Bildmakaren. Jan Manker komponerar bilder som vill samtala med betraktaren.
” Jag återkallar det förgångnas andar”
NORRKÖPING Varje bild i sitt eget sammanhang. Jan Manker granskar folkhem och omvärld med association och precision. Där Jan Stenmark vrider det svenska arvet med en twist går Jan Manker på djupet, med lika delar värme och uppfordran: Se!
Han är tillbaka. För fem år sedan ställde Jan Manker ut på Konstforum. Nu är formatet mindre, han håller sig inom Studions väggar, rummet som oftast rymmer fotografi. Gränsen mellan konst och fotografi är förstås flytande och den här gången är gränsen mer upplöst än någonsin. Jan Manker sammanfogar sina bilder, fotografier och målningar, han komponerar dem i datorns bildbehandlingsprogram. Slutligen skriver han ut dem, giclée på papper är teknikangivelsen, förutom i de fall det handlar om giclée på duk.
– Det är enklare att skriva ut än att göra koppargrafik, säger konstnären sakligt.
Husbil. Med bilder hämtade från olika tillfällen i tid och rum sammanfogas hela berättelser.
Men det är samma kraft i bildmakandet nu som då, där Jan Manker fogar bitar till berättelser om sakernas tillstånd. Ofta här och nu. Som Husbil – där en sovande tiggare lagts till vila i en utbränd skåpbil. En röd dunfjäder värmer upp utrymmet. Och på andra sidan gallret möter Karl Marx blick.
På väggarna finns fler gamla män, som franske konstnären Duchamp och svenske författaren Carl Jonas Love Almqvist. Det blir en kontrast eller kommentar mellan de historiska personerna och de sammanhang konstnärerna placerar dem i.
– Jag återkallar det förgångnas andar, säger Jan Manker. Karl Marx var en ekonomisk samhällsfilosof, även om allt han sade sedan inte stämmer. Men hur många av 1800-talets filosofer har auktoritet idag? Han finns kvar – och några liberaler.
Folkhemmet som dockskåpsrum där Mankers tiggare lämnas utanför. En xylografi, en teknik från 1800-talet, som påminner om 1800-talets rasistiska kolonialism.
Och en karta över det heliga landet, så som det såg ut på Jesu och romarrikets tid. Men Jan Mankers uppfordrande komplikation påminner om 1900-talets historia med det nazistiska arvet och ockupationen av Gaza. Han vänder upp och ner på den sjuarmade ljusstaken och använder typografi med precision.
– Gaza är ett ghetto, de kommer varken ut eller in.
Hur kommer bilderna till?
– De sitter inte som en hallucination där uppe, säger Jan Manker och knackar lätt mot pannan. – Det är som att skriva en roman. Det dyker upp idéer under processen.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
STUDION, KONSTFORUM Norrköping
10–24 september 2017
Jan Manker
Digitala bilder
LÄNKAR
Jan Manker hemsida
Konstforum hemsida Facebook FB-evenemang
Jan Manker och Annika Thörn Legzdinş på Konstforum reportage Kultursidan.nu 12/9 2012