Övertygad. Italienske barockmålaren Caravaggios målning Den tvivlande Tomas (1601–1602) rymmer starka mänskliga känslor. Karolina Nilsson gjorde en snabb konsthistorisk genomgång, första delen. Del två kommer i höst.
Allt började med de gamla grekerna
SÖDERKÖPING Medeltid, renässans, barock, rokoko, nyklassicism. Det är inte lätt att hålla reda på de olika riktningarna inom konst och arkitektur genom tiderna. Karolina Nilsson gav en del nycklar till konsthistorien vid föreläsningsserien Retros säsongsstart på Stinsen i onsdags.
Karolina Nilsson är fil.kand. i konsthistoria och föreläser vid Linköpings universitet. Hon inledde med en presentation av antiken, åren 700 – 30 före vår tidräkning.
– De gamla grekerna måste man ha med i bagaget för att förstå konstens vidare utveckling, påpekade hon.
– Men man bör komma ihåg att under antiken var det inga vanliga medelsvenssons som avbildades. Då var det gudar som gällde.
Konstvetare. Karolina Nilsson är fil kand i konsthistoria och föreläser vid Linköpings universitet. Hon har vikarierat som kultursekreterare i Söderköpings kommun under det senaste året.
Under medeltiden koncentrerades konsten till kyrkorna. Det var helt enkelt den bibliska historien som delgavs besökarna i de stora kyrkorna i romansk och senare gotisk stil. En av de få namngivna konstnärerna från den tiden i Sverige är Albertus Pictor som huvudsakligen var verksam i Mälardalen. Han var både konstnär, hantverkare, pärlstickare med mera.
Sedan kom renässansen och världsbilden förändrades. Makten hamnade utanför kyrkan och konstnärens uppgift blev att avbilda vanliga människor snarare än bibliska personer.
Nu föddes och utvecklades bland annat porträttkonsten. Bildning blev ”inne” bland konstnärerna, man började gräva upp antika lämningar, som hittills varit okända och som nu inspirerade målare, skulptörer och arkitekter.
Ideal nyklassicism. Franske 1800-talsmålaren Auguste Dominique Ingres tidiga verk Napoleon I på kejsartronen mötte kritik trots att det hyllade en kejsare på höjden av sin makt.
Barocken blev en tid med fokus på överdrifter, dramatik, känslor och stämningar. Nu fick vi också den första namngivna kvinnliga konstnären Artemisia Gentileschi. Hennes målning Judith halshugger Holofernes är en typisk barockrysare.
Under rokokon, som blev relativt kortvarig, hade man tröttnat på det dystra. Nu skulle konsten vara vacker, ljus och lätt. Därpå följde nyklassicismen då antiken åter igen plockades in.
Som ”cliffhanger” fick vi skåda Théodore Géricaults målning Medusas flotte. Vem vill inte komma tillbaka i höst och få flera nycklar till konstvärlden?
© Text: Bibi Friedrichsen
© Foto: Boy Svedberg
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
STINSEN Söderköping
31 januari 2017
Nycklar till konsthistorien, del 1
Retroföreläsning med Karolina Nilsson
LÄNKAR
Kulturkontoret/Medeltidscentrum hemsida Facebook
Retrovåren blommar i Söderköping KortNytt Kultursidan.nu 17/1 2017