Författare, bildkonstnär och nu även mecenat. Melker Garay tar emot i sin författarlya.
Författaren som förvaltar sitt pund
PORTRÄTT/NORRKÖPING Melker Garay är allkonstnären som söker bland de eviga frågorna och engagerar sig i projekt han brinner för. Hela tiden med siktet inställd på långsiktighet.
Författare, bildkonstnär, kulturfrämjare och en sökare bland de eviga frågorna. Men också en person som sedan författardebuten 2008 ger sig in i allt fler projekt. Projekt som kräver engagemang och som kostar pengar. Men hur mycket engagemang kan Melker Garay uppbåda utan att kvaliteten blir lidande? Och hur mycket pengar kan han peta in i de olika projekten innan de helt enkelt tar slut?
Melker Garay, eller Bent-Inge Melker Johansson Garay som är hans fullständiga namn, tar emot på sitt kontor i centrala Norrköping. Det är en våning med högt i tak, fönsterstuckatur och parkettgolv. Det knarrar i golvet när man går över det och i det stora rummet täcks ena väggen av vitrinskåp fullt med litteratur.
Bakom glasluckorna trängs författare som Vargas Llosa, Kafka, Borges, Cortazar och naturligtvis Garays favorit. Pär Lagerkvist. Den som kanske betytt mest för Melker Garays eget författarskap. Både vad gäller ämne och kravet på ordens exakthet.
Filosofiringen. Här brukar Melker Garay sitta tillsammans med kamraterna och föra filosofiska samtal.
Fotografen är lite sen och Melker Garay och jag som aldrig träffats tidigare inleder lite trevande. Han frågar om jag vill ha kaffe eller något annat att dricka. Jag tackar och skakar på huvudet och säger att jag till skillnad från andra journalister inte är speciellt förtjust i kaffe. Melker Garay frågar om jag är intresserad av filosofi och berättar att han senare på kvällen har ett möte med några kamrater där de samtalar om filosofi.
Han pekar på stolarna som står i en ring mitt på golvet, där vi nu sitter, och förklarar att det är här kamratkretsen brukar vara. Jag är välkommen att delta. Jag tackar för inbjudan, säger att det hade varit intressant, men att jag inte längre bor i Norrköping. Det blir för långt att åka. Melker Garay nickar och säger att han förstår.
Jag inser att jag inom loppet av ett par minuter tackat nej till två saker jag blivit erbjuden. Det är förmodligen inte någon bra början om man ska få personen som ska intervjuas att slappna av och öppna sig.
Under inläsningen inför intervjun framstår Melker Garay som en synnerligen målinriktad och driven person. Efter en lite trevande inledning, där han bland annat under en tid är på väg att utbilda sig till processtekniker inom pappersindustrin, bestämmer han sig slutligen för att utbilda sig till civilekonom.
När den examen väl är avklarad väljer han att studera de ämnen som säkerligen intresserar honom mer. Filosofi och litteratur. Och när han efter fyra års studier i Uppsala känner sig nöjd, börjar han arbeta på en avdelning på Finansdepartementet i Stockholm där han får sammanställa rapporter om det ekonomiska läget i andra EU-länder.
Men han trivs aldrig i huvudstaden, och när departementet bestämmer sig för att omorganisera slutar han och flyttar tillbaka till Norrköping. Här arbetar Melker under en tid med ekonomi på olika företag, innan han tillsammans med några andra startar egen verksamhet.
Författarskapet. Sen debuten 2008 med Kyrkvaktmästarens hemliga anteckningar har Melker Garays skrivande fortsatt att utvecklas.
Det första företaget har som affärsidé att sälja tillbehör till mobiltelefoner, och företaget startas i rätt tid. Det finns en stor efterfrågan på tillbehören i hela världen och företaget växer på kort tid och drar in mycket pengar. Men efter en tvist med Skatteverket försätts företaget i konkurs.
Melker Garay berättar att konkursen var oundviklig eftersom utvecklingen inom mobiltelefonin gick så snabbt. Han beklagar att bolaget hamnade i tvist med Skatteverket, men är noga med att påpeka att alla fordringsägare fick sina pengar. Allt sköttes som det skulle.
