Carina Milde och hennes dörröppnare. Nu vill jag vända tillbaka till EWK, säger hon.
I höst visas en dokumentärfilm om tecknaren på EWK-museet.
Kusligt tajmade utställningar i satirens och demokratins tjänst
Arabisk satir, Dotterbolaget, Bamse och nu Khadaffi. När EWK-museets intendent Carina Milde jobbar med en ny utställning så händer det saker i omvärlden, som hon inte kunnat förutse. Nästan så hon tycker att det är lite kusligt. Eller så kan det vara fingertoppskänsla.
– Jag skrev ansökan inför det som blev Paus. Arabisk politisk illustrationskonst – igår och idag på hösten 2009. Utställningen öppnade i december 2010. Som ett svar på posten föddes Jasminrevolutionen i Tunisien som inledde den arabiska våren.
Och efter utställningen Dotterbolagets perversa verklighet som öppnade tidigt i 2010 blev det en boom för de kvinnliga serietecknarna i gruppen Dotterbolaget. Den utställningen fick ett år senare en uppföljning med Changing the woman image – women in comics som genomfördes tack vare det Nordiska nätverket för politisk illustrationskonst som Carina Milde varit med om att dra igång.
Lika roligt var det inte när Bamse & Du öppnade i maj 2011. Samtidigt bröt en storm ut om Bamses medverkan i en tidning från Migrationsverket om asylfrågor och utvisning.
– Jag blev uppringd av en journalist som undrade hur jag ”hypotetiskt skulle ställt mig till att genomföra utställningen om jag vetat om Migrationsverkets tidning?”. Jag sa att jag inte kunde svara på den frågan, eftersom den var hypotetisk, och det kan jag inte än idag.
Häromveckan öppnades Om jag finge välja… med utrikeskorrespondenten Staffan Heimerssons urval av 12 bilder ur EWK:s rika produktion. Längst fram placerade Carina Milde det mest aktuella porträttet. Tolv timmar senare var mannen på tavlan död, Libyens diktator Muammar al-Khadaffi.
Det har gått tre år sedan den 1 oktober 2008 då lektorn vid Linköpings universitet Carina Milde tillträdde tjänsten som intendent på EWK-museet. Ett halvårs intensivt arbete senare öppnade museet för allmänheten. EWK:s stora bildarkiv hade äntligen fått ett hem efter att planerna på ett museum i Söderköping gått i stå. Sveriges världsberömde tecknare, han med de briljanta tuschlinjerna, blev hjärta och motor för det centrum för politisk illustrationskonst han önskade sig.
Museet presenterar EWK, visar upp hans bilder för besökarna och gör dem tillgängliga för forskare och är en plattform för att möta andra tecknare.
– Jag vill jobba i hans anda, inte i ett mausoleum, förklarar Carina Milde. EWK-museet ska vara en mötesplats och ett samhällsrelevant museum för att föra fram frågor om mänskliga rättigheter.
Men det var nära att museet hade stannat vid ett rent arkiv. Efter en inledande donation har EWK-museet inget särskilt driftsbidrag utan Carinas tjänst, som hon delar mellan EWK-museet och som museipedagog, inryms i Arbetets museums strama budget.
– Vi har ett museum där ledningen tycker att EWK-museet är viktigt, säger Carina Milde och tänker främst Anders Lindh som nyligen gick i pension och efterträddes på Arbetets museums direktörsstol av Niklas Cserhalmi som också han bekräftat EWK-museets betydelse.
När pengarna till produktioner är minimala gäller det att samarbeta för att kunna göra bra utställningar. Plus allt annat som pågår bakom kulisserna men som den vanliga publiken inte ser: det nordiska samarbetet med andra satirmuseer, seminarier, föreläsningar, workshops i värdefrågor för ungdomar, projektplanering med budgetarbete, lobbyarbete mot politiker, omvärldsbevakning och EWK-priset, som i år gick till Robert Nyberg. Och snart är det dags för nästa nyhet – en festival.
– EWK öppnar dörren för mig. Har vi ämnet och teckningarna så har vi allt vi behöver.
EWK tog tidigt upp miljöfrågor, jämställdhetsfrågor, obalanser i samhället. På gott och på ont håller många av hans bilder än idag.
Carina Milde är noga med att arbeta i EWK:s anda och undrar hon någon gång vad han skulle ha ansett i någon fråga så tar hon kontakt med familjen och EWK-sällskapet.
– Jag är kugghjulet som får saker att hända, men jag skulle stå mig slätt utan EWK.
Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Ann-Charlotte Sandelin, Sven Åke Molund och Arbetets museum
LÄNKAR
Arbetets museum hemsida
Bamse & Du artikel Kultursidan.nu 16/5 2011
Staffan Heimerson fick välja bland artikel EWK:s bilder artikel Kultursidan.nu 21/10 2011
Kvinnliga tecknare på arbetets museum artikel Kultursidan.nu 8/3 2011
Paus på EWK-museet artikel Kultursidan.nu 6/12 2010
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL – KLICKA HÄR
Pingback: Tecknarna vässar sina brutna pennor - KULTURSIDAN.nu
Pingback: Arbetets museum firar 20 år | KULTURSIDAN.nu