Bergman, Ingrid. Karin Oscarsson gestaltar den svenska skådespelerskan som gjorde karriär, regisserade, filmade och bröt upp för att söka nya utmaningar. Jan-Erik Sääf har skrivit musik och låttexter till musikalen Camera som har urpremiär efter nyår.
Lång väg till musikalen Camera
NORRKÖPING Nyskrivet, klassiker och alltid livsviktigt. Både Östgötateaterns och Ung scen/öst bjuder på musikal under spelåret. Vägen till urpremiären på Camera har sina poänger. Varför är det viktigt att spela i klassrum?
– Jag gav mig själv en tributekonsert när jag fyllde 50 år och beställde två låtar av mig själv, berättar Jan-Erik Sääf, mannen bakom en rad musikaler på svenska scener.
Inspirationen till låtarna kom från en av världens mest kända kvinnor och scenkonstnärer, Ingrid Bergman. Vännen och teatermannen Staffan Aspegren lyssnade på konserten och fem sex år senare är deras musikal Camera nära målet, urpremiär i februari 2018 med Karin Oscarsson i titelrollen.
Att vägen från idé till premiär är lång intygar Karin Oscarsson, som ska spela titelrollen. Hon påpekar hur Broadwaymusikaler kan putsas på i tio år innan de sjösätts. Den här gången gick det via en workshop med teaterelever från Göteborg som gästade Östgötateatern våren 2015. Musikalmaterialet användes i en kurs i deras utbildning.
– Jag var trött efter Sound of Music men arbetet med teatereleverna gav mig energi. Det var befriande att pröva förutsättningslöst, säger Karin Oscarsson.
Kursen avslutades med en liten föreställning och gensvaret hos publiken var starkt – ”När kommer den att sättas upp?”
Tuppkammar på resning. Komedi med lögner, förvecklingar, mansdans och kanske också en smula kärlek i Mycket väsen för ingenting.
– Varje produktion ska kännas som det viktigaste man ska göra det här året, säger teaterchefen Johan Celander vid onsdagens pressträff på Stora teaterns scen i Norrköping.
Han gläds åt samarbeten inom och utom Scenkonstbolaget, längtar efter en kammarscen och serverar fyra snabba inblickar i föreställningarna, som mer eller mindre börjat repeteras nu.
Viktigt har varit att lyssna på publikens önskemål – mera lättsamt – men också på ensemblens – mera nyskrivet. Alltså sticker en röd nos fram i nyskrivna farsen Stark som en räv, om förra årets rikssvenska skandal, hemma hos rektorn på Karolinska Institutet.
Sven Angleflod och Marika Lagercrantz ska borra och rannsaka i Hjalmar Bergmans klassiker Farmor och vår herre. Skådespelarna läser från manus, repetitionerna har inte mer än börjat, men gestaltningen bär redan spår av teaterns ljuvliga magi.
– Har ni barnbarn? Jag har, jag kan prata i månader om dem och gläder mig åt detta något otroligt, säger Marika Lagercrantz efter den korta scenen.
Shakespeares Mycket väsen för ingenting presenteras som ”en berättelse om maskspel och om kärlek”. Att se en tuppig dansuppvisning av män i kortbyxor till säckpipans gälla toner är aldrig fel.
Dotterbolaget. AnnaLina Hertzberg är konstnärlig ledare för Ung scen/öst medan skådespelaren Martin Waerme numera mest spelar för Östgötateaterns vuxenpublik. Han forsätter spela klassrumsföreställningen Dronten under spelåret.
Ung scen/östs konstnärliga ledare AnnaLina Hertzberg utlovar ett klassiker-år. Karin Boye och Aldous Huxley inspirerar, liksom Shakespeare. Själv har hon gjort en nydramatisering av musikalen Trollkarlen från Oz, som efter höstens skolföreställningar spelas på stora scenen under jullovet.
– Tänk att hålla ett Lejon eller Plåtman i handen som säger att du duger, säger AnnaLina Hertzberg.
Fladdret och Inte Hamlet kommer att gå på turné, skådespelarna reser ut till eleverna i skolorna. Men vad är det som är så bra med just klassrumsteater?
