• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Annan musik när slagverk möter dator (recension)


Digitalt musik möter analog. Ikue Mori och Steve Noble gav en improviserad konsert där liveelektronisk musik samspelade med slagverk. Föreningen Annan musik arrangerade konserten på Konstmuseet.

 

Crescendot faller bort i ett knaster

 

RECENSION/NORRKÖPING Analogt och digitalt i möte Föreningen Annan musik inledde 2017 med en improvisation där liveelektroniska ljud möter en slagverkare. Ikue Mori, ursprungligen japan men bosatt i New York, och Steve Noble, London, har spelat ihop ett bra tag. Det märks vid konserten på Konstmuseet.

Musikerna gör ett stopp på väg från ”Second Edition – Festival for Other Music” i Stockholm. Ikue Mori och Steve Noble har dukat upp i Harlekinen och står vid väggen medan Annan musiks Lars Jonsson hälsar välkommen och snabbt presenterar vårens konserter.

Tre är säkra, en fjärde på ingång. Någon från Georgien, inte en är den andra lik. Det är som det ska vara, oförutsägbarhet präglar Annan musik.

 

Ikue Mori
Koncentration. Ikue Mori är en ryktbar avantgardeslagverkare. Konserten visade på infall, omväxling och lyhördhet.

 

De sätter sig, Ikue Mori vid en laptop, Steve Noble vid ett välfyllt slagverksbatteri. Han tar fram en stråke och konserten är redan igång. Stråken dras på kanter av cymbaler men också på en skål som står på en trumma. Hon fingrar på datorn och ljusa tongångar hörs som övergår i droppar à la Sven David Sandström. Sedan knastrar det.

Jag blundar. En knökfull djungel omger mig, ett särskilt vältrafikerat hörn. Det skäller, klockor klingar, rytmiska ljud uppstår. Något morrar inifrån en ekogrotta. Nu skäller en hund på en bakgård medan elektriciteten sjunger i trådarna.

De två musikerna fångar upp impulser, går vid sidan av varandra, kompletterar, kontrasterar, för in något nytt. Det är rikt, omväxlande och med linjer som kommer och går, crescendon och utdöenden. Nya impulser. Vem gör vilka ljud? Det är inte lätt att urskilja. Det fascinerar att det analoga gifter sig så väl med det digitala.

Ikue Mori har laddat datorn med förinspelade ljud. Uppenbarligen tänjer hon dem, lyfter, sänker, skickar ut till de olika högtalarna. Kanske hon också skapar nya, i stunden. Fingrarna arbetar fort, blicken är koncentrerad.

Steve Noble utnyttjar trummornas resonansrum på varje tänkbart sätt. Han använder pinnar, penslar, vispar, trumstockar med och utan dämpande bollar. Han knackar, smeker, stryker, slår, rullar och slår med öppen hand. På skinn, på kant, på sida. Han skapar vibrationer som förstärks när bestrukna cymbaler pressas mot trumskinn. Ett dubbeljärn (tänk grilljärn) sätts i svängning, vibrationerna förs över till trumma och cymbal.

Jag tänker hur vissa frekvenser och klangformer associeras med ljud, röster, företeelser. Nu befinner jag mig i maskinrummet till en stor båt, det dunkar, gnisslar, fåglar skriker, rop på avstånd.

Hon plockar fram trummor, klockor, varje upptänkligt ljud som använts i ett 8-bitars spelprogram Troligen har hon skapat vartenda ett själv.

 

Ikue Mori och Steve Noble
Vibrationer. Steve Noble utgår från kunskapen om att ljud handlar om transporterade vibrationer. Han använder sig mycket av indirekta vibrationer, hellre än att slå direkt på trummor och cymbaler undersöker han andra vägar.

 

Nu är vi i ett skogsbryn i kvällningen, fåglar lockar, vatten rörs, klirrar. Det går mot ett crescendo av mässande, metalliska ljud som kommer och sedan glider bort i ett enkelt dunkande. Fartyg hörs i natten.

En katt jamar högt – han stryker med en kort pinne mot trumskinnet. Hon kontrar med smärtsamt höga frekvenser. Länge hörs de genom alla andra ljud som pågår. Glasklanger mot mjukt distinkta trumslag.

En motorcykel, hans eller hennes, deras. Han är en attacktrumslagare på motorcykel, den gasar, galopperar. Crescendot faller bort i ett knaster. Jag dyker ner i en groddamm, åker med en liten dieseldunkare.

Slutar associera, bara lyssnar till det fascinerande ljudlandskapet. Hon lägger in rytmer, rentav toner. Tills stråken mot cymbaler signalerar att vi är på hemfärd efter en underbar, timslång utflykt.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

HARLEKINEN, KONSTMUSEET Norrköping

11 februari 2017
Ikue Mori och Steve Noble
Liveelectronics Percussion Improvisation

Konsert
Arr: Annan musik med stöd av Folkuniversitetet, Norrköpings kommun, Statens Kulturråd

LÄNKAR
Ikue Mori hemsida Wikipedia
Steve Noble Cafeoto
Annan musik hemsida Facebook FB-evenemang

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.