Lycka. A:s magi ger M flygkraft och konfettiglädje uppstår. Men i stormen rubbas naturen, ett flygplan kraschar. I rollerna Kajsa Rydén och Emma Friberg.
Orden blir verktyg i en kamp som trappas upp
RECENSION/NORRKÖPING Historien upprepar sig. Generation efter generation upprepar de föregåendes misstag. Konflikterna tornar upp sig i Kvartersteatern flerdimensionella dubbeluppsättning av Anna Maria Nygrens Stormarna. Kan försoning nås för alla i all tid?
Historien upprepar sig, kväll efter kväll. Stormarna utspelas ju på teatern, föreställning efter föreställning. Till öns invånare – publiken sitter i sjön, i havet på andra sidan strandlinjen – kommer två nya personer, flyktingar/konstnärer. I akt två anländer ytterligare tre, överlevande efter en flygkrasch.
Konflikterna staplas på varandra. Mänsklighetens alla krockar, från bofasta kontra nyanlända och konstnärer kontra jordnära till revolutionsromantiker och flyktig kärlek.
Om Kvartersteaterns kompakt djupa scen är ett vattenglas, så stormar det rejält i det glaset.
Dramatikern Anna Nygren har grävt djupt när hon lånat intrigens drag och några citat från William Shakespeares Stormen. Rollernas namn – som Caliban, Prospero, Miranda och Ferdinand – har kapat till initialer, C, P, M, F, lika hänsynslöst som befriande.
Sedan har hon vässat pennan. Hon diskuterar makt, människans historia och ideologier, godhet/ondska, kärklek/hat, fångar det stora och ger det individuell gestaltning. Såsom Shakespeare gjorde och som de som före henne använt sig av Shakespeares ord i fördjupad symbolik. Anna Nygren är ännu ett led i den dramatiska traditionen.
Språket är som alltid när Anna Nygren skriver mycket poetiskt, långt från naturalistiska teaterrepliker. Stormarna leker och vrenskas med orden, mot orden. Inte ett uttalande står oemotsagt. Orden blir verktyg i en kamp som trappas upp.
– Du bor här, säger A förälskat till M.
– Du bor inte här. Din mamma bor inte här, snäser C till M.
Koreografi. Mellanspelen med dansare bryter mellan de ordmässiga konflikterna men saknar inte kraftfulla utspel.
Regissören, Kvartersteaterns verksamhetsledare Frida Nyström tolkar orden och berättelsen och tillfogar dans till pop- och rockmusik. Dansen är både behövligt mellanspel mellan scenernas alla krockar men också en del av A:s kraftfält. Emma Friberg, som både spelar A (tänk Ariel) och dansar, plus fyra tysta vitklädda dansare som ingen tycks se.
Rörelserna ligger nära den klassiska baletten och en besläktad showdans med lyfta armar och sträckta ben. Jag tycker om bredden inom dansensemblen, någon kan rentav dansa tåspets medan en annan har en skådespelares ansikte. Ibland sitter de och betraktar skeendet, lierade med A:s känslor.
Den starkaste faktorn är dock att Frida Nyström låter hela ensemblen skifta och därmed djupnar dimensionerna – spelar med livstider. Fredagar och söndagar gestaltas merparten av rollerna av män, kraftfulla av ålder och erfarenhet. Torsdagar och lördagar fräser betydligt yngre skådespelare (nu mest kvinnor) in i rollerna med hög energi. De som inte är i spel för kvällen, kliver istället in i statisternas kollektiv.
Scenografin är exakt densamma, en sliten hemmavrå för konstnärerna till vänster och en verkstad med varningsrep som bestämmer ursprungsbefolkningens gränsdragningar till höger.
Jag börjar med fredagens, mest manliga, uppsättning. C är pappa till A och ogillar att dottern blivit vän med M. Åke Lindgrens C är en surgubbe, visserligen analfabet men inte desto mindre slagfärdig och tror sig listig.
– Jag ska ta P:s språk, säger C och när stormaktsdrömmar.
P är poeten som tror att det skrivna språket står över det talade och att C bara är ett tomt blad att skriva på. Gunnar Stafstedts P har ägnat ett långt liv åt tankar, ord och formuleringar men har också lidit svårt.
Lördagens, mest kvinnliga, uppsättning är framförallt en hel generation yngre. Familjebanden förvandlas till syskonrelationer. Det slår gnistor mellan ägaren C, en kavat Ellen Söderström, och poeten P, en intensiv Elin Rödin. Jaha, också kvinnor kan bete sig som taskmörtar.
Vi som sitter i sjön kan ändå känna med dem alla, med män som med kvinnor. Vi kan förstå eller åtminstone ana deras bevekelsegrunder.
Förrädare? Gamle vännen G har kraschat på ön och möter den fördrivne P. Handgemäng uppstår. I rollerna Per-Olof Engström och Gunnar Stafstedt.
A förälskar sig i M, ett möte som lånar lite från Mirandas möte med Ferdinand. Fredagens Lovisa Lundholms och lördagens Kajsa Rydéns M tycker om A och lär sig flyga på magiskt vis. Men i den exalterade glädjen och förälskelsen uppstår en storm och ett flygplan kraschar.
Tre överlevande, blodiga, nedsmutsade trashankar anländer till stranden. Nya konflikter tar vid och också här speglar ålder, och i mindre utsträckning kön, de konflikter som följt mänsklighetens strävan efter makt och kanske inte minst problemformuleringsprivilegiet.
A blir svartsjuk när M möter och förälskar sig i nykomlingen F. Då lånar Anna Nygren en annan idé från Shakespeares pjäs En midsommarnattsdröm. Det går alldeles utmärkt och en ny katastrof uppstår.
Vart leder då denna långa vandring i dödsskuggans dal? De skrivna ordens P formulerar ett försoningens evangelium. M säger att någon måste sätta ner foten och säga ”Stopp”.
Det är bra, jag tror det när jag ser det med den livserfarna ensemblen – ”När fan blir gammal blir han religiös”.
Men när jag ser den unga ensemblen också nå detta mål blir jag orolig. Måste verkligen varje generation lära sig läxan genom egna misstag?. Försoning uppnås inte en gång för alla för all tid.
© Text: Ann-Charlotte Sandelin
© Foto: David Söderström
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
TREDJE KAMMAREN, TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping
12 – 27 maj 2017
Stormarna
av Anna Nygren
Regi & Koreografi: Frida Nyström
Prod: KvartersteaternSKÅDESPELARE/DANSARE
Torsdagar & Lördagar: Ellen Söderström, Elin Rödin,
Emelie Karlsson, Kajsa Rydén, Adrian Stenström,
Sonjah Hasselqvist, Emma Friberg, Therese Erlandsson,
Tove Lennartsson, Maia Lee Lind, Agata EvnerFredagar & Söndagar: Åke Lindgren, Gunnar Stafstedt,
Per-Olof Engström, Lovisa Lundholm, Mons Gregemark,
Lisa Lambot, Emma Friberg, Therese Erlandsson,
Tove Lennartsson, Maia Lee Lind, Agata Evner
LÄNKAR
Kvartersteatern hemsida Facebook FB-evenemang
Stormarna dubblerar på Kvartersteatern reportage Kultursidan.nu 7/5 2017
Pingback: De fick kommunens kulturstipendier 2017 – KULTURSIDAN.nu