• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Årstidernas Waraka på Galleri Kameleont (recension)


Penselföring. Hon har plockat upp hans nyp om kritan och gör om det till en rörelse som han följer. Konstnären Peter Yosseff och dansaren Lovisa Lundgren i Waraka med gruppen XB.

 

Improvisation inom och över gränser

 

RECENSION/NORRKÖPING Inom gränser och utom sig. Genom fyra stadier rör sig performanceföreställningen Waraka/löv som uruppfördes på Galleri Kameleont förra helgen. En rik upplevelse som byggde på samverkan mellan dans, musik, konst, text och ljus/färg.

Konstarter och konstnärer möts i en form som hämtad från jazzens växlande improvisationssolon. Föreställningen Waraka (löv) utgörs av improvisationer inom uppställda gränser. Fyra avdelningar, var och en inleds av ett textstycke om just begreppet gränser av portugisiske författaren Fernando Vasconcelos.

 

Waraka
Koll. En hand sticker upp nyfiket utforskande i logikens blåa ljus.

 

Dansaren Lovisa Lundgren intar scenen med ett kraftfullt furioso, understödd enbart av Robin Zimmermans resonanslåda, den där sittrumman som blivit så populär. Peter Lagergrens munspel smyger in, snett bakifrån som vore han en av oss i publiken. Hon attackerar väggarna, stoppas och skakar till slut genom hela kroppen. Händerna är spända.

Blackar släcker Kameleonts stora rum mellan varje avdelning, en rektangel av färg på väggen rubricerar nästa. Efter det gula följer logikens blå undersökande till två lågmälda men också intensiva trummor.

Entré för ännu en person, är han en danspartner till den förra? Men när han når sidväggen ritar han på ett papper. Lovisa stannar upp, fokuserar på Peter Yossefs hand som lyfts och sänks. Hon fångar rörelsen, imiterar och han lockas ut att fortsätta i rummet. Hon för och han följer.

Avdelningarnas färger och känslor kan också tolkas som årstider, från vinter till höst. Konstnären Peter Yossef, som kommer från Egypten, fascineras av det nordiska klimatet med dess fyra årstider.

 

Waraka
Berimbau. Peter Lagergrens stränginstrument ger både ton och rytm.

 

Rött för hetta och aggression. En smärtsam kamp med färg på händerna som pressas mot väggen. De tampas mot och från varandra, sjunker till slut ned på golvet. Ger plats för musikerna som lämnar sidopositionen och med gong och tumpiano kliver in i ljuset.

Grönt är den nya färgen, en plats för fantasi och pånyttfödelse. En förening av rörelse och färg där rygg, sträckta armar, ben gör avtryck. Dansaren lämnar över till konstnären som bygger vidare.

Ett träd i fantasins blåa rymd. Och alla är med på scenen, gränserna mellan konstarterna har näst intill lösts upp.

 

Waraka
Infärgning. Konstnären lämnar över färg till dansaren som sedan trycker sig mot det stora papperet på väggen.

 

Framöver ska föreställningen även rymma live-projicerad film av detaljer, bilder och ljus. Nu blev det inte så på grund av tekniska tillkortakommanden. Urpremiären av Waraka var ändå en rik upplevelse av samverkande konstarter i Kameleonts lilla galleri.

En fin start på kommande säsong av Konstridå, galleriets minivernissage.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

GALLERI KAMELEONT Norrköping

5 augusti 2017
Waraka – löv

Performance

Prod: XB

MEDVERKANDE VID URUPPFÖRANDET
Lovisa Lundgren, dansare
Peter Yossef, konstnär
Robin Zimmermann, musiker
Peter Lagergren, musiker
Navid Babaei, VJ
Text: Fernando Vasconcelos

LÄNKAR
XB / Waraka Facebook
Galleri Kameleont hemsida Facebook FB-evenemang
Peter Yossef målar på exotiska lönnlöv reportage Kultursidan.nu 5/8 2017
Urpremiär för Waraka/löv på Kameleont reportage Kultursidan.nu 4/8 2017

Tagged , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Årstidernas Waraka på Galleri Kameleont (recension)

  1. Pingback: Waraka/löv på Kameleont |