biljett för att ta del av Baba Yagas mer och mindre kloka råd, om inte annat för att få en skruvad upplevelse.
© Text: Emmilie Haglund
© Foto: Markus Gårder
TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping
10 november – 16 december 2016 kl 10 & 13
samt 26/11 kl 15 och 29/11 kl 18
Baba Yaga
Manus: Nils Poletti och Manda Stenström
Regi: Nils Poletti
Scenografi, kostym- och ljusdesign: Ramaj
Mask- & perukdesign: Sissa Persson Maresch
Prod: Ung scen östSKÅDESPELARE
Maurits Elvingsson, Krister Kern, Michal Axel Piotrowski, Anja Rajic´
Martha Rasmussen Lubiana, Viktor Björkberg och Mari-Helen HyvärinenFöreställningen har tidigare spelats på Elsas Hus i Linköping
LÄNKAR
Baba-Jaga Wikipedia
Ung scen öst hemsida Facebook
Ung scen öst kommer hem till klassen reportage Kultursidan.nu 6/10 2016
Nytt spelår på Östgötateaterns scener reportage Kultusidan.nu 11/8 2016
Pingback: Nils Poletti: Bra teater lockar publiken – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Baba Yaga i Norrköping: reportage & recensioner | michalaxel