Riddare och trubadurer. Mindre gudomliga bilder hänger bakom Bibi Friedrichsen i Spektrummet i Valdemarsviks bibliotek i Funkishuset.
En rödklädd Maria i ortodox tradition
VALDEMARSVIK Äggtempera. Bibi Friedrichsen kallar sig helt oreligiös, ändå ägnar hon sig åt ikonmåleri. Det gör att hon tillåter sig personliga tillägg, som sonens hund. Och bilder som inte har med bibeln att göra. Under april ställer hon ut på Valdemarsviks bibliotek.
Pensionerade journalisten Bibi Friedrichsen bor i Söderköping. För tio år sedan lockades hon att gå en kurs i ikonmåleri. Ikonmåleri är något speciellt, inte bara för tekniken, utan för att det anses vara en religiös handling vilket gör att den som målar ska följa förlagan noga.
– Guds hand håller i penseln, så förklarar Bibi Friedrichsen den traditionella uppfattningen.
Ledaren för kursen hade studerat ryskt ikonmåleri och det är därifrån den gudomliga uppfattningen – och förlagorna – kommer. En stark ortodox tradition med rötter i urkyrkan.
Ömhet. En rödklädd Madonna med barnet. Motivet upprepas när Jesusbarnet möter gamle Simon i templet.
Därför är – till min förvåning – Maria klädd i rött. I den västerländska traditionen är hon alltid blåklädd, något som växte fram i den katolska kyrkan under medeltiden. Men det är inte Bibi så införstådd med.
– Jag är helt oreligiös, inte med i någon kyrka. Men jag har en fascination för de gamla figurerna och sättet de framställs på, säger hon som samtidigt med måleriet läst in sig på berättelserna bakom..
Hängningen i rummet är pedagogiskt upplagd. Gamla testamentet, händelserna kring Jesu födelse och så Nya testamentet. Till detta kommer några helgon, bland annat svenska helgonet Birgitta, men också målningar efter medeltida förebilder, av riddare och trubadurer.
– Varför kan jag inte använda tekniken till annat, jag tycker det passar bra.
Äggtempera heter tekniken som ger en så varm ton till målningarna. Underlaget är små träskivor, även om där hänger två målningar som gjorts på tyg.
– Jag blandar äggula med färgpulver och vatten, berättar Bibi Friedrichsen.
Det händer att hon använder guldfärg till gloriorna som omger allas huvuden – ”inte för mycket, men det är vackert”.
Hon pekar ut ikonmåleriets specialiteter: vattnets krusiga vågor, att ett draperi i bakgrunden signalerar inomhus, att byggnader och dramatiskt formade berg (som i mina ögon ser kinesiska ut) signalerar utomhus. Jesus gloria är speciell.
Reglerna till trots tar sig Bibi vissa friheter. Det syns i några upprepade bilder, där hon valt andra kulörer. Och så hunden.
– Herdarna har en hund när de kommer till stallet vid Jesu födelse. Men jag gjorde om den efter min sons hund Hugo.
Också flyktingar. Abrahams bihustru Hagar och sonen Ismael fördes ut i öknen.
Bilden av den heliga familjens flykt till Egypten har fått bli affischbild. Titeln På flykt står med och gör som att Helgon och Riddare blir en undertitel. I efterhand tycker Bibi att det blir bra.
– Det passar i tiden, säger den pensionerade journalisten.
Första bilden vid ingången till Spektrummet är Hagar och Ismael i öknen, en av Bibis favoritbilder. Som en tidigare flykt, före den heliga familjens.
Den är stark och väcker min medkänsla. Kanske för att den inte lika stiliserad som de andra. Eller för att den berättar om kvinnors och barns utsatthet, ropar över årtusenden. (Vad hände med dem? Jo, Gud hade medkänsla och lät en vattenkälla springa fram. Om detta berättar både Bibeln och Koranen.)
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
SPEKTRUMMET, BIBLIOTEKET Valdemarsvik
4 – 30 april 2017
Bibi Friedrichsen
På flykt – Helgon och Riddare
Ikonmåleri