• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Lysande stjärnor i La Bohème med SON (recension)


Marcello och Mimì. Elin Rombo var en lysande stjärna i rollen som Mimì. Här tillsammans med Luthando Qave som Rodolfos vän Marcello.

 

Lyx att få höra Sveriges troligen bästa kör

 

RECENSION/NORRKÖPING Starkt lagarbete! Den tragiska berättelsen om kärleken mellan sjuka Mimì och författaren Rodolfo bars fram över De Geerhallens scenkant när Kungliga Operan var på storbesök hos Norrköpings symfoniorkester med Puccinis La Bohème.

Lysande operastjärnor, välsjungande Kungliga Operans Kör, unga röster från Adolf Fredriks Musikklasser och så Norrköpings symfoniorkester.

I den konsertanta versionen kändes det dock onödigt att byta konstnärernas Paris mot Stockholm och dåtidens stora skandinavisk namn.

 

Elin Rombo och Daniel Johansson
Kärlekspar. Elin Rombo och Daniel Johansson sjöng Mimì och Rodolfo/August Strindberg.

 

Mycket stark uppställning från Operan med två lysande stjärnor i Elin Rombo och Daniel Johansson som Mimì och Rodolfo. Mimì som sig bör mer innerlig, ibland introvert men Elin Rombos utmärkta diktion och uttal bar ändå upp till den berömda tredje raden. Daniel Johansson – vinnare i Stenhammartävlingen 2012 – har en mer extrovert stil med en tät klang. Tillsammans var de ”samstämmiga”.

Kören har inte mycket att göra men lät utmärkt i framför allt tredje akten. Det är också imponerande att mansstämmorna är minst lika bra som de kvinnliga – Olof Lilja som Parpignol med flera herrar kom med fina inpass. Ändå lyx att få höra Sveriges troligen bästa kör.

 

Johan Rydh och Susanna Stern
Musetta avpolleterar Alcinndoro. I rollerna Johan Rydh och Susanna Stern.

 

Dramat i allmänhet och de komiska scenerna i synnerhet blir lite lidande i konsert-”versionen”, man saknar ofta textmaskinen även som mer inbiten besökare. Puccini har sällan Verdis ”urkraft” där man ofta förstår situationerna utan att kunna texten.

Uppsättningen, totaldesignad av regissören José Cura, har försökt flytta handlingen till Sverige (”Stockolma”, inte ”Parigi”) men i den konsertanta versionen kändes det onödigt med dessa namnbyten.

Søren Kierkegaard (Colline) var dessutom död sedan länge då de andra skandinaverna (Strindberg, Grieg, Munch) verkade. Han gestaltades dock utmärkt av John Erik Eleby.

Susanna Stern som Musette och Luthano Qave som sjöng Rodolfos vän Marcello var också vokalt stabila men ibland anonyma som karaktärer.

 

John Erik Eleby, Simon Petersson, Luthando Qave och Daniel Johansson
Sångarlag på scenkanten. John Erik Eleby, Simon Petersson, Luthando Qave och Daniel Johansson.

 

Överlag var detta ett starkt lagarbete under Stefan Solyom med mycket vokal kraft. Dramaturgens idéer gick inte alltid fram men som introduktion till operakonsten är verket utmärkt.

Norrköpings symfoniorkester kunde väl matcha Operans lag vilket får ses som ett mycket högt betyg.

© Text: Lars Henriksson
© Foto: Human Golmohammadi

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

DE GEERHALLEN Norrköping

30 mars 2017
La Bohème

av Giacomo Puccini
Libretto: Luigi Illica, Guiseppe Giacosa

Norrköpings symfoniorkester
Kungliga Operans Kör
Barn från Adolf Fredriks Musikklasser

Dirigent: Stefan Solyom
Kormästare: James Grossmith
Dramaturg: Katarina Aronsson

SOLISTER
Mimì: Elin Rombo
Rodolfo/Strindberg: Daniel Johansson
Marcello/Munch: Luthando Qave
Musetta: Susanna Stern
Colline/Kierkegaard: John Erik Eleby
Schaunard/Grieg: Jens Persson
Benoît: Simon Petersson
Alcindoro: Johan Rydh
Parpignol: Olof Lilja

LÄNKAR
La Bohème Wikipedia
Kungliga operan hemsida
Lars Henriksson – Operalaven hemsida
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.