Människan. Nils Olof Hedenskog ställer frågor och ger sina egna svar i ett storartat måleri på NP33. Bilden är en detalj från triptyken CDF parafras.
I centrum står Människan där
RECENSION/NORRKÖPING Vem är konstnären? Vem är människan? Vad är konsten? Nils Olof Hedenskog ägnar sig åt de stora frågorna – och de stora målningarna – i ett konstnärskap som samtalar intensivt med föregångarna. Hans utställning ”Fallstudier” på NP33 vibrerar av kraft.
Titelverket är två: huvudakten Fallstudie och sidomålningen Fallstudie II. De ingår i en serie med titeln, ja ni vet. En avmålad staty med en fallande rörelse, La Riviere av Aristide Maillol, den står i New York. Men konstnären var fransman, den unga kvinnan som stod modell var bara 15 år, en rysk judinna, född 1919 och som emigrerat 1925. Hon blev en berömd konstnärsmodell, med tiden konsthandlare. Under Andra världskriget blev Dina Vierny motståndskämpe som smugglade judar undan nazisterna.
Utan att skriva betraktaren på näsan ryms konstnärens engagemang i de två stora målningarna. I den dynamiskt liggande statyn och inte minst i det blänkande vattnet i dammen, som rymmer kartor, skuggspel, hemligheter.
På gränsen. Högt uppe i bergen går gränsen mellan spanska Katalonien och Frankrike.
I den diametralt andra delen av den stora konsthallen på NP33:s övre plan finns en landskapsmålning. En färist tvärs över vägen högt uppe i bergen. På gränsen heter målningen ur serien Katalanska landskap som är rikt representerad i utställningen.
Det är i dessa trakter Nils Olof Hedenskog gärna vistas, målar landskap som ser ut som att han grundar sitt måleri om och om igen. Och inte långt ifrån finns Aristide Maillols museum som Dina Vierny skapade.
– Vi gör utflykter i Katalonien. Just när man passerar bergspasset plingar det till i mobilen – ”Välkommen till Frankrike”, berättade Nils Olof Hedenskog.
Han säger inte att gränsen är osynlig, närmast icke existerande, i den geografiska verkligheten. Den är ett mänskligt påhitt som telekomoperatörerna känner av. Men det han målar är geografin, landskapet, den grönslösa helheten, tänker jag. Allt hänger ihop.
En avvikelse – eller inte. Avlopp är ytterligare en serie, gissningsvis sprungen ur några fotografier där svart tusch flödar mot ett avlopp. Svärtan där är så intensiv att den ger intryck av att vara torr substans, trasor eller bomull.
I målningarna, de är flera stycken och de flesta Utan titel, är avloppet lutat halvt på sidan och jättestort (målningen alltså oval/på en oval). De blir till egna världar, händelsehorisonter kring svarta hål. Öppningar mot andra dimensioner. I Människan uppträder i Holozen går ett tågsätt på sin runda bana i landskapet. Ruggigt.
Stilstudie. Motståndets estetik av Nils Olof Hedenskog.
En favorit blir Motståndets estetik med vit färg som splashats ovanpå bilden av en grupp människor som skyddar sig mot övermaktens vattenkanoner. Paris undrar jag med tanke på konstnärens intresse för Frankrike och att där finns en revolutionär tradition. Men det är Istanbul.
– Det är en nyhetsbild från Istanbul, säger Nils Olof Hedenskog som genast såg en komposition à la Caravaggio.
– Det är en barockkomposition, med rörelse in i bilden och motrörelse från andra hållet. Det ligger ett varmt ljus på ryggarna. Men efter hand måste jag förstöra målningen, transformera den.
Det var då han tog en burk med färg och kastade. Pollock skulle gillat det. Jag tycker det gör hela bilden.
Slutligen måste jag nämna triptyken CDF parafras. CDF uttyds Caspar David Friedrich, tysk-svensk målare under romantiken. Parafrasen handlar om den mycket kända målningen Vandraren över dimhavet, en bortvänd man på en klipphöjd. Han bär vandringskäpp och håret är sådär genirufsigt som det skulle vara för 200 år sedan.
Triptyken består av tre stora runda målningar, de två yttre hårkors som från en lantmätares instrument. Klipporna är där, inte människan. I mittersta målningen står Människan där. Inte ett nordeuropeiskt geni. En svart man i färgglad kostym.
Nyckeln till triptyken är urfrågan. Den finns en trappa ner, ett fotografi av konstnären bakifrån. Samma cirkel, tajtare fokus. Vem är konstnären? Vem är människan? Vad är konsten? Nils Olofs Hedenskogs svar på de utmaningar han ger sig själv är starkt och uppfordrande.
Där är förstås fler bilder än så i den stora utställningen som främst spänner över måleri från 2011 till 2017. Dessutom ingår bord i samarbete med Yvonne Leff.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
GALLERI SANDER/NP33 Norrköping
4 mars – 9 april 2017
Nils Olof Hedenskog
Fallstudier
Bord
LÄNKAR
Dina Vierny DN
Caravaggio Wikipedia
Caspar David Friedrich Wikipedia
Nils Olof Hedenskog hemsida
Galleri Sander/NP33 hemsida Facebook