Hemvändare. Från upprörd grevinna à la Mozart till flirtiga lieder av Strauss. Camilla Tilling visade både bredd och klass.
Sveriges vackraste röst sjöng på hemmaplan
RECENSION/LINKÖPING Sveriges vackraste röst kom hem till Linköping. Camilla Tilling var årets efterlängtade sopran vid Östergötlands Musikdagars invigningskonsert med Blåsarsymfonikerna i Missionskyrkan. Svensk saklighet kontrasterade mot Mozarts intensitet och Strauss smältande Lieder.
Innehållsrika Läderlappen-ouvertyren av Strauss (J den yngre) inledde. Blåsarna och Mårtensson får till ”studset” i wienervalserna. Först känns det lite ihåligt med klarinetter istället för violin, men i de snabba passagerna lät det virtuost, även i flöjten.
Mozarts Figaro-ouvertyr lät också utmärkt, även här får flöjter och klarinetter överta violinens ledande roll.
Utsökt frasering och musikalitet av Camilla Tilling i grevinnans första aria ur Le nozze di Figaro. Detta är en av Sveriges vackraste röster och den är alltid kongenial med karaktärer hon spelar. Textningen är suverän, vilket framförallt märktes i grevinnans andra aria där även orkesterkompet lät utmärkt. Vi har att göra med en skådespelerska av rang med en lätt och mjuk röst, som ändå har uttryckskraft när det behövs.
Inlevelse. Staffan Mårtensson, Musikdagarnas konstnärlige ledare, dirigerade Östgöta Blåsarsymfoniker. Östgötamusiken deltar med alla sina olika orkesterkonstellationer under festivalveckan.
Staffan Mårtensson valde svenskt i orkesterstyckena. Först Bön ur Lilla slavinnan av Bernhard Crusell, 1800-talstonsättaren som var klarinettist i Kungliga hovkapellet. Så är även Staffan Mårtensson som lät förstå att de två delar stol.
”Den nya sakligheten” var stort i musikvärlden på 1920-30-talen och passade givetvis det svenska kynnet utmärkt. Effektiv bruksmusik måste väl vara en svensk musikers våta dröm och Atterbergs rapsodi ur baletten De fåvitska jungfrurna är behaglig att lyssna till. Den första satsen är väl torr men det började hetta till i den andra. Samspelet från blåsarsymfonikerna och musikaliteten var båda imponerande.
Trumpetfanfarerna från Rosenkavaljeren (Richard, inte Johann Strauss) lät (förstås) bra med en blåsorkester och valstakterna lät lagom ”studsiga”.
Straussens Lieder var ofta dekadent senromantiska men ofta smältande och Tilling är om möjligt ännu mer charmerande på tyska än på italienska. Några orkesterarrangemang hade jag inte hört förut, det blir nästan som nya sånger och flera utsökta passager fick vi höra med en av vår tids största sångerskor och en utmärkt orkester.
Richard Strauss är på intet sätt lätt att sjunga, det är sällan ”självklart” som hos Mozart och Schubert men de långa melodierna klarar Camilla utmärkt att fylla med innehåll och inlevelsen är medryckande.
Bedårande extranummer med gung. En hyllning till Monica Zetterlund.
Utmärkt inledning av Musikdagarna. Enda aber var att slottsgården regnade bort, hade Lucifer (värmeböljan) stannat en dag till hade det varit helt perfekt.
© Text: Lars Henriksson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin och Lars Henriksson
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
MISSIONSKYRKAN Linköping
14 augusti 2017
Invigningskonsert
Östgötamusikens Blåsarsymfoniker
Dirigent: Staffan Mårtensson
Sopransolist: Camilla Tilling
Samarr: Musik i Linköping, Östergötlands Musikdagar och ÖstgötamusikenPROGRAM
Johann Strauss d.y. Ouvertyr till LäderlappenInvigning av landshövding Elisabeth Nilsson
W.A. Mozart ur Figaro
Ouvertyr
Porgi, amor
Bröllopsmarsch
Dove sonoBernhard Crusell Bön ur Lilla slavinnan
Kurt Atterberg Rapsodi ur baletten De fåvitska jungfrurna
Paus
Richard Strauss Valser ur Rosenkavaljeren
Serenad
Morgen (arr. B.T. Andersson)
Das Rosenband (arr. I. Karkoff)
Heimliche Aufforderung (arr. I. Karkoff)Konserten ges även i Åtvidabergs Stora kyrka 13/8 kl 18.
LÄNKAR
Camilla Tilling info
Östgötamusiken hemsida Facebook
Staffan Mårtensson hemsida
Östergötlands Musikdagar hemsida Facebook FB-evenemang
Lars Henriksson hemsida
Östergötlands Musikdagar tar sig ton reportage Kultursidan.nu 6/8 2017