Leverans. Skulpturen Exposed anlände till kulturkvarteret Hallarna under Kulturnatten, för att bli nästa verk i den växande skulpturparken.
Ett hårt hjärta som ska åldras
RECENSION/NORRKÖPING Ett hjärta hårdare än betong. Konstnärsparet To Decay har lämnat tatuerarnas mjuka hud för andra konstnärliga uttryck. På Kulturnatten invigdes deras skulptur Exposed i kulturkvarteret Hallarna.
På slaget två timmar efter utsatt tid sker plötsligt en invigning av det nya konstverket Exposed på Hallarnas innergård. Bättre för sent än aldrig. Vad är väl ett par timmar i en stenskulpturs livstid?
Av en tillfällighet är jag tillbaka här efter att ha gett upp långt tidigare utan att ha fått besked. Det fanns hundratals andra ställen jag kunde ha befunnit mig på just nu denna kulturnatt, men ibland spelar en slumpen i händerna. Jag klagar inte ens på att skulpturen ska ställas upp just där jag sitter och äter min smörgås, så glad blir jag.
Fast gladast är nog konstnärsparet som kallar sig To Decay, som har stått och slitit till elfte (eller snarare fjortonde) timmen. Men plötsligt kom de i lastbil, skulpturen kördes ut på en provisorisk pall, Pelle Filipsson, verksamhetsansvarig vid Hallarna sade några väl valda ord och lät täckelsen falla… och så var det klart. På fem minuter.
Vittnen till det hela var deras närmaste vänner och jag. Men skulpturen ska stå här länge, och den kan vara värd en avstickare för att betittas.
Livets muskel. Exposed visar ett blottlagt hjärta. Materialet är jesmonite, både slätare och hårdare än betong.
Wibeke Loh och David Vilhelmsson berättar att de är tatuerare från början, men nu söker de nya konstnärliga uttryck för att utvecklas. Tidigare har de också gjort inredningsdesign. Sedan juni 2016 har de haft sin bas i Hallarnas Företagsateljéer.
– Vi är intresserade av att gestalta mjuka, organiska ting i hårda material.
Skulpuren, Exposed, är gjuten i jesmonite, berättar de. Det är ett material som är hårdare än betong. (En blandning av akrylplast och gips, läser jag mig till i efterhand.) Men de ser fram emot att den ska åldras och få patina. To Decay, minsann.
Att den ser oavslutad ut och ser ut att bryta sig fram ur blocket är helt avsiktligt. Jag undrar om de har sett Axel Ebbes skulptur Mannen som bryter sig ur klippan (1894) utanför universitetshuset i Lund. Nej, de är nog oskadade av konsthistorien. Men tanken är liknande.
© Text och foto: Michael Strandhed
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
HALLARNA Norrköping
30 september 2017
Invigning av konstverket Exposed
av To Decay – Wibeke Loh och David Vilhelmsson
Arr: Hallarna
LÄNKAR
To Decay Facebook
Kulturkvarteret Hallarna hemsida Facebook