Signum. Daniel Söderqvist vill möta gamla och nya läsare med tredje spänningsromanen Dödens väntrum. På marknader är han sin egen levande reklampelare.
John jobbar på HVB-hem för ensamkommande
NORRKÖPING En del ryggar tillbaka inför titeln. Dödens väntrum kan kännas påträngande allvarligt. Det är Augustifest och författaren Daniel Söderqvist hänger på sig sin låda på magen och fyller den med böcker. ”Hej! Tycker du om att läsa?”
– När man går ut som jag har man ingen legitimitet, ingen kvalitetsgaranti. Fast idag har jag träffat tre som läst tidigare böcker och som jagat ifatt mig. Då vet jag att de tycker att det är bra. Det gör hela min dag.
Tillbaka innanför Promenaderna. Dödens väntrum är Daniel Söderqvists tredje bok om John Carlsson.
Daniel Söderqvist behöver fylla på såväl bok- som vattenförrådet. Vi träffas på en väns restaurang inte långt från Gamla Rådstugugatan där han gått fram och tillbaka i marknadsvimlet under ett par timmar.
Efter Nyttig idiot – ”Den är slutsåld men jag ska trycka upp fler” – och Den utbytbare har han nu skrivit sin tredje bok om journalisten John Carlsson. Eller journalist och journalist, John har slutat eftersom tv-stationen lagts ner. Nu jobbar han på HVB-hem för ensamkommande barn.
– Böckerna är olika men det gemensamma är att det handlar om medias roll i samhället. Hur nyheter presenteras och hur det påverkar människors uppfattning om saker och ting, säger Daniel Söderqvist. Det är ännu viktigare nu med ”fake news” och Facebooks algoritmer som förstärker tunnelflödet när du klickar, att du får mer av samma sort.
Författaren ser både en styrka och en svaghet i att hans böcker är så nära skeendet i vår egen tid. Svagheten är att de kan bli inaktuella, kännas gamla när nya saker händer i vårt samhälle. Styrkan är att skriva fiktion som talar i och om vår tid. Han jämför med Jan Guillous Hamilton-serie, ”tryfferad med nuet”.
Swish. Andrea Knopf kopplar gärna av med kriminalhistorier i bokform.
– En av mina största drivkrafter är att delta i samhällsdebatten, understryker Daniel som har många likheter med sin romanfigur, som journalistik, erfarenheter från Sydamerika och att jobba på HVB-hem.
I en tidigare intervju jag gjort med författaren sade han ”Man kommer till en viss punkt” och menade att fiktionens sammanfogade sanning kan vara mer effektiv än journalistikens nedslag. Inte heller sticker han under stol med att han gärna ser författarskapet som en framtida försörjning.
– Om jag säljer femtusen exemplar på ett år så får jag tillräckligt för att klara mig, men då måste jag vara på fler ställen.
Nyttig idiot utspelades i Norrköping, där journalisten John lurades att gå en annans ärenden. I Den utbytbare reser John till El Salvador. Dödens väntrum utspelas åter i Norrköping, på omslaget känns Promenadernas långa allé igen. Ämnet gör att Daniel Söderqvist är osäker på vilket mottagande hans spänningsroman får.
– Den är så bred. Den har två teman, det ena är unga självmordsbombare. Det andra är Johns privatliv, hans relation till mamman som är sjuk, dödssjuk.
Lådan på magen är påfylld igen. Ut i marknadsvimlet. ”Hej! Tycker du om att läsa?”
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
SPÄNNINGSROMAN
Dödens väntrum
av Daniel Söderqvist
Eget förlag, 2017
LÄNKAR
Daniel Söderqvist/Ramadelsur Facebook
Daniel Söderqvist satsade på deckare reportage Kultursidan.nu 1/12 2016
Daniel Söderqvists Den utbytbare recension Kultursidan.nu 5/9 2016
Rasistmord och normskifte i Nyttig idiot recension Kultursidan.nu 7/9 2015
Pingback: Allvaret djupnar hos Daniel Söderqvist (recension) – KULTURSIDAN.nu