• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Measured Moments dekonstruerar dans (recension)


Manus. Sandra Medina bläddrar i en tjock pappersbunt i dansföreställningen Measured Moments. Men de är blanka.

 

Vad gör dansen med individen?

 

RECENSION/NORRKÖPING Älskade dans. Hatade disciplin. Vad gör den med oss frågar dansaren Sandra Medina och växlar mellan danshistoria, egna minnen och utbrott i dansföreställningen Measured Moments. Publiken viker loppor och Riksteaterföreningen KariN vill ta fler steg med dansen.

Den lilla flickan Sandra såg en prima ballerina och kärleken var ögonblicklig. Dansen blev hennes kallelse. Hon gick dansskola, befanns begåvad och fick medverka som barndansare på Kungliga Operan.

Sandra Medinas föreställning Measured Moments går djupare än att locka fram gamla minnen från en tid som inte var en dans på rosor. På det svarta scengolvet kastar hon sig mellan den klassiska balettens historia i ord och rörelse och rör om. Det blir en dekonstruktion där allt ifrågasätts. Vad gör dansen med individen?

 

Measured Moments
Man. Kroppsinstruktioner konstruerar genus, klass, relation.

 

Som av en händelse går just nu hyllade filmen Dancer om och med Sergei Polunin på biograferna. Underbarnet från Ukraina som bröt med dansen och hellre gick på vilda fester.

Det tar tid innan jag förstår vart Sandra Medina vill komma. Hon börjar nämligen med en föreläsning om balettens ursprung, från hövisk dans (alltså vid hoven) i 1400-talets Polen och 1600-talets heta kulturgryta Florens där dansmästarna satte reglerna. Franske kungen Louis XIV startade världens första dansakademi. Dansen professionaliserades. Unga kvinnokroppar sträcktes mot himlen. Unga män stärktes med militär disciplin.

Sandra Medina avbryter sig överraskande med rörelser, gärna groteska men ändå så precisa som ingen annan än en klassiskt skolad dansare kan prestera dem. Om det så är ett ljudlöst skri ur en ihopkrampad kropp.

Den klassiska baletten dekonstruerar kroppen när den styckar dansaren i ben, fot, arm och hand. Rummet skärs i linjer. Sandra Medina dekonstruerar i sin tur dansen, berättelsen och det sociala spelet i vad det är att vara en människa.

– Det finns instruktioner hur man ska vara en människa. En god människa i den här kroppen. Hur man ska vara Mamma, Pappa, Publik, Bonde, Kung och Drottning, säger hon.

Dansaren spänner muskler, drar in baken och ler. Som lilla Sandra som fick vara svartmålad page hos Törnrosa men fick bannor när hon inte slog ner blicken som hon skulle. Där ryms smärta bortom det älskliga och behagfulla.

 

Adam Knapasjö
Dansklubb. Riksteaterföreningen KariN:s Adam Knapasjö vill starta ett vattenhål för alla som vill prata om dans.

 

Efter föreställningen/föredraget är det publikens tur. Att väluppfostrat följa instruktioner, vika loppor, stå på ben och röra sig i rummet. Eller att tänka sig att stå på ben och röra sig i rummet. Möta någons blick och titta ner. Bli varse koder och bryta koder, ansvarslöst följande en hörlursröst.

– Det här gillar jag, när det blir efterdräll, säger Adam Knapasjö som är Riksteaterföreningen KariN:s dansansvarige.

KariN satsar på mer professionella dansföreställningar i samarbete med Dans i Öst, Region Östergötland och Riksteaterföreningarna i länet, sammantaget DansARR Öst, som skapat Dansscen Öst, fast själva dansgolven ska vara många.

Höstens provokativa JUCK och avantgardeföreställningen Measured Moments är bara början. Det får gärna vara breda dansföreställningar som lockar många.

– Det skulle vara kul med en större dansföreställlning, kanske klassisk balett. Eller hiphop. Jag tror att det finns många som själva dansar som skulle bli inspirerade av att se dansare som är bättre än dem själva.

– Jag tror också på en dansklubb, där man träffar koreografer och kollar dansfilmer, avslutar Adam Knapasjö.

© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: Urban Jörén och Ann-Charlotte Sandelin

TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

27 april 2017
Measured Moments
Av och med Sandra Medina
Scenrum/kostym/loppa: Hanna Cecilia Lindkvist
Konstruktion av hemsida som används i akt 2: Nicklas Wedin
Musik: Lullatone, Tjajkovskij, Chopin, Bach
Prod: Bastardproduktion/Riksteatern
Arr: Riksteaterföreningen KariN

LÄNKAR
Dansscen Öst hemsida
Riksteatern hemsida Measured moments
Riksteaterföreningen KariN hemsida Facebook
KariN dansar och talar allvar i vår reportage Kultursidan.nu 22/2 2017

Tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Measured Moments dekonstruerar dans (recension)

  1. Pingback: Samarbete nystartade satsande KariN – KULTURSIDAN.nu