Romeo och Julia. Invigningsföreställningens konferencierer Pontus Plænge och Stina von Sydow tog med publiken genom Norrköpings stolta teaterhistoria. På Egges teater gavs första svenska Shakespeareuppsättningen år 1776. Premiärföreställningen för då nybildade Östgötateatern 1947 – ung kärlek präglad av ”lågmäld innerlighet”.
”Kulturen ger Norrköping kraft”
NORRKÖPING Scenkonstbiennalen är invigd. En sprakande föreställning fylld av just scenkonst – teater, komedi, dokumentär, humor, musikal, dikt, dans, cirkus, opera, film och musik. Nu vet alla att Romeo och Julia kommer från Norrköping.
För det var ju här, på Egges teater, som Sveriges första Shakespeareuppsättning gavs år 1776 – Romeo och Julia. Ett tema som följde Invigningsföreställningens första akt på olika sätt. Först som snärtig historielektion med konferenciererna Stina von Sydow och Pontus Plænge (som under kvällens lopp dök upp i alla möjliga och omöjliga kostymer).
Därefter som ett eko från 2008 års föreställning på Östgötateatern, ett eko som gick i omlopp ut i publikhavet med ständigt nya älskande under balkongen, inklusive 1-2-3 Schtunks humorversion.
Slutligen som Prokofjevs musik med Norrköpings Symfoniorkester under ledning av Alexander Hanson.
Lågmäld nycirkus. Klara Mossberg och Mattias Lindström hukar under den cirklande ringen.
Värdarna från Östgötateatern bjöd på sig själva. Sven Angleflod gjorde Tiggarens monolog ur Bröllopsresan (2015 års gripande, medmänskliga teaterprojekt) och Richard Carlsohn sjöng medan jorden snurrade. Att nycirkusen gjort sitt intåg i Norrköpings kulturliv – såväl hos Östgötateatern som hos Symfoniorkestern – fick ett kaxigt starkt genomslag.
Allt uppbackat av sagda orkester som den här kvällen spelade andrafiolen med bravur.
Även andra aktörer tog plats på scenen. Vadstena-Akademien bjöd på sopranen Liine Carlsson som sjöng Alma rea… ur Jacopop Foronis opera Drottning Kristina.
Elin Bornell från Borås stadsteater hyllade det kvinnliga könet i Kunskapens frukt efter Liv Strömqvists seriebok. Charlotta Öfverholm och Rafi Sady dansade Age on Stage ur Beauty and the Beast, balett tolkad som feministisk fridans med stänk av Shakespeare.
Stjärnorna lyste, stilla i fonden och med innerlighet på scenen. Mest av allt lyste nog scenkonsten själv i en underbar genremix, ett avstamp inför Scenkonstbiennalens alla föreställningar, varav flera är öppna för allmän publik.
Scenkonstbiennalen är Teater-Sveriges egen firmafest, där alla söker gamla och nya vänner. Invigningskvällens publik jublade varmt och generöst och konferenciererna gav handfasta mingeltips.
Fantasteri. Ballerinan med det bultande hjärtat, dansade och flög till Tjajkovskijs Svansjön.
Ordet inte att förglömma. Marika Lagercrantz påminde om Joseph Beuys ljuvt vansinniga och livsvisa råd till konstnärer – ”Plantera omöjliga trädgårdar. Bjud en farlig person på te.”
Andra aktens nummerflickor på filmduken kunde inte minnas Ingmar Bergman. Deras regissör Anna Pettersson framhöll att det var bättre att verka i föregångarnas anda än att skapa gamla auktoritära bilder av dem.
– Låt oss bestämma att resten av 2017 ska vara fullt av misslyckanden. Släpp fram den yngre generationen, ge dem större plattformar. Stöd varandras projekt, manade hon i sitt tal.
Barfotachefer. Trippelfrackarna Ulrika Johnson, Pia Kronqvist och Johan Celander invigde 2017 års Scenkonstbiennal.
Invigde gjorde barfotade trippelfrackarna Johan Celander, Östgötateaterns chef, Pia Kronqvist, VD för Scenkonstbolaget i Östergötland, och Ulricha Johnson, verksamhetschef för Scensverige.
Men innan allt detta hände talade skådespelaren William Wahlstedt om terrordådet på en konsert i Manchester ett knappt dygn tidigare. Ett dåd för att skrämma och hindra människors möten.
– Vi kommer inte att låta oss skrämmas. Vi kommer inte att låta oss hindras.
Även kommunalrådet Lars Stjernkvist tog upp dådet i Manchester och påminde om att Norrköping kallats Sveriges Manchester.
– Jag önskar att ni förstår kraften som kulturen ger Norrköping, sade Lars Stjernkvist innan allt brakade löst och Symfoniorkestern öppnade med Verdis dynamiska Ödets makt.
Nu fylls Norrköpings alla scener med teater i dagarna fem. Scenkonstbiennalen inomhus. Det lokala tillägget Gatuteaterfestivalen i dagarna tre på gator och torg.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
DE GEERHALLEN Norrköping
23 maj 2017
Invigningsföreställning
Scenkonstbiennalen
LÄNKAR
Scensverige hemsida Facebook Alla föreställningar
Östgötateatern hemsida Facebook
Scenkonstbiennalen FB-evenemang
Scenkonstbiennal med Gatuteaterfestival krönika Kultursidan.nu 15/5 2017
Pingback: Shapes of States otäckt vassa idéhistoria (recension) – KULTURSIDAN.nu