Levandegör konsten. Blodplättarna Daniel R Andersson och Pia Molin kliver in i Corinna Helenelunds installation Natt igen.
Varför de valt just den och vad de ser i bilden
NORRKÖPING Levande blodplättar och lekfull konst. När lågstadieeleverna besöker Norrköpings Konstmuseum i höst är det elevernas tolkningar som är det viktiga i den nya interaktiva visningen. Konstmuseet samarbetar med Kulturskolans pedagoger.
Kulturskolans dramapedagoger, Kultur i skolan, samarbetar sedan flera år med Stadsmuseet, Stadsbiblioteket och Konstmuseet i ständigt nya projekt. I höst öppnar Konstmuseet salarna för att ge lågstadieelever en blick in i konstens värld. Vi var med på en visning och måste säga att man lyckas göra konsten förståelig.
Ett annat sätt att se på saker. Pia Molin vid två verk av GAN, Hästtämjaren och Lunds domkyrka.
”Är det någon som varit på Konstmuseet förut?” Ett par händer sträcks ivrigt upp i luften som svar. Några, men inte alla av klassens 25 elever.
Visningen börjar på översta planet framför Carl Larssons stora målning Frukost i det gröna. Barnen uppmanas att berätta vad de ser och vad de tycker att bilden förmedlar. Kulturskolans pedagog Daniel R Andersson tolkar svaren och förklarar. En mindre jakt efter ett par träskor leder till sången Jag glömde mina träskor när jag badade. Konstmuseets Bonnie Festin uppmärksammar eleverna på detaljer i konstverket.
Eleverna fortsätter att göra nedslag i modernismens framväxt. De får välja ut en tavla och sedan förklara varför de valt just den och vad de ser i bilden.
I trapphuset finns Nils Wedels Konsternas intåg som målades när Konstmuseet byggdes. Barnen ser hur verken på det stora bordet i hallen utanför salongerna ”hämtats” från den stora väggmålningen.
Framplockade. Tänk om Nils Wedels målning fanns i verkligheten?
Väl nere på markplanet så uppenbarar sig pedagogerna Daniel R Andersson och Pia Molin från Kulturskolan som ”blodplättar”. Här får eleverna än en gång berätta vad de ser och upplever i den ganska fantasifulla miljön som möter i höstens utställning ”Förstärkt verklighet”. Som i Corinna Helenelunds installation Natt igen och Anna Estarriolas mössklädda huvud som surrar av tankar.
En sak kan man nog med säkerhet säga och det är att de 25 eleverna nu har en utvecklad syn på konsten och tror på sin förmåga att tolka konstverk. Måste också säga att man blir imponerad av skolbarnen vid dessa aktiviteter. De är lugna, men nyfikna och vetgiriga. Om alla deras frågor och tankar skulle tas upp och kommenteras så skulle en timme inte räcka till utan snarare en halv skoldag.
© Text och foto: Sven Åke Molund
KONSTMUSEET Norrköping
Hösten 2017
Interaktiv visning för lågstadiet
Kulturskolans pedagoger i samarbete med Konstmuseet
BILDSPEL – KLICKA PÅ BILDENS PILAR
LÄNKAR
Kulturskolan hemsida Facebook
Norrköpings Konstmuseum hemsida Facebook