• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Ryska Nationalbalettens svanar i De Geer (recension)


Mörkrets makter. Trollkarlen Rothbart jagar prinsessan Odette.

 

Då får dansen betydelse

 

RECENSION/NORRKÖPING Fjäderlätt balettdans. Ryska Nationalbaletten dansade i kampen mellan det onda och kärleken. När ridån går upp i De Geerhallen på söndagskvällen verkar det lovande; det är rökigt, som dimma i en skog – och i mörkret skymtar en vitklädd dansös.

Jag har aldrig varit på balett förut och föreställer mig att det ska vara lite som ordlös teater, där dansstegen (och piruetterna!) blir en del av kroppsspråket. Jag föreställer mig att en berättelse ska berättas – genom dansen. Och när ridån går upp i De Geerhallen på söndagskvällen verkar det lovande; det är rökigt, som dimma i en skog – och i mörkret skymtar en vitklädd dansös, som har en svart/rödklädd gestalt efter sig. Det måste ju vara trollkarlen Rothbart som jagar prinsessan Odette!

Både scenografin och den inspelade musiken av Tjajkovskij förstärker känslan av att han är farlig. Odette, vars kjol vippar som en prydande fjäderdräkt, verkar redan här ha blivit förvandlad till en vit svan. Hennes uttryck präglas genom hela föreställningen av finstämd förtvivlan och oskuldsfull försiktighet. Den inledande spännande scenen är dock snabbt slut och utbytt till någon slags slottscen, kanske bal.

 

Svansjön
Fångad i ögonblicket. Svansjön rymmer mycket vacker dans.

 

Till min besvikelse är det också här – på slottet – som en stor del av föreställningen utspelar sig. Visst är prins Siegfried snygg med sina välsvarvade muskler som skymtar genom byxtyget, och ändå hoppar han så fjäderlätt i dansen. Många eleganta damer har han också omkring sig, med ena klänningen tjusigare än den andra.

Jag upplever det dock svårt att hänga med i någon handling här, det är mest en massa vacker dans. Två kvinnor har rosa kjolar och sticker ut på det sättet, men vilka är de? En narr piggar upp det slätstrukna, men vad är det egentligen fråga om?

När jag var liten såg jag Svanprinsessan (1994) som film, regisserad av Richard Rich som tidigare arbetat på Disney. Baletten hade dock urpremiär redan 1877 på Bolsjojteatern i Moskva och blev populär 1895 på Mariinskijteatern i Sankt Petersburg. Då hade Julius Reisingers koreografi förnyats av Marius Petipa och Lev Ivanon. Den italienska ballerinan Pierina Legnani – som anses vara en av de skickligaste genom tiderna – hade dubbel huvudroll.

Svansjön bygger på ett libretto av Vladimir Begitjev och Vasilij Geltser, som inspirerats av en gammal legend, antingen germansk eller slavisk. Handlingen går ut på att prins Siegfried förälskar sig i den vackra, vita svanen som egentligen är prinsessas Odette. Äkta kärlek kan rädda Odette – men den onde trollkarlen Rothbarts mörka dotter Odile är ett hinder. Prinsen kan nämligen få för sig att hon är Odette!

 

Svansjön
Partaj. Dansarna är mer än vita svanar, de gestaltar även hovet i slottet.

 

När Ryska Nationalbaletten, som enligt marknadsföringen sägs vara ett av världens främsta balettkompanier, dansar på Louis De Geer tycker jag också att behållningen ligger i de scener som tar fasta på spänningen i berättelsen.

Den svarta svanen stormar in med imponerande intensitet och blir en häftig kontrast till bräckliga Odette. Rollerna dansas av två olika ballerinor, båda skickliga och med känsla för respektive karaktär.

Trots att jag egentligen inte är så förtjust i ondska uppskattar jag också när Rothbart dyker upp, för då får dansen betydelse och blir inte bara intetsägande tåtrippande i takt. Vackrast – med betydelse – är dock de mörka scenerna som lyses upp av många vita svanar som rör sig synkroniserat eller tillsammans skapar formationer i scenbilden. Wow!

© Text: Melinda Reyes Hiltunen
© Foto: Human Golmohammadi

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

 

DE GEERHALLEN Norrköping

29 januari 2017 kl 18
Svansjön

Musik av Tjajkovskij
Koreografi: Lev Ivanov och Marius Petipa

MEDVERKANDE
Ryska Nationalbaletten i Moskva
Solodansare: Liudmila Titova, Olga Pavlova, Sergei Skvortsov, Aleexey Konkin, Sergei Fedorkov

Även i Konsert & Kongress i Linköping 30/1 kl 19.30

En inspelad Svansjön från Bolsjojteatern visas på Cnema söndag 5/2

LÄNKAR
Svansjön kommer till De Geerhallen KortKort Kultursidan.nu 23/1 2017
Stark Svansjön från Moskva på Cnema recension Kultursidan.nu 27/1 2015

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.