• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Medeas barn leker mitt i skilsmässan (recension)


Skilsmässobarn. Lill-Jason och lill-Medea befinner sig mitt i föräldrarnas konflikt. I rollerna Leon Bethke och Sofia Brink,

 

Antikens tragedi i annat perspektiv

 

RECENSION/NORRKÖPING Ett tryck över bröstet, en spänning i luften. Jag är inte säker på om det är pjäsens ångest eller min egen rastlöshet jag känner. Medeas barn vänder på perspektiven från den grekiska tragedin Medea. Här får vi följa barnen mitt i föräldrarnas skilsmässa. Med lekens hjälp hanterar de oron.

Inför premiären har jag läst några andra recensioner av Medeas barn, som sedan urpremiären 1975 på Unga Klara har satts upp otaliga gånger av andra ensembler. Det sägs att Suzanne Ostens och Per Lysanders manussamarbete blivit en barndramatikens klassiker, som väckt diskussioner om vad barnteater bör vara – inte bara i Sverige, utan även internationellt.

Efter Marieborgelevernas premiär på Teater Bråddgatan 34 är det påtagligt varför, även för mig. Och redan greken Europides Medea var ju en antikens tragedi, så vad hade jag egentligen väntat mig? Medeas barn bygger ju på den, men har vänt på perspektiven – från de vuxnas, till barnens.

 

Medeas barn
I ljus och mörker. Föräldrarnas gräl går över huvudet på barnen.

 

Sofia Brink och Leon Bethke utgör syskonparet lill-Medea och lill-Jason. Deras föräldrar är mitt i en skilsmässa, verkar det som i alla fall. Men de säger det aldrig rakt ut. Barnen får gissa, och förstår att konflikten ligger i att pappa Jason hittat en ny kvinna – Glauke. Mamma Medea är förtvivlad och tar ut frustrationen på barnen, som undrar om det vore bättre om de inte fanns. Hur ska tillvaron bli nu?

Föreställningen börjar med att Amadeus Grimm kliver innanför dörren, nästan som om han vore vilken föreställningsbesökare som helst. Jag uppskattar greppet, för det väcker nyfikenhet om vem han egentligen är. En sagoberättare, verkar det som först. Eftersom han genom läsning berättar för oss hur Medeas kärlekshistoria med Jason började. Men sedan visar det sig att han också är barnvakt – och en ganska självupptagen sådan.

Alla vuxna är egentligen självupptagna. Kenny Nilsson gör en perfekt bullrig och burdus pappa Jason, och Linnea Rosenqvists insats med högtravande Medea-repliker och gränsande galenskap är beundransvärd. Dramat börjar egentligen när de kliver på scenen, tycker jag.

 

Medeas barn
Tröst. Barnvakten blir den som barnen kan vända sig till. I rollerna Amadeus Grimm och Sofia Brink.

 

Även om Amadeus Grimm läser inlevelsefullt blir inledningsscenen lite väl utdragen utan gestaltning. Och han är roligare när han sedan får ta ut svängarna i barnvaktsrollen. Barnen då? De är verkligen barn! Redan innan de börjar prata framgår det tydligt. Kan det vara kläderna, funderar jag. De verkar så barnsliga i hela sin uppsyn – men inte räcker det att visa att man är barn bara genom enfärgade outfits. Nä, det måste vara att de rakt igenom är så inne i roll.

– Men jag är bara fem år, kvider Lill-Jason, när han får skäll för sin fjompighet inför tuffare systern Lill-Medea.

Självmordsförsök och rymningsplaner hör till deras ensamma lekar. Visst kan man förstå att Medeas barn rört upp känslor! Men åtminstone i Marieborgsk tappning blir pjäsen ganska tålamodskrävande, för den som vill in i händelsernas centrum.

Tempot är långsamt och jag hade nog önskat lite mer oväntade, moderna inslag. Föreställer mig att till exempel Pinks låt Family Portrait hade kunnat tillföra någon slags krydda, i stället för bara korta snuttar av visserligen fin, klassisk musik vid ett fåtal tillfällen. Men nog hade eleverna förtjänat fler än knappt tre rader besökare!

© Text: Melinda Reyes Hiltunen
© Foto: Carl-Eric Reidler/Marieborgs folkhögskola

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR


TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping

12 – 21 maj 2017
Våretyder – Drama x 5
5 uppsättningar
Prod: Marieborgs teaterkurser

UPPSÄTTNINGAR
Först föds man ju

av Line Knutzon
Regi: Nina K. Andersson, David Macias Ajaillo.
Medverkande: Marvin Asplund / David Macias Ajaillo, Klara Bergh, John Impola, Andréa Jonsson Lindh, Josefine Marelius, Jonas Riley Tounkara

Huvudvärk med E
av Stefan Lindberg
Regi: Lize Öjebrant.
Medverkande: Philip Heikkinen, Isak Lindberg, Karin Jonsson.

Stjärnan över Lappland
av Staffan Göthe
Regi: Anneli Bouvin, Anna-Maria Rylander.
Medverkande: Roy Dahlström, Rebecca Holgersson, Kevin Jönsson.

Änglakaramellen
av Cristina Gottfridsson
Regi: Zorba Asplund, Fanny Liljegren.
Medverkande: Anton Augustsson, Estelle Johansson, Ian Takolander, Henrik Olsson.

Medeas barn
av Suzanne Osten och Per Lysander
Regi: Zazza Kristensson.
Medverkande: Leon Bethke, Sofia Brink, Amadeus Grimm, Kenny Nilsson, Linnea Rosenqvist.
För barn och vuxna, från 10 år

LÄNKAR
Marieborgs folkhögskola hemsida Facebook FB-evenemang Instagram
5 x dramatik med Marieborgs teaterelever reportage Kultursidan.nu 10/5 2017

Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.