• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Martin Luthers grova satir gästar EWK


Hönan eller ägget? Demonerna bodde i människors magar, alltså kom de ut ”den naturliga vägen”. I bilderna samlas de upp och används som föda för påven och vanligt folk. Bladet ingår i utställningen på EWK-museet i vår och sommar.

 

Utbildning måste bromsa näthatet

 

NORRKÖPING Näthatarna har lärt sig av den bäste. Martin Luther slog sig ihop med konstnären Cranach och öste ut nidbilder om påven och kyrkan för ganska exakt 500 år sedan. EWK-museets nya utställning vill öppna ögonen för hur satiren är uppbyggd, unga som ser och själva sprider bilder på nätet är främsta målgruppen.

För 500 år sedan spikade teologen och munken Martin Luther upp sina teser i Wittemberg. Det ledde till en splittring inom hela den katolska världen. Det ledde rent av till krig som förändrade Europas karta och europeernas mentalitet. Inte bara Svenska kyrkan och andra reformationskyrkor högtidlighåller 500-årsminnet. Till och med påven Fransiscus har hedrat minnet av den vassa spiken i den katolska kyrkan.

– Martin Luther var en klassisk visselblåsare. Teserna skrevs för att få igång en diskussion om kyrkan, säger Carina Milde, intendent för EWK-museet på Arbetets museum.

Men påven, Leo X, ville inte diskutera Martin Luthers teser. Munken lystes i bann och fiendskapen trappades upp. Luther förklarades fredlös.

 

När Luther blev viral – Katarina Wändahl och Carina Milde
När Luther blev viral. Prästen Katarina Wändahl påminner om att Luthers arbete och verk har satt kraftiga spår i dagens samhälle. Carina Milde har fördjupat sig i den satiriska delen, som fått en egen utställning på EWK-museet.

 

EWK-museets utställning När Luther blev viral tar fasta på de uttrycksmedel som Martin Luther snart tog i bruk och lyfter fram hur spåren går igen i vår tid. Avhandlingen Disputatio pro declaratione virtutis indulgentiarum med sina 95 teser om avlatens innebörd skulle kunna ha gått allmänheten obemärkt förbi.

Kurfursten Fredrik III av Sachsen räddade Martin Luthers liv. ”Junker Jörg” verkade inkognito. Tillsammans med konstnären Lucas Cranch d.ä. och teologen Philip Melanchton satte de igång en veritabel trollfabrik. Katolska kyrkans avlatshandel – att personer kunde köpa sig fria från skärselden – med påven i topp utsattes för en massiv kampanj i bild och text – på både tyska och latin. Redan på den tiden var satiriska flygblad med text och bild populära. Nu ökade tryckpressarna farten, de roliga och elaka bilderna gick ur hand i hand.

Utställningen är pedagogiskt uppdelad i olika avdelningar i det lätt ombyggda EWK-museet. Bakgrundshistorien, bannlysningen och attackerna. För att underlätta för vår tids publik finns en symbolkarta. som bland annat visar påvens tårtlika tiara och bajs som symboliserar demoner.

– Vi kallar det dasshumor men då var det demoner. De använde bildsymbolik som redan var känd, säger Carina Milde.

Hon visar en bild där Luther är hjälte. Han viftar med en gigantisk fjäderpenna som når ända till påven i Rom, som förstås känner sig störd. Dessutom faller det ner en massa pennor över folket.

– Martin Luther startade en demokratiseringsprocess, säger Carina Milde och påminner om hur reformatorn drev på att Bibeln skulle översättas till folkspråk så att folket självt skulle kunna läsa och förstå Guds ord.

En särskild avdelning ägnas pamfletten Passional Christi und Antichristi som både hade en satirisk prägel och var avsedd för bön. En amerikansk forskare har specialstuderat dem och här visas åtta av originalets 28 bilder.

 

När Luther blev viral – Gamla Testamentet kom ut på tyska
Vägen mot demokrati. Martin Luther ansåg att Guds ord skulle kunna läsas och förstås av vanligt folk, inte bara för de lärde som studerat latin.

 

EWK-museet samarbetar med Sensus och Svenska Kyrkan om utställningen. Men den är inte till för att hylla Martin Luther utan för att visa på verktygen och inte minst hur mycket som finns kvar i vår tid.

– Martin Luther byggde på fördomar och stereotyper som redan fanns. Den som ser den här utställningen och analyserar bilderna tar med sig den kunskapen för all framtid. Det gäller bara att stå still en liten stund.

För det är utbildning som måste bromsa näthatet. Att ge igen med samma mynt hjälper inte stort, det bara trappar upp konflikten. Luthers motståndare har fått en egen vägg i utställningen.

Historien vet också att berätta att Martin Luthers ursprungliga kritik till slut nådde den katolska kyrkan. Avlatshandeln upphörde. Men då var ändå allt förändrat. De protestantiska och andra reformerta kyrkor hade gått sina egna vägar. Först i vår tid har de börjat tala med varandra.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Sven Åke Molund och Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

EWK-MUSEET, ARBETETS MUSEUM Norrköping

21 april – 24 september 2017
När Luther blev viral
Om Luther, demokratin och den massproducerade bilden
Utställning

Vernissage 21/4 kl 14
Carina Milde, EWK-intendent Arbetets museum, samtalar med gästerna Thomas Wärfman, kyrkoherde över Norrköpings pastorat, Göran Agrell, präst i Svenska kyrkan och Lutherkännare, samt Michelle Mope Andersson, katolsk teolog som undervisar i andlighet och sakral konst i Sverige och utomlands.

LÄNKAR
Luther-jubileet hemsida 95 teser
Martin Luther Wikipedia
EWK-museet/Arbetets museum hemsida Facebook

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.