Ångestfylld. Eva Carlssons karaktär Margareta Kinski har det tungt.
Rapp dialog för skratt och allvar
NORRKÖPING Reading. Melker Garays Josef Kinski och döden sätts upp igen på Teater Bråddgatan 34. Regissör Mats Huddén har lagt fokus på konflikterna och sammanblandningarna. Efter premiär är målet en turné.
Onsdagseftermiddagen bjöd på reading av en nygammal pjäs, på Teater Bråddgatan 34. Författaren och konstnären Melker Garays bok Josef Kinski och döden (2009) ska nämligen bli teater för andra gången, nu med regi av Mats Huddén och med en ny skådespelare från Linköping:
– Vi befinner oss i Josef Kinskis bostad och arbetsplats. Han är dödgrävare till yrket, något han varit sedan 22 års ålder. Därför reflekterar han också mycket kring döden, förklarar Lars Olofsson som i nyuppsättningen spelar Josef Kinski, dramats huvudperson.
Reflekterar. Syskonen Josef och Margareta Kinski funderar båda över döden. Spelas av Lars Olofsson och Eva Carlsson.
Han läser med mörk, bullrande och inlevelsefull röst. En klar kontrast till karaktärens syster, den ensamma Margareta, sjukskriven med dödsångest. Eva Carlsson ger henne redan i läsningen en tydlig skörhet, samtidigt som det framgår att karaktären sätter sin tilltro till Gud, men ändå törs ha kvar något upproriskt i sig.
– Tänk om jag skulle bryta upp med församlingen och börja dansa tango, säger Margareta Kinski.
Stämningshöjare. Marcho Marchev spelar blåsinstrument i föreställningen.
Föreställningens musiker, Marcho Marchev, berättar att det i förra årets version av pjäsen faktiskt fanns ett tangoinslag. Det är borttaget nu, likaså har piano- och dragspelet bytts ut mot mer stämningshöjande blås: klarinett och saxofon.
Mats Huddén säger själv att han har bearbetat manus ”rätt hårt”, lagt tyngdpunkten på konflikterna och skalat bort en del av det filosofiska.
– Det som driver det här är att det är en rapp dialog, som gör att man vill ha svar, säger regissören.
– Fokus ligger på konflikterna och sammanblandningarna.
Provpubliken reagerar, både positivt och med viss skepsis.
– Den är svår, säger en röst.
– Får man skratta? undrar en annan, med blick för humorn i texten.
Eva Carlsson, som redan tidigare spelat Margareta Kinski, förstår att karaktärerna kan uppfattas som både absurda och motsägelsefulla.
– När man gör något allvarligt är det alltid svårare med försäljning, eftersom folk gärna vill skratta, säger hon.
Bearbetat manus. Regissör Mats Huddéns allvarsamma manus kan leda till skratt.
Ensemblen tror ändå att det visst kommer att gå att skratta. En reading är trots allt bara en läsning, en gestaltning av en text någonting helt annat.
– Jag är länken till publiken, säger Lise Müller, som har många olika roller men ingen papegojadräkt den här gången. Hon spelar ändå bland annat både papegoja och Gud.
– Förra gången var det mer rekvisita. Nu är det mer pang på, säger hon.
Kinski och döden har en dagpremiär den 16 november och en kvällspremiär den 17 november, på Teater Bråddgatan 34. Lördagen den 2 december är det sedan dags för en uppsättning på Linköpings stadsbibliotek, på Östergötlands Bokmässa TellUs. Och sedan får vi se vart turnén bär av…
© Text och foto: Melinda Reyes Hiltunen
TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping
16 november 2017 kl. 15.00 och 17 november 2017 kl. 19.00
Kinski och döden
efter Melker Garays bok Josef Kinski och döden
Dramatisering: Kristofer Nilsson Ahlberg
Bearbetning och regi: Mats Huddén
Musiker: Marcho Marchev
PR och marknadsföring: Linda Moberg (producent) och Eva Carlsson
Samarr: Opulens, Sensus, Östgötateatern, Teater Pelikanen och MagicomSKÅDESPELARE
Lars Olofsson
Eva Carlsson
Lise Müller
LÄNKAR
Kinski och döden Facebook
Teater Bråddgatan 34 Facebook
Kinski och döden handlar faktiskt om livet recension Kultursidan.nu 21/3 2016
Slutet närmar sig för Kinski och döden reportage Kultursidan.nu 17/3 2016
Garays Josef Kinski och döden blir teater reportage Kultursidan.nu 20/1 2016
Pingback: Melker Garay – Oberoende kulturfrämjare – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Kinski och döden berörde i nypremiär – KULTURSIDAN.nu