Guldröst. Lewis Watson har humor, charm och vemodiga låtar. Men bara de som stod längst fram kunde se artisten.
Han skulle få Idol-juryn att jubla (halleluja!)
RECENSION/NORRKÖPING En halvtimme om ett ex. Singer-songwriter Lewis Watson från England började lägga upp låtar på YouTube, blev signad av Warner Bros och hamnade – just det, i Sverige, på Where’s the Music?:s fredagskväll.
”Hellöu!”, säger Lewis Watson, med sin karakteristiskt brittiska dialekt. ”You look incredible tonight”, fortsätter han, och får förtjusta fniss till svar från scenkanten. Tegelvalvets scen står i ett litet hörn, långt in i krogen. Det är fullt med folk överallt, men bara ett fåtal får chansen att faktiskt se den Londonbaserade sångaren, som började dra uppmärksamhet till sig med YouTube-kanalen HolyLoowis 2010.
Singer-song writer. Första gitarren fick han i 16-årspresent.
Enligt Kultursidan.nu:s fotograf, som lyckas komma nära, är scenen låg och bara tre meter bred – ena halvan består dessutom av en högtalarvägg. För mig har ungefär halva spelningen gått när jag till slut får se en skymt av Lewis Watson, även om jag inte står långt ifrån jag heller. ”Sorry, can’t say the same to you”, tänker jag därför, om hans inledande publikfrieri.
Publikytan är lång och smal, som en stor skymmande tunnel. Så småningom flyttar sig några enstaka personer bakåt och byter plats med de nyfikna själar som försöker lista ut vem det egentligen är de lyssnar till. Vem är den unge mannen med den gyllene rösten?
För att beskriva hur han låter, låt mig säga så här: Han är en typisk kille som skulle få Idol-juryn att jubla (halleluja!). Men han behöver inte dem, för han är redan signad av Warner Bros som nått framgångar med manliga soloartister så olika som David Gray, Damien Rice och Neil Young.
På sin YouTube-kanal laddade Lewis Watson upp covers på låtar av bland andra The Knife, Bombay Bicycle Club och Bon Iver – men det var hans EP:s It’s Got Four Sad Songs On It (2012) och Another Four Sad Songs (2012) som ledde till skivkontraktet.
Lewis Watson är en singer-song writer från Bicester, Oxfordshire i England. Han är en självlärd gitarrist som började spela när han fick en gitarr i sextonårspresent. Jag tycker att han påminner om John Mayer och Passenger, med en sårbarhet kombinerad med styrka. Publiken lyssnar med förälskade blickar.
Han säger att han ska ägna en halvtimme åt att sjunga om sin exflickvän. Några gladare toner får vi dock också höra. Låtar som sätter sig på minnet är forever och little light. Annars tycker jag tyvärr att de flesta låtarna är ganska likartade, soundet är väldigt enhetligt.
Sad songs. Lewis Watson började med att lägga upp covers på YouTube. Nu har han släppt två EP med egna låtar, alla sorgliga.
I vanliga fall har Lewis Watson tydligen ett band med sig, men det fick han inte med till Sverige av någon oklar anledning. Han mumlar något om pengar, men verkar säker på att få komma tillbaka. Och ja, publiken verkar han åtminstone ha fått med sig. Redan från början, faktiskt. Både killar och tjejer sjunger med. Någon uttrycker mina tankar: ”De vet vem han är.”
– It means a lot, säger Lewis Watson, och får publiken att bilda någon slags ring där han ställer sig i mitten och sjunger utan mikrofon. (Som Kristian Anttila gjorde på Dynamo 2015, är det någon grej gemensam för populära gitarrkillar?) Publiken sjunger med i stämmor. Ja, de som överhuvudtaget får plats att se något och förstå vad det är som försiggår förstås. Vi andra undrar mest vad det är som händer.
Uppenbarligen bra artist, men riktigt bristfällig scenlösning på ett svettigt ställe. Kunde de inte åtminstone ha haft en TV som visade vad som hände på scenen för de som stod längre bort? Äh, jag vet inte. Hoppas Lewis Watson får spela någon annanstans nästa gång. Det förtjänar han ändå.
© Text: Melinda Reyes Hiltunen
© Foto: Human Golmohammadi
TEGELVALVET Norrköping
3 februari 2017 kl. 21.00
Lewis Watson
Publik: trogna fans och nyfikna själar som inte såg någotWhere’s the Music? – Arr: FKP Scorpio
LÄNKAR
Lewis Watson hemsida YouTube Facebook
Where’s The Music hemsida Facebook Spotify SPELSCHEMA
FREDAG 3 FEBRUARI
WTM: Hater sprider kärlek på Arbis recension Kultursidan. nu 4/2 2017
WTM: Mouthes ord flög i takt med beaten recension Kultursidan.nu 4/2 2017
WTM: Elin Rigby först ut på Crecendo recension Kultursidan.nu 4/2 2017
WTM: Post Pines fyllde Hedvigs kyrka recension Kultursidan.nu 3/2 2017
Fika-musik mjukstartade WTM-konferens reportage Kultursidan.nu 3/2 2017
TORSDAG 2 FEBRUARI
WTM invigdes med dans utan dans krönika Kultursidan.nu 3/2 2017
FÖRHANDSARTIKLAR
Programmet dag för dag släppt – WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 24/1 2017
Nedräkning – sista 21 akterna till WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 19/1 2017
Studieförbundens Black Box på WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 23/12 2016
Hurula och Skott lyfter WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 22/12 2016
Erik Lundin och ytterligare 29 till WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 1/12 2016
Broder John och Flora Cash till WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 9/11 2016
Magnus Carlson dragplåster för WTM’17 KortNytt Kultursidan.nu 25/10 2016
Om Kristian Anttila:
Festivalen Hemligheten visade sig sann reportage Kultursidan.nu 2/9 2015