Andragångsuppförande. Inte heller för svenska tonsättare är det självklart att bli spelade mer än en gång. Jan Allard fick höra sitt verk Quattuor Aura spelas av Stockholms saxofonkvartett i tisdags kväll.
”Musik som vi kan ta med oss hem”
RECENSION/NORRKÖPING Klang, andning, klick och kontraster. Stockholms saxofonkvartett har specialiserat sig på nyskriven musik. Äldsta verket vid tisdagens konsert i Norrköpings Konstmuseum var Norrköpingskomponisten Jan Allards Quattor Aura från 2007, nu uppfört för andra gången.
Jag upptäcker snart att fyra saxofoner, en sopran-, en alt-, en tenor- och en barytonsax, låter väldigt lika. Naturligtvis har de sina frekvensrum från sopranens högsta gäll till barytons lägsta brummande, men det metalliska i klangen är detsamma. Så nära att när musikerna delar melodislinga, flyttar toner stegvis från ett instrument till ett annat, har jag svårt att följa vem som gör vad. Koncentration krävs.
Samspelta. Stockholms saxofonkvartett är en vittberest grupp, som påverkar genom att beställa ny musik från olika delar av världen.
Med detta sagt är det läge att presentera Stockholms saxofonkvartett, okänd för mig fram till nu, men välkänd för många som är intresserade av ny musik. Kvartetten har existerat i 48 år, de senaste 20 åren som fri grupp. Om ensemblen genomgått ännu ett generationsskifte med barytonsaxofonisten Linn Persson så har detta ännu inte nått gruppens hemsida men hon är lika trygg som någon av medmusiker. Alla frontar, turas om att berätta om möten med kompositörer i Iran, Turkiet och Sverige, kvällens inriktning på programmet.
– Vi tycker det är roligt att i stället för att spela Beethoven beställa musik av tonsättare i de länder som vi besöker, berättar Jörgen Pettersson innan de börjar spela. Så har vi musik som vi kan ta med oss hem.
Inbjudan från Irans Kulturministerium till landets första festival för ny musik häromåret var en överraskning för den vittberest saxofonkvartetten. Att det betyder mycket för en tonsättare i Iran eller Turkiet att få en beställning, som ger både inkomst och uppmärksamhet, är givet.
Idin Samimi Mofakham blev så glad att han skrev ett stycke till. Nu får vi höra Ludus Consonus för första gången i Sverige. Fyra saxofoner går till attack som ett flyglarm, där en sax ligger kvar medan de andra kickar in med jämna och ojämna mellanrum.
Non-linear continuum av Ahmet Yürür, den moderna konstmusikens fader i Turkiet, är i gengäld ett under av mildhet och uppmärksamhet, där musikerna går in i gemensam andning/ande.
Sopran, tenor och baryton. Saxofonisterna kan mer än tuta och blåsa, de demonstrerar och förklarar de mer ovanliga teknikerna.
Konserten i Konstmuseet ingår i Östergötlands Musikdagar som pågår för fullt denna vecka, med fem konserter i Norrköping och ändå fler i Linköping och på andra håll i länet. Drivande medarrangör i kväll är dock föreningen Annan musik, detta vattenhål för de musikintresserade som inte nöjer sig med mainstream inom vare sig den klassiska eller populärkulturella genren. Det är fullt i Harlekinen, museets hörsal, även om några går efter paus.
Tur att de då fått höra Jan Allards svit Quattuor Aura från 2007. Jan Allard sitter på första bänk och är både glad och röd efter framförandet. Han jämför med uruppförandet då han ”samlade ihop” några saxofonister.
– Fantastisk att få höra riktiga proffs spela, säger Jan Allard som tog kontakt med Stockholms saxofonkvartett en dryg månad före konserten.
– De sade att det var lite kort reptid, att de kanske bara skulle spela en sats.
De blev så förtjusta att de repeterade in verkets alla tre satser. Det vi får höra är ett väl sammanhållet stycke genom den sköna melodi som avslutar varje sats. Det inleds glatt jazzigt med unison känsla. En stötande baryton går över i ett melodiöst sommarnattsleende. Andra satsen intonerar mjukt, ”nästan-unisont” men samtidigt skavande toner som vibrerar. Ett lyssnande spel, tonklanger och bara en kort melodirad. Tredje satsen präglas av lekfullt ”slagverk”, stötarna växer till ”musik” och åter blommar den sköna melodin.
– Jag komponerar gärna i skarpa motsättningar, kommenterar Jan Allard.
Flera av de kvällens övriga tonsättare intresserar sig för de ljud som instrumenten kan frambringa utöver vanliga toner. Det är klapprande, vibrationer och knäppljud. Att ”teknik” inte är något nytt påvisar tenorsaxofonisten Leif Karlborg, som demonstrerar jazzens gungande andning.
Här kan nämnas Catharina Backmans teknikpackade Kinderlied V. Stycket inleds med luft, med och utan ton – en ton. Avbrott. Där finns en tydlig fyrtakt, rentav slagverkskänsla. Verket växlar mellan harmonibygge och disharmonier, rentav skrik. Och avslutas med slag på en liten cymbal, en koskälla, en triangel och en liten klocka.
Kvällens äkta uruppförande är Reza Mortazavis (som efter kontakten med Saxofonkvartetten gick på Internationella tonsättarskolan på Gotland) An Other Outside i 17/17-delstakt. Inte alls så krångligt som man kan tro utan rent behagligt för örat. Det gungar som en kamelkaravan med slingrande toner som flyttar från instrument till instrument.
”Sverige möter Mellanöstern” – som var titeln på hela programmet.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
KONSTMUSEET Norrköping
15 augusti 2017
Sverige möter Mellanöstern
Stockholms saxofonkvartettMatias Karlsen Björnstad, sopran
Jörgen Pettersson, alt
Leif Karlborg, tenor
Linn Persson, barytonArr: Östergötlands musikdagar och Föreningen Annan musik
MUSIK AV
Idin Samimi Mofakham
Ahmet Yürür
Jan Allard
Maria Lithell Flyg
Ashia Samsaminia
Reza Mortazavi
Catharina Backman
Erman Özdemir
LÄNKAR
Stockholms saxofonkvartett hemsida
Norrköpings Konstmuseum hemsida Facebook
Östergötlands Musikdagar hemsida Facebook FB-evenemang
Georg Riedels musik frälste på Crescendo recension Kultursidan.nu 16/8 2017
Lekfull blåssaga med Musikplåstret recension Kultursidan.nu 15/8 2017
Bedårande inledning på Musikdagarna recension Kultursidan.nu 13/8 2017
Östergötlands Musikdagar tar sig ton reportage Kultursidan.nu 6/8 2017