Medelålders män i hattar tar bluesen på en omväg i Crescendo.
Blues i botten på både rebetika och polska
KORTKORT/NORRKÖPING Recept för bot av trötta bluesöron: Släng in två bluesartister av världsklass och stoppa in en dito och okonventionell folkmusiker och skaka om. Vips har bluesen gjort en omväg! Med Blues Detour har vi lämnat Route 61 och är ute på grusvägarna som krokigt slingrar sig fram mellan Louisiana, Grekland och Rättvik. Ända till Crescendo.
Otroligt nog blir det aldrig spretigt. Eller rättare sagt så spelar trion så otroligt att det aldrig spretar. Och det är blues i botten även i en grekisk rebetika. Till och med när Ale Möller har fått för sig att publiken sitter och undrar ”Blir det ingen polska ikväll?” dröjer sig blueskänslan kvar. Kanske för att han med sina lungors fulla kraft spelar den på munspel.
Ale Möller är jazztrumpetaren som satte sig tre år i Grekland och spelade bouzouki för att senare förnya den svenska folkmusiken på fler sätt än man kan nämna. När han som ”Artist in residence” vid både Gävle och Vara konserthus hade fria händer och fick möjlighet att spela med sina bluesidoler föddes Blues Detour.
Eric Bibb är född i New York men bosatt i Sverige sedan decennier. Han har gett ut ett 20-tal bluesplattor med sitt egna känslosamma gitarrspel och mjuka sång. Hans Don’t you let nobody drag your spirit down blir kvällens ösigaste, med våldsamt blås av Möller som utbrister ”Där fick ni!”.
Knut Reieserud är den internationellt kände plektrumlösa bluesgitarristen med förkärlek för norska folkvisor. Hans sång om en måltrost (taltrast) är kvällens mest känsliga. Men han tvekar inte att ösa på med slidegitarr.
© Text och foto: Michael Strandhed
CRESCENDO Norrköping
16 november 2016 kl 19.30
Blues Detour
Ale Möller: vägpinne och andra flöjter, trumpet, dragspel, mandolin, ukulele, munspel och sång.
Eric Bibb: gitarr och sång.
Knut Reieserud: gitarr, munspel och sång.
Arr: Crescendo
LÄNKAR
Blues Detour Facebook SpotifyCrescendo hemsida Facebook FB-evenemang