• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Fyra fantastiska kortfilmer får premiär på Cnema

Efter pressvisningen – Hoppas alla hinner bli färdiga i tid. Svensk film har en framtid med
Mattias Titus Paar, Paulina Stenvall, Lina Karlsson, Daniel Nilsson, Kristina Levin och Finn Vinter.

 

Äkta – Thriller – Noir – Seger!

 

15-åriga filmaren Paulina Stenvall tog första steget in i filmens värld under en omtumlande sommarvecka. Mattias Titus Paar har egentligen blivit för erfaren för att rymmas i Eastwoodprojektet – men hans film Starlight måste ju bli klar först. Mellan de två befinner sig de mer än tjugo unga filmarbetare som deltagit i 2011 års Eastwoodprojekt. Fyra kortfilmer, inte en den andra lik, har premiär på Cnema på lördag kväll: Men pappa då. Evidens. Starlight. Klasskampen.

– Det är inte jag som bestämt de olika uttrycken, understryker projektledaren Boel Zetterman vid pressvisningen på torsdagen. De som gör filmerna har idéerna, jag ska bara matcha dem med de rådgivare de behöver på vägen dit.

Men pappa då. Det mest privata och samtidigt allmängiltigt – om att närma sig sina känslor efter pappans självmord. Vi följer Finn Vinter genom det år som just gått. Från mobilinspelningen när han just beslutat sig för att göra filmprojektet. I små bitar är vi med om samtalen med systern och mamman om det som hände för så många år sedan. Han åker till viktiga platser. Första tagningen är alltid den enda och just genom att ”allt” kommer med, som när syskonen sitter tillsammans och ska prata, det blir för uppstyltat och slutar i skratt, förmedlar filmen en stark känsla av autenticitet. Men vi är också med när systern berättar om pappa Håkans sista samtal. Jag förstod inte varför han ringde, jag bara sa att jag ville prata med mamma. Scenen berör starkt och det är inte den enda.

Den handhållna kamerans lite skakiga bilder kompletteras med spelscener som understryker tidens och processens gång – Finn i sjön, Finn cyklar – och animationer: foton från barndomen som levandegörs – barnet Finn åker i rutschkanan – och det barnsligt tecknade minnet från skidsemestern – plakatet i backen som kallar Finn till receptionen. Och med den gamla filmen där lille Finn står vid grinden, mamma står bredvid och pappa just kommer hem på cykeln. Den filmen behandlas som den dyrbara ädelsten den är för dem som älskade Håkan Johansson.

– De var redan på gång med projektet när Eastwood kom in i bilden, berättar Boel Zetterman som parade ihop Finn Vinter och Kristina Levin med filmaren Axel Danielsson (Pangpangbröder 2011).

– Det var guld värt, berömmer Kristina Levin som både filmat och stått för merparten av redigeringsarbetet om handledningen. Han hjälpte oss att våga lita på materialet.

Evidens hårdrar löpsedlarnas rubriker om ehec, ebola, hiv, fågelvirus och svinpest. Ett virus har slagit till mot Sverige. Förödelsen kan jämföras med 1300-talets pest, halva befolkningen dör och samhället går under. Unicorp, en företagskoncern, tar fram ett vaccin och räddar landet, kanske även resten av världen. Någon gång inom en inte alltför avlägsen framtid.

Nå, filmen utspelas en frostig höstdag i en sommarstuga där kvinnliga agenten Tanja lurat sig in hos sitt ”mål” enslingen Anders. Det är en otäck katt-och-råtta-lek i en intelligent thriller och med goda skådespelarinsatser, främst av Tommy Andersson som tidigare Unicorpanställde forskaren Anders. Filmen som är 30 minuter lång, spelades in på helgerna i oktober. Det blev långa och tuffa dagar för alla inblandade på inspelningsplatsen strax utanför Linköping.

– Vi hade fantastisk tur med vädret, sade manusförfattaren Daniel Nilsson vid pressvisningen och tillade: – Det svåra var att få ihop en story

Starlight.Mattias Titus Paars (plus en lång radda av medarbetare) 15 minuter långa film som eventuellt handlar om evigheter liknar inget annat jag sett. Den är bra. Fruktansvärt bra. Det är inte den svartvita filmen som gör Starlight poetisk men det underlättar. Det som fångar mig mest är det oerhörda mellanrummet mellan text och bild som ger tankarna fritt spelrum för tolkningar utan att ge svar.

Bilden. En gammal man vaknar på golvet i ett litet skjul. Han speglar sig i en vattenhink, retar sig på klockans tickande. Fantiserar. Ser ut. Öppnar dörren.
Texten. Vi hör hans röst, på engelska, ser den på svenska. Han berättar om tidernas förlopp, om sin inverkan på mänskligheten, mest ondska, om och om igen.

Är han en gud? Gud? Mer tänker jag mig en titan, de personifierade naturkrafter som föregick de grekiska gudarna. Eller jorden själv? Erfarne svensk-amerikanske filmskådespelaren Bo Brundin gestaltar den gamle mannen med naken närvaro som andas av kraft, som krossar sten mot sten. Men som aldrig blir nöjd.

– Stefan Edström skrev monologen för två år sedan, berättar Mattias Titus Paar som också berättar att det var på en efterfest (till en av Mattias tidigare filmer) han kom i kontakt med Bo Brundin.

– Jag rekommenderar ingen att göra en greenscreenfilm, säger Mattias Titus Paar som haft god hjälp av Sitcom Collective med efterarbetet till filmen som smälter samman skådespel med specialeffekter.

Jag kommer på mig själv med att undra hur det varit med en motsvarande skådespelerska i stället.

Klasskampen. Sist ut på pressvisningen, kortast med sina sex, med flest nybörjare inblandade var Eastwood Girls Klasskampen.

Eastwood Girls är ett specialprojekt finansierat av Svenska filminstitutet med syfte att uppmuntra unga flickors filmande. I somras startade projektet med en intensiv vecka fylld av workshops, prova på och filmproffs som gästlärare. Det viktigaste var story-telling. Som Boel Zetterman förklarar – Om man tar avstamp i verkligheten kan berättelsen få vingar.

– Vi skulle tänka på ett minne att dela med varandra, berättar regissören Lina Karlsson som är äldre än de övriga och redan har filmerfarenhet. Det var bra minnen.

– Vi valde Rebeckas minne för att det hade ett väldigt starkt budskap, fortsätter Paulina Stenvall som är en av filmens två kamerakvinnor.

Linn Strömqvist spelar flickan som byter skola i sjuan efter att ha mobbats i sin förra klass. Pappan är lite valhänt, den nya läraren okänslig och allt ser ut att gå precis lika illa i den nya klassen. Flickan tvekar om hon ska sätta sig tillsammans med klassens tjejer på lunchrasten…

En välregisserad, välfilmad, välspelad och välklippt novell med ett angeläget innehåll som andas seger! Med ofärdigt ljud som förhoppningsvis är klart till på lördag.

Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Ann-Charlotte Sandelin samt respektive filmproduktioner

 

  • CNEMA Norrköping

  • Lördag 26 november 2011 kl 21
    Men pappa då
    av Åt Skogen
    Evidens
    av Fishy studios
    Starlight
    av PaarProductions
    Klasskampen
    av Eastwood Girls
    Fri entré, förbokning krävs via cnema

 

LÄNKAR
Eastwood hemsida
Men pappa då, Evidens, Klasskampen trailers
Starlight trailer
Dags att söka till Eastwood 2011  reportage Kultursidan.nu 5/4 2011

 

FLER BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157628131769409″]

 

Tagged . Bookmark the permalink.