Kontraster. Life in Africa I och Urban Congestion av Alimi Adewale som visas sista helgen i Studion på Konstforum.
Migration och restriktion i flödande färger
NORRKÖPING Migration. Restriktion. Nigerianske konstnären Alimi Adewale försöker gestalta en av vår tids centrala rörelser i sitt måleri. Han använder klara färger och fäster dem med kraft på duken. Det lyser och svartnar men är aldrig svart och vitt.
Det fanns, det finns ett annat Afrika. Länder med utbildad överklass och växande medelklass, som Nigeria, inte problemfritt men ändå… Alimi Adewales väg var utstakad. Han studerade till ingenjör.
Därefter övergick Alimi Adewale till konsten. Målade porträtt, landskap och nakna kvinnor. Som konstnär har han nått en aktad position i samhället.
Ungefär så här långt berättar Jan-Erik Nilsson om de färgsprakande målningarna på väggarna i Konstforums Studion. Konstnären själv befinner sig hemma i Nigerias huvudstad Lagos. Målningarna är tillkomna under residens (arbetsstipendium med vistelse och uppehälle) i Sverige, på Galleri Astley i Skinskatteberg och på Konstepidemin i Göteborg.
Med utställningen Restrictions, som i varierad omfattning visats på andra gallerier i Sverige, kommenterar han utsatta människors tillvaro. Konstnären reflekterar i en text över skillnaden i rörelsefrihet mellan privilegierade människor och icke privilegierade. Något som finns såväl på individuell nivå som på nationell nivå.
Medborgare med vissa pass kan åka vart de vill, medborgare i andra länder kommer ingenstans. De som knuffas iväg av omständigheter de inte kan råda över är ofta ovälkomna. Av dessa accepteras de med kunskap, deras familjer inte. Eftersom afrikanska länder är de som tar emot merparten av de flyktingar som deras grannländers stridigheter skapat, är frågan än mer brännande där. Till Europa kommer ju enbart en bråkdel av världens flyktingar.
Syns detta i målningarna? Inte direkt. Det är en konstnär, inte en politisk plankstrykare som ställer ut. Titlarna vill ändå vara tydliga – Overpopulated, Shanty Town.
Men det är oljefärgen, pastost och engagerat påförd som jag fastnar för. Det är rött, blått, grönt. Framför allt är det glödande vitt, så vitt som det blir när solen är ett obevekligt eldklot i zenit och skuggan krymper, gömmer sig under fotsulorna.
Människorna är många, ju fler desto mindre tills de bara blir svarta streck. Klädda i färgstarka klädnader eller i vita dräkter som i Lagos. En ansiktslös massa, men ändå varje kropp för sig. Stadens larm, den täta bebyggelsens tvättstreck, lyser i ett abstrakt formspel i City Blues.
Migrants går eller står i tät klunga på väg mot en glödande oviss framtid.
© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Nils-Göran Tillgren
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
STUDION, KONSTFORUM Norrköping
15 – 29 januari 2017
Alimi Adewale
Restrictions
Måleri
LÄNKAR
Alimi Adewale hemsida
Konstforum hemsida Facebook FB-evenemang