Maskspel. Irina Gebuhrs prövande lek med Tant Fritzi och Lisa landar nära det antika dramats uttryck och folksagans symbolik.
Huvudnumret är Lisa och tant Fritzi
NORRKÖPING Tant Fritzi och Lisa kliver ur ramen. Från måleri till relief till skulptur. Konstnären Irina Gebuhrs värld hämtar sitt stoff från konstsagor och serier. Idyllen är långt borta men nallen rymmer tröst.
Att folksagan är djupare än den tycks vara på ytan har 1900-talets psykoanalytiker lärt oss. De traderade folksagorna tar upp existentiella frågor om födelse, livskompetens, transformationen från barn till vuxen och död.
Konstnären Irina Gebuhr, som i utställningen på Konstforum hämtar sina motiv från konstsagan och från tecknade serier, visar på samma djup. Utställningen rymmer i huvudsak Elsa Beskows Hattstugan, Lisa och Sluggo, fast utan Sluggo men med tant Fritzi, och avmålade leksaker, främst figurer ur Disneys Snövit.
Hattstugan brinner upp. Nallen själv är mjukt formad om än platt.
Vi får till oss Hattstugan via nallarna. De vänliga nallarna, så mjukt avrundade i kanterna att de blir runda fast de är platta, bäddar in motiven ur Beskows saga på sina magar. Nallarna bir en plats för begrundan. Eller så rymmer de en hel barndom. Kontrasterna är starka när Hattstugan brinner upp på/i nallebjörnens mage. Jag undrar först om det ger en trygg inramning åt den drastiska historien eller om kompositionen främst gestaltar konflikten.
– Nallar har varit med om mycket, hört mycket, kommenterar Irina Gebuhr. – Alla har en ganska tät relation till sina nallar.
I rummet hänger även en stor målning av tre gosedjur. Det är Irinas och hennes pappas nallar tillsammans med katten Felix, fyndad i en sopcontainer.
Andra figurer från 1900-talets leksakslåda har blivit till målningar. En sydd vaxduksanka, ett flickhuvud, en snigel och Disneys figur Snövit och dvärgarna. Irina Gebuhr har gjort sig till regissör och ställt upp dem, givit dem en scen, en värld för varandet.
I en målning möter långnästa figurer bastanta damer över de urklivna högklackade skor som återkommer här och där i utställningen. Var vänlig fyll i med egen fantasi. (Tips: Giovanni Domenico Tiepolo är en förebild.)
Stilleben. Irina Gebuhr vid målningen Runt kopparkannan
Huvudnumret är ändå Lisa och tant Fritzi som konstnären bearbetar om och om igen. Alltså Lisa från Ernie Bushmillers tecknade serie om Lisa och Sluggo, eller Nancy som hon heter i original. En serie med en godisälskande och småbusig åttaåring vars pojkvän kommer från en annan samhällsklass. Hon bor hos tant Fritzi, en välfriserad ung kvinna som då och då ger barnet stryk (barnaga var mycket vanlig underhållning i det tidiga 1900-talets serier.)
– Det är roligt att använda dem, säger Irina Gebuhr. Det är en slags förklädnader som gör det lättare att berätta fritt.
Här lyfter Irina Gebuhr figurerna ur Bushmillers minimalistiskt prydliga stil som gör gatorna välstädade och håller gräsmattorna kortklippta. I stället drar hon dem åt det realistiska hållet, ibland groteska när Lisas ögon fortfarande är svarta hål. Katastrofen är nära.
Kassen sprack! En katastrof har inträffat i gipsreliefen.
Vi möter dem mest som reliefer på väggarna, i intressanta, ibland läskiga, kompositioner när de är huvuden utan kropp. De kliver ner från relieferna och blir till omålade gipsskulpturer. Konstnären vill gärna se dem i brons, alltså kan de kallas work in progress, men kan även vara sig själva nog.
I Konstforums innersta rum återkommer de som målningar, scener i kraftfulla färger.
Ofta bär Lisa och Fritzi masker i händerna, som i de antika grekiska dramerna. Prövar de varandras roller? Är de egentligen samma person, ska Lisa bli (som) Fritzi och har Fritzi varit Lisa? (Från början var Fritzi en mer livaktig person utan vuxenansvar i en egen serie). Fritzi sitter tungt, Lisa står rak. Ofta antyds att en katastrof inträffat, några verk (relief/skulptur/målning) heter också Kassen sprack!
I det innersta rummet möter vi även den fornegyptiska mytologin i målningen Mottagande. I ett rum med mumier, och kanske en nybalsamerad person, lyfts en ljust klädd kvinna upp av dödsguden Anubis.
En spännande och sevärd utställning.
© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Nils-Göran Tillgren
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
KONSTFORUM Norrköping
14 – 29 januari 2017
Irina Gebuhr
Måleri, skulptur
LÄNKAR
Irina Gebuhr hemsida
Konstforum hemsida Facebook FB-evenemang