Energi. Elin Rigby debuterade på Crescendo, Where’s The Music och på världens livescener.
Om ytterligare några år kan hon bli farlig
RECENSION/NORRKÖPING ”Mörk pop om kärlek” har Elin Rigby själv beskrivit sin musik. Under fredagskvällen fick hon Crescendo-publiken att klappa takten. Det var så fullt att det till och med blev svårt att ta sig ut för att springa vidare till nästa spelning.
”Where’s the Music? blir Elins första festivalspelning.” skriver Where’s the Music? själva. Men som jag förstår det på Crescendo, som blir riktigt välfyllt under fredagskvällen, är detta Elin Rigbys första livespelning överhuvudtaget.
Märks det? Nä, hon framstår som väldigt självsäker när hon inleder med den nysläppta singeln Bad for Me. ”I don’t wanna be your girl, I’m not your girlfriend, not your girlfriend, no-o” repeterar hon rytmiskt. En avvisande textrad, som kombineras med ett ganska förföriskt framträdande.
Mörk pop om kärlek. Kanske Elin Rigby påminner om Lana Del Rey?
I mina ögon hänger budskapet inte riktigt ihop med uttrycket, men kanske skulle man kunna se det som att Rigby ”äger sin egen sexualitet” – även om hon inte längre vill ha med den där typen som är dålig för henne att göra.
Rigby dansar genom hela spelningen med en energi som en del rutinerade artister nog kan sägas ha tappat på vägen. Hon ger ett mycket proffsigt intryck och låter bättre än väntat efter Spotify-lyssning. Den enda riktiga ”nybörjarmissen” som jag kan se – efter noggrant sökande – är att hon sällan håller ögonkontakt med publiken medan hon sjunger. En scenisk utmaning skulle kunna vara att rikta sig till någon utsedd ”bad boy” på plats, till exempel.
Bad for Me har ett ganska kommersiellt popsound med elektroniska influenser. Nästföljande Because of You får mig att associera lite mera indie – Elin Rigby påminner kanske om den amerikanska sångerskan Lana Del Rey? Hennes låtar präglas ofta av melankoliska skuggor, och enligt WTM ska Elin Rigby själv ha beskrivit sin musik som ”mörk pop om kärlek”.
I efterhand har jag dock svårt att erinra mig hur både Because of You och efterföljande The Others faktiskt lät, och de verkar inte finnas tillgängliga digitalt än. Debut-EP:n släpps i mars.
Debut-EP på gång. By My Side, första singeln, gavs som sista låt.
Någon Håkan Hellström-cover, som Elin Rigby började sin musikaliska karriär med, hör jag i alla fall inte. Innan jag blir tvungen att (försöka) springa vidare till nästa spelning presenterar hon sin allra första singel By My Side som sista låt. Den stående publiken är med och klappar takten, och låten är satt i mitt huvud när jag går därifrån. Elin Rigby har knappt två år i musikbranschen. Om ytterligare några år kan hon bli farlig.
© Text: Melinda Reyes Hiltunen
© Foto: Human Golmohammadi
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
CRESCENDO Norrköping
3 februari 2017 kl. 20.30
Elin Rigby
Publik: fullt (svårt att ta sig ut)
Where’s the Music? – Arr: FKP Scorpio
LÄNKAR
Elin Rigby Facebook Instagram Twitter
Crescendo hemsida Facebook
Where’s The Music hemsida Facebook Spotify SPELSCHEMA
FREDAG 3 FEBRUARI
WTM: Post Pines fyllde Hedvigs kyrka recension Kultursidan.nu 3/2 2017
Fika-musik mjukstartade WTM-konferens reportage Kultursidan.nu 3/2 2017
TORSDAG 2 FEBRUARI
WTM invigdes med dans utan dans krönika Kultursidan.nu 3/2 2017
FÖRHANDSARTIKLAR
Programmet dag för dag släppt – WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 24/1 2017
Nedräkning – sista 21 akterna till WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 19/1 2017
Studieförbundens Black Box på WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 23/12 2016
Hurula och Skott lyfter WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 22/12 2016
Erik Lundin och ytterligare 29 till WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 1/12 2016
Broder John och Flora Cash till WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 9/11 2016
Magnus Carlson dragplåster för WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 25/10 2016
Pingback: WTM: Mouthes ord flög i takt med beaten (recension) – KULTURSIDAN.nu