• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Lambert Werner ut i Konstmuseets ljus


Återupptäckare. Konstintendent Martin Sundberg presenterar Lambert Werners konstnärskap, som ägnas en retrospektiv utställning på Norrköpings Konstmuseum.

 

Väcker bortglömt konstnärskap till liv

 

NORRKÖPING Ut ur mörkret. Den fyndiga utställningstiteln skriver ett nytt kapitel om konstnären Lambert Werner. 35 bilder i museets nedre plan kommenterar världen i smått och stort, med färger som lyser ur mörkret. Det kan bli nästa viktiga donation.

Knappt har utställningen Gåvan, Carl Johan Bolanders generösa donation, plockats ned efter sommaren, förrän nästa donationsutställning knackar på.

– Det här är ett baklängesprojekt om ett konstnärskap som fallit i glömska, säger intendent Martin Sundberg.

Konstnären Lambert Werner (1900–1983) började som medicinstudent i Berlin. Han spelade också piano men mötte konstnärerna Paul Klee och Vasilij Kandinskij. Konsten blev hans livsverk, med ett personligt bildspråk som hämtar både från surrealism och expressionism. Den bereste och mycket språkkunnige konstnären ställde flitigt ut i Sverige och internationellt, vilket märks på de ofta tvåspråkiga titlarna. Efter hans bortgång blev det tyst.

– Han finns med på två rader i översiktsverken, kommenterar Martin Sundberg och tillägger lakoniskt: – Vissa skrivs in och andra skrivs ut ur konsthistorien.

 

Lambert Werner – Dialog: Swedenborg lättar sig i fil. lic. Wilhelm Westlings potta
Upplyst. Lambert Werners sprakande målning har titeln Dialog: Swedenborg lättar sig i fil. lic. Wilhelm Westlings potta.

 

Baklängesprojektet började med en donationsförfrågan från konstnärens son Bo Werner. Konstmuseets svar blev försiktigt, först ville man ta en titt. Martin Sundberg åkte till Stockholm för att studera de drygt 150 målningar som finns i familjen Werners förvar. Lambert Werner ägnade sig också åt skulptur.

34 målningar ställs nu ut i Konstmuseets galleri i bottenplanet. De spänner över hela konstnärens aktiva period, han debuterade 1949. Äldsta verken, rena målningar, är från 1948 – 1950. Merparten är från 1960- och 70-talen då han gått över till blandteknik, collage med gouache på papp som grund. Det sista från 1982, storslaget sprakande av fantasi, humor, (kanske rentav inblandning av ett eget minne?) men främst av form och färg – Dialog: Swedenborg lättar sig i fil. lic. Wilhelm Westlings potta.

Ut ur mörkret – titeln går också att förstås bokstavligt. Nära nog genomgående träder motiven fram ur en mörk bakgrund. Färger som gult, blått, lila och inte minst rött (munnar, naglar, näsor, kön) lyser ur mörkret. Redan från start har han en ”skitig” stil med lager, skrap och tecken, kanske för att påminna om arkeologiska fynd, exempelvis i Ängeln med den gyllne lägeln från 1949. Men det är, eller blir, djupare än så.

Åtminstone vill jag läsa in en framhärdande livskraft genom ett 1900-tal som präglats av krig och förstörelse. Här finns en iver och nyfikenhet på allt! Han hugger tag i infall, associationer och drömmar. Stort som smått i Sverige, Europa och Främre Orienten (han talade bland annat arabiska) observeras, kommenteras och omvandlas till suverän bildkonst. Semestrande strandbadare à la Picasso i Vacancas. Fotbollsspelare i Segerkyssen med erotiska undertoner.

 

Lambert Werner – Strandbild från Svarta havet och Smoke Rings
Blandteknik. Smoke Rings till höger, där armbandet längst ner är gjort av riktiga pärlor, som återspeglas i målningen. Till vänster Strandbild från Svarta havet.

 

Martin Sundberg visar på collagetekniken som ibland smyger sig in i de inglasade verken. Som pärlorna som pryder en hand i Smoke Rings och återkommer i målat skick, både som ringar (närapå knogjärn), naglar men också i månen och i rökringarna.

Flera bilder berör religiösa motiv. Den heliga familjen elektrifierad med gula klot/glödlampor i stället för glorior. Korsfästelsen med en uppspikad rödspätta, är prickarna Jesu sår, eller är det ett tidigt miljöpolitiskt inlägg? Här finns också surrealistiska Halshuggning, bödelsyxan har just kluvit en apelsin i två solstrålande delar.

– Han tar höjd mot hela konst- och kulturhistorien. Det är ett sökande ur ett humanistiskt perspektiv, menar Martin Sundberg som lyft fram några citat från samtida konstskribenter som hjälper besökaren att se och förstå bättre.

Utställningen visar på ett starkt, hållbart och personligt konstnärskap. Det är hög tid att skriva ett större kapitel än två rader om Lambert Werner i konsthistorien. Om Konstmuseet tackar ja till donationen?

– Ja, om det fortfarande är aktuellt för familjen, säger Martin Sundberg ödmjukt.

 

Lambert Werner – Halshuggning
Halshuggning. När Lambert Werner tar till bödelsyxan växer apelsinen till något större.

 

Passa även på att besöka samlingarna som hängts om högst upp i Konstmuseet. Flera verk från C J Bolanders donation har fått plats men även verk av andra, mindre konstnärer har hämtats fram ur gömmorna.

Martin Sundberg säger att det är ett medvetet drag, för att komma bort från att bara visa de mest kända konstnärsnamnen. Bravo, Norrköpings Konstmuseum!

Men lugn, bara lugn. Carl Larssons Frukost i det gröna hänger kvar. Och Johan Krouthéns En sovande gosse.

© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR

Lambert Werner – De utmätta stegen, Agadir

KONSTMUSEET Norrköping

13 september 2017 – 28 januari 2018
Lambert Werner
Ut ur det mörka
Utställningskommissarie: Martin Sundberg

Vernissage 13/9 kl 18

LÄNKAR
Lambert Werner hemsida
Norrköpings Konstmuseum hemsida Facebook

Tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Lambert Werner ut i Konstmuseets ljus

  1. Pingback: Lambert–Carle–Herrström på NP33 – KULTURSIDAN.nu