• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Sevärd sommarutställning på Kronan (recension)


Graalteknik. Nya KIFiN.medlemmen Lena Lundström deltar i Galleri Kronans Sommarutställning.

 

Dolda pärlor kräver två varv

 

RECENSION/NORRKÖPING Favoriterna sätter sig direkt. För att hitta de dolda pärlorna krävs två varv på Galleri Kronan. KIFiN:s medlemmar ställer ut i sommaren, måleri, grafik och skulptur. Ny är glaskonstnären Lena Lundström.

När alla andra gallerier stänger för sommaren så är det glädjande att galleri Kronan håller ut ända till midsommardagen. Med en samlingsutställning av KIfiN-medlemmar visar man för andra året en sommarutställning. Det är en trivsamt blandad kompott som erbjuds.

Utställningen saknar tema, men det innebär också att alla konstnärer har haft möjlighet att göra det de helst vill. Som besökare hittar man snabbt favoriter. Men det kan vara värt att gå två varv för att upptäcka dolda pärlor.

 

Vy
Lågmälda toner. Gå närmare så öppnar sig verken. I förgrunden Alexander Hadads och Amjad Altayyars skulpturer. Till vänster Marie Liljegren Kreugers sommarlandskap.

 

Åke Bjurhamn visar tre målningar på temat Grönska. Faktum är att det är en varmt blå färg som dominerar bilderna, även om de är färgsprakande i även om varmt gula och röda toner finns med. Och grönt. På det lägger han svarta penselaccenter, som det står iakttagaren fritt att tolka. Och jag tolkar det som bebyggelse. Vi känner igen hans stil, men här är det kanske varmare och mer välkomnande än vanligt.

Agneta Östlund deltar med tre grafiska monotypier (eller monoprint, som hon kallar det). De kvadratiska bilderna har tre helt olika uttryck, men de kompletterar varandra och passar nog allra bäst tillsammans. Nu tycker jag nog att en av dem verkar behandlad i efterhand, och en av dem är tryckt på ett collage. Därför tycker jag bäst om den renläriga Hooked, men det är bara för att jag är hjärntvättad på grafikskola (och ingenting ni behöver bry er om).

Ann-Mari Tamminen-Meuller har också tre bilder som gör sig bra tillsammans. Med de självklara namnen Natt (I, II, III) förmedlar hon känslan av att trava runt i en mörk augustinatt. Man upplever former som undgår tolkning, men bara nästan. Om man upplever det kusligt eller trivsamt är upp till var och en, men själv lutar jag åt det senare.

Åsa Kummu har en stor bredd, det vet vi redan. Att hon visar tre små målningar i tre helt olika stilar är därför ingen överraskning. Att två av dem är i akvarell gör dem inte ett dugg lika. I en kryper färgen organiskt omkring och i den andra är den ordnad i tydliga penselstreck. Den tredje är en pappersbatik (men det är väl akvarellbatik?) med större sammanhållna former. Det som håller ihop bilderna är den bruna färgskalan.

 

Jonny O Grundström
Stämning från 1850-tal. Jonny O Grundström mixar foto och måleri.

 

Lena Wahlstedt har också tre bilder som håller ihop färgmässigt (den gula bakgrunden) men även formmässigt. Den torra, bleka temperan binder också samman. Titlarna är ledtrådar till ett blomstertema. Har man bara lugnet och tålamodet börjar de också växa.

Marie Liljegren Kreuger visar, som oftast, akvareller. Att alla tre är landskapsbilder anar man. Tid och tålamod krävs även här. Tid är förresten en aktiv beståndsdel i målningarna – man riktigt ser med vilken snabbhet hon har målat. Penselns bakände har fått hjälpa till att fylla i linjer som inte finns. Papprets delvis omålade vithet får också vara med. Det är sommar.

Lena Lundström är en ny bekantskap, och ny medlem i KIFiN. I fönstret står tre glasvaser i graalteknik och fångar ljuset. Humor är ledordet här. Och kanske paraplyer. Bäst gillar jag Finally we meet. Först ser jag bara en isbjörn, men när jag lutar mig farligt långt in i fönstret ser jag även en pingvin. Nog borde den väl vridas lite?

Jonny O Grundström har fyra bemålade fotografier i en stil vi känner igen. Men det känns ändå smått obekant. Han berättar att han den här gången har målat på digitaltryck på papper. Bilderna är snyggt hängda från grönt mot gulton till rött. När jag säger att jag får en känsla av 1850-tal blir han glatt överraskad.

– Det är just den tiden, brytningstiden mellan måleri och fotografi, jag är intresserad av.

 

Alexander Hadad
Alexander Hadads skulpturer är byggda med fantasi och i blandteknik.

