Ögonblick av liv. Tomas Herngren har förmågan att se det som sker vid sidan om det uppseendeveäckande. Sista helgen för hans utställning Wallflowers på Galleri Sander/NP33.
”Som när man kastar ut ett lasso och drar in”
NORRKÖPING
Vid sidan av. Mellan det stora och uppseendeväckande. Just sådana ögonblick har den idoge tecknaren Tomas Herngren känsla för. Förr eller senare bläddrar han igenom sina skissblock och hittar sina bilder. Det blir målningar med samma känsla.
Flyhänt, i betydelsen snabb, är det ord som först kommer för mig. Det andra är att intet mänskligt är honom främmande. Med så få drag som möjligt skapar han sina motiv. Där finns en otålighet, en vilja att gå vidare, låta blicken dra vidare. Tänker jag.
Tomas Herngren ställer ut igen på Galleri Sander i NP33. För några år sedan visade han motiv från kollektivtrafik, folk som tittade i sina mobiler. Den här gången är motivkretsen blandad. Han låter mig förstå att bilderna är resultatet av en genomgång av många skissblock, troligen från flera år. Ögat kanske inte far så snabbt ändå.
– Jag rensar mina block. Av hundra skisser kanske tio blir kvar.
Blir det inte så att du slänger fel?
– Jo, en annan dag kan jag ha gjort ett annat val. Men man måste förstöra för att gå vidare.
Skiss. Sedan målade han Kvinna med spelkort. Då fick hon ett varmt rum.
35 små målningar och en stor. De fyra skisser som också hänger i galleriet ger en tjuvtitt in i arbetsprocessen, jag letar upp deras motsvarigheter, ser likheter och skillnader. Saker händer mellan skiss och målning.
– Att teckna är bästa sättet att fånga det väsentliga.
Kvinna med spelkort heter den stora målningen, hon finns som skiss men som målning har hon fått ett rum omkring sig.
– Det var kallt så jag har målat rött för att ge henne värme, kommenterar Tomas Herngren.
De är små – ”de stora hänger på en annan utställning i Vetlanda just nu” – och de blir som vykort skickade från livet, hans ögas liv och andras liv. En turist i en arkad i Florens (är det en skugga bakom henne eller en kropp?). En man uppflugen i ett träd. En döskalle och en skrivmaskin. Ett självmord i en konstateljé.
En kvinna omfamnar ett barn på stranden. I vår tid rymmer bilden från havets sida en annan berättelse än den skulle gjort för bara några få år sedan. Det outtalade blir som en överenskommelse om att det oerhörda som pågår talar vi inte om. Men han målar det.
Linoleumtryck. De tunna vita linjerna berättar allt som behövs mot det mattsvarta.
– Jag vill att färgen ska ladda upp målningarna, säger Tomas.
Färgerna lyser, penseldragen är få men breda. Inte ett överflödigt streck.
– Det reducerande draget. Det handlar om den upplevande impulsen, som när man kastar ut ett lasso och drar in.
Reduktionen finns i än högra grad i två linoleumtryck, Samtalet och Kyssen, där linjernas essens lyser vitt mot svart.
– Jag vill att linjen ska frammana ett ljus, förklarar han.
Sanning är viktigt för dig?!. Jag kastar fram det mer som ett konstaterande än som en fråga.
– Jag måste jobba rätt snabbt för att vara äkta. Man kan måla snabbt i olja, måste ha många penslar för spänst, svarar Tomas Herngren.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
GALLERI SANDER / NP33 Norrköping
4 – 22 februari 2017
Tomas Herngren
Wallflowers
Målningar, teckningar, grafik
LÄNKAR
Tomas Herngren hemsida
NP33 hemsida Facebook FB-evenemang