– Det är jätteviktigt att få göra det. Det är inte ekonomiskt gångbart att spela för nio elever i Sankt Annas skola i Söderköping men det är deras demokratiska rättighet, svarar AnnaLina Hertzberg.
– Vi når ut till så himla många. Många får sin absolut första kontakt med teatern över huvud taget och breddar teaterbegreppet, vad teater är, säger skådespelaren Martin Waerme som gjort mycket barn- och ungdomsteater.
Det är nämligen stor skillnad mellan en föreställning där publiken kommer till teaterns rum jämfört med när skådespelarna tar plats i elevernas eget klassrum, kanske skakar om deras föreställning om teatern, skolans positioner och rutiner och om vad livet kan vara, och vad en individ kan göra.
– Med Dronten har jag gjort 50 föreställningar och jag har sett alla elever i ögonen, säger Martin Waerme som förlänger förra spelårets livsviktiga klassrumsturné.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
ÖSTGÖTATEATERN Norrköping/Linköping/Östergötland
Spelåret 2017 / 2018
STORA TEATERNStark som en räv Nyskriven fars med avstamp i Macchiarini-skandalen på Karolinska Institutet
• Linköping 15 sep – 21 okt. • Norrköping 11 nov – 3 dec.Mycket väsen för ingenting Shakespeares lustfyllda komedi om kärlek och förvecklingar
• Norrköping 23 sep – 15 okt. • Linköping 17 nov – 31 dec.Camera Nyskriven musikal om Ingrid Bergman (i samarbete med Smålands Musik & Teater)
• Linköping 9 feb – 7 apr. • Norrköping 28 apr – 2 jun.Farmor och vår herre Hjalmar Bergmans klassiska drama, abonnenternas val
• Norrköping 24 feb – 24 mar. • Linköping 27 apr – 2 jun.Trollkarlen från Oz Färgsprakande familjemusikal från ung scen/öst som lovteater
• Norrköping 28 dec – 14 jan.
PLUS Festivalen Cirkusslottet i Finspång och cirkusturné i hela länet. Kulturnatten. Samarbeten med Norrköpings Symfoniorkester och Östgötamusiken. Kammarspel. Soppteater. Gästspel. Kultur för äldre. Konserter. Programkvällar. Med mera.
UNG SCEN ÖST Norrköping/Linköping/Östergötland
Spelåret 2017 / 2018
TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping / ELSAS HUS Linköping / KULTURHUSET Finspång /KLASSRUMTrollkarlen från Oz Klassiker om att våga drömma, i en ny och musikalisk bearbetning
• Linköping 29 sep – 1 nov. • Finspång 7 – 10 nov • Norrköping 13 nov – 13 dec.Fladdret Vad är det för känsla som fladdrar i magen? Klassrumsföreställning för lågstadiet
• Turné 3 okt – 14 dec.Dronten En mans föreställning om sårbarhet
Klassrumsföreställning från årskurs 3
• Turné 6 – 10 nov.När knoppar brister Om Carro, Alva och Karin Boyes dikter
Klassrumsföreställning för högstadiet
• Turné 26 jan – 18 maj.Centralanstalten för kläckning och fostran Här odlas människor till att göra samhällsnytta
För lågstadiet och högstadiet
• Linköping och Norrköping 9 mar – 8 juni.Inte Hamlet Att vara eller inte vara, är det frågan?
Klassrumsmonolog för gymnasiet
• Turné 2 mar – 18 maj.
PLUS Teaterskola. Scenkonstlaboratorium. Gästspel.
LÄNKAR
Jan-Erik Sääf hemsida
Östgötateatern hemsida Facebook
Ung scen/öst hemsida Facebook
Pingback: Född i en Camera på Östgötateatern – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Kajsa och Joseph vill prägla Camera – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Hamlet – Ett skådespelarmaraton – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Teaterchef Johan Celander går mot vår – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Farmor och Vår Herre nära premiär – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Boyes dikt berör igen hos Ung scen/öst – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Stark som en räv speglar forskarskandal – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Mycket väsen för ingenting nära premiär – KULTURSIDAN.nu