 

Amjad Altayyar fortsätter med sitt lätt ångestskapande konstnärsskap. Två skulpturer avbildar skalliga, lidande män med blottade tänder. Den ena, Tröst, har det lite bättre. Han får krama livets lammunge. Den andra, Börda, är nedtyngd av en olyckskorp. Även om de inte sprider glädje så sprider dom en annan stark känsla. Man är inte oberörd.

Alexander Hadad gör ofta djurfigurer i brons. Vid första anblicken verkar han ha gjort det igen, men patineringen luras. Något annat saknas också. De är inte så humoristiska som de brukar vara. En drake ser i och för sig glad ut, men han hindrar tillträde till stegen. Alexander berättar att han gjorde dem för att bearbeta sorgen efter sin avlidna bror. Nej, de är inte på skämt.

Helena Forsberg fortsätter på det inslagna måleriet med båtar. På en ensam kvadratisk akrylmålning svävar en båt utan segel fram över havet. En kuslig text som antingen ska inge hopp eller skrämma livet ur betraktaren lyser eldröd i nederkanten.

Aya Al-Qaysi har två små akrylmålningar med namnen Storm colors. Jag förstår vad hon menar, men själv ser jag mer vatten. Färgen har fått rinna i tjocka lager i kanterna. Även den andra ytan påminner om marmorering. Stiliserade människofigurer med vita muddar klättrar på färgglatt mönstrade lådor som sticker ut ur bilden. Jag stirrar oförstående och fascinerad. I en tredje bild klättrar en människa i ett träd.

Jerzy Przybyl låter i sina stora gouacher nordisk mytologi möta slavisk. Völva (Wiedzma) verkar kunna representera bägge. I Dans med natur (Dziady) anar man påverkan från Chagall. Mest spännande är dock den vikingalika Chorsinec – Måne, och jag önskar jag förstod texten.

Falah Alani har ett måleri som på avstånd ser färgstarkt och dekorativt ut. Tittar man närmare ser man både armlösa och benlösa figurer. Det hindrar inte att det är vackert, men det hotfulla lurar bakom hörnet. Säkert är det kriget i Irak som fortfarande gör sig påmint. Det är som en vacker skräckfilm… fast på riktigt.

 

Peggy Palmstedt
Triptyk. Peggy Palmstedts In Sight 1, 2, 3. Den stora målningen med hårkorset väcker frågor.

 

Peggy Palmstedt ger oss en gåta med In Sight (1, 2, 3). En större oljemålning flankeras av två mindre negativa foton av en simmande flicka. Målningen har ett hårkors strax under mitten av bilden. Ovanför finns en mörk anamorf form av… vad? Den har en viss, otäck likhet med den svarta skuggan på flickans huvud. Eller en snäcka eller öra. Nej, nu ser jag en övermålad figur! Aha.

Aaid Fahad har även han ett måleri som inte är glasklart. Tidigare har jag sett hans änglar i fragmentarisk omgivning. Nu har omgivningen börjat äta upp huvudmotiven också. Jag anar hundar, dödskallar och skyggande människoformer. Men jag är helt övertygad om att det kommer att föreställa något annat nästa gång jag ser det.

Anna Sandell har många olika uttryck i sitt konstnärsskap, och här bjuder hon på tre olika fördelat på sju verk. Två små bilder på ballerinor ser ut som foton men är ”blandteknik”. Fyra små spröda krukor i stengods står på en piedestal. Om sig och kring sig är en liten målning i olja/akryl som är just det. Man anar en person bland färgerna.

Åsa L Winterqvist har bara en målning med, men den är utställningens största och har den längsta titeln. Liksom förra året handlar det om självporträtt, och det handlar återigen om hennes diabetes. En annan figur är också med i bilden. Det är den diabeteshund hon just håller på att utbilda. Men det är inte bara en målning med budskap – det är ett förbaskat fint måleri också.

© Text: Michael Strandhed
© Foto: Nils-Göran Tillgren

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

GALLERI KRONAN Norrköping

10 – 25 juni 2017
Sommarutställning
Arr: KIFiN


KONSTNÄRER

Åke Bjurhamn
Agneta Östlund
Ann-Mari Tamminen-Meuller
Åsa Kummu
Lena Wahlstedt
Marie Liljegren Kreuger
Lena Lundström
Jonny O Grundström
Amjad Altayyar
Alexander Hadad
Helena Forsberg
Aya Al-Qaysi
Jerzy Przybyl
Falah Alani
Peggy Palmstedt
Aaid Fahad
Anna Sandell
Åsa L Winterqvist


LÄNKAR
Galleri Kronan hemsida Facebook FB-evenemang

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.