Tango. Lars Olof Loeld har en plastik som inte är långt från favoritfågeln sädesärlans. Här tillsammans med Konstmuseets intendent Helena Scragg som är utställningskommissarie.
En sjusärdeles tystnad av poesi
NORRKÖPING I sal 5 visar Norrköpings Konstmuseum en separatutställning av konstakademiledamoten Lars Olof Loeld, Strängnäs. En konstnär som söker tystnaden och fantasin samt enkelheten i sina verk. Med poetiska inslag pendlas uttrycken mellan bokkonst, måleri, skulptur och installationer.
– Vi har beröringspunkt med utställningen ”Gåvan – Carl-Johan Bolanders öga för konst”, eftersom en av de konstnärer som Carl Johan Bolander ställde ut var just Lars Olof Loeld 1986. Ett verk av Lars Olof ingår också i den donationen, inleder Helena Scragg som är utställningskommissarie.
– Utställningen är skapad speciellt för det här rummet av Lars Olof Loeld, informerar Helena Scragg och berättar vidare om den trevliga kommunikation som utbyttes mellan museet och Lars Olof inför planeringen. Med handskrivna brev.
Längs långväggarna hänger mindre inglasade skåp med souvenirer, symboler med en ros, ett kärl eller en sädesärla samt ett äldre foto i svartvitt med tre uppklädda herrar.
– Det är ett ägg som har kläckts, utbrister konstnären Lars Olof Loeld och blickar plirande ut över salen och utställningen.
En beskrivning av förvandlingskonster. Att förvandla motgång till medgång. Att öppna våra sinnen.
– Det finns ju också referenser till alkemiska kunskapstraditioner som det här kärlet och rosen som symboler, nämner Helena Scragg.
Kortväggarna pryds av ett fåtal kvadratiska tavlor med målade streck i blått och grått på rosa respektive vit botten. Det spräckliga golvet får symbolisera marken eller jorden.
De svartmålade lodräta formerna, skepnaderna eller gåvobringerskorna som Lars Olof kallar dem, har burit gåvor och är inspirerade av det egyptiska perspektivet. Som konsten i Egypten styrdes av strikta regler styrs Lars Olof Loeld av talet sju. Det är sju skepnader i salen och alla mått är delbara med samma tal. Skulpturerna har han ställt framför solnedgången, en kvadratisk målning med blå respektive grå streck.
Gåvobringerskorna i Galleri 5.
– Det ska inte vara något dekorativt utan ett partitur. Nånting som surrar i huvudet. Inte så att man kan se solnedgången – utan känna den. Långt, långt bort i tiden fanns en strand, eller hed, och en sädesärla sprang i solnedgången, berättar Lars Olof och visar sädesärlans karaktäristiska gångart.
– Och solen närmade sig horisonten och flöt ned i mitt hjärta. Och i detta finns tystnaden, fortsätter han.
Från det minnet kommer tystnaden som finns i hans verk. Vad de lodräta formerna egentligen ropar är ett leve för inbillningskraften.
Rosa färgen och triangeln är symbolen för solen. Sädesärlan är expert på tango och Sven-Ingvars har hon i sinnet, de tre herrarna är bönder uppklädda för att gå på dans. Havet och solnedgången, då det rosa bleknar och de symmetriska strecken förvandlas till ögon eller ögonbryn som åker upp eller ned.
– Det är inte fyrkanter. Men… det är fyrkanter, avslutar Lars Olof Loeld underfundigt.
© Text: Agneta Östlund
© Foto: Nils-Göran Tillgren
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
KONSTMUSEET Norrköping
1 mars – 3 september 2017
Lars Olof Loeld
Vid stranden av solnedgången uppmärksammas tystnaden
Utställningskommissarie: Helena Scragg
LÄNKAR
Lars Olof Loeld konstnärslexikonett amanda
Norrköpings Konstmuseum hemsida Facebook
Pingback: Carl-Johan Bolanders fantastiska Gåva – KULTURSIDAN.nu