Sedan tänker han efter och säger att det även fick ett annat resultat, ett positivt resultat, och det var att han började skriva.
– Det var en brevväxling som pågick mellan Skatteverket och mig i fem år. Fram och tillbaka. Och då insåg jag vikten av att vara tydlig, att det var viktigt att skriva så klart som möjligt, och det var då som jag började tänka på att börja skriva på riktigt.
Jag påpekar att han i en intervju med den chilenska tidningen El Desconcierto i november 2015, säger att det var under en stjärnklar promenad i Valle de Elqui i mellersta Chile som han började fundera på att skriva. Melker Garay ler och nickar och säger att det var under samma period.
Kontoret. Ena väggen är täckt av bokskåp. Ulf Lundkvists målning, omslagsbild till Melker Garays debutverk Kyrkvaktmästarens hemliga anteckningar, hänger bakom skrivbordet.
Men innan han bestämmer sig för att satsa på litteraturen och kanske innan han ens har en verklig möjlighet, grundar han det företag som ska göra allt möjligt. Tillsammans med en kamrat startar han en dejtingsajt som inom några år kommer att bli Sveriges största, och som 2010 köps upp av en av världens största dejtingsajter och gör Melker Garay och hans kamrat ekonomiskt oberoende.
Men frågan är vad ekonomiskt oberoende betyder och om det också betyder obegränsade resurser? Enligt Melker Garays definition betyder det att han kan ställa sina egna villkor i tillvaron. Han kan förverkliga sina idéer, men att det också innebär ett ansvar.
– Det finns två sätt att se på att vara ekonomiskt oberoende. Jag kan stänga kranen och sitta på mina pengar eller så kan jag stötta det jag tycker är viktigt. Jag valde det senare och mår bra av det. Det får bli mitt livsverk.
Och för att kunna stötta kulturen behöver pengarna förränta sig. Kapitalet behöver generera mer kapital, så Melker Garay gör som så många andra kapitalstarka personer gjort före honom. Han låter pengarna arbeta. I aktier, i fonder och i andra värdepapper, allt beroende på vad som lämpar sig bäst.
Melker Garay vet att hans litteratur är smal. Men han tror på det han sysslar med och vet att det blir bra.
I våras startade Melker Garay en kulturskrift på nätet som heter Opulens och i höstas ett bokförlag med samma namn. Båda projekten kunde dras igång eftersom pengarna hade arbetat och blivit fler. Kulturtidskriften har en redaktör och ett antal fasta skribenter och medarbetare och alla är avlönade. Opulens har helt nyligen börjat publicera annonser som ger bidrag.
Han vill inte prata pengar eller kostnader, men det är inte svårt att räkna ut att med de anställda och de arvoderade skribenterna så rör det sig om någon eller några miljoner kronor per år.
– Det finns personer som frågat mig hur långsiktig den här satsningen är med tanke på alla kostnader, men för mig är det en långsiktig satsning. Det finns ett enormt behov av kultur i dagsläget.
Vad gäller Melker Garays eget författarskap så har det rullat på sedan debuten 2008 med Kyrkvaktmästarens hemliga anteckningar. Hans nästa roman kommer tryckas inom kort och han arbetar på ytterligare en roman som har arbetstiteln Bekännelser. Jag kan likafullt inte låta bli att fråga om han inte till en början tyckte att han inte fick den uppmärksamhet han förtjänade. Stadens stora tidning skrev visserligen ett reportage om honom, men han fick inga recensioner. Melker Garay delar inte den uppfattningen. Han skakar på huvudet och konstaterar att det tar tid att bygga ett författarskap
Och med facit i hand har han fått rätt. Hans böcker får numera bra recensioner och han är översatt till engelska, spanska, ryska, franska och rumänska.
– Jag vet att jag skriver smal litteratur och egentligen kan man inte jämföra sig med andra författare. Jag tror mycket på min litteratur, jag vet att det är bra. Jag vet att det kommer att gå bra.
När intervjun är över frågar han mig om jag vill se hans bildkonst. Vi åker ut till ett industriområde utmed Finspångsvägen i Eneby. Lokalen är stor och överallt finns stora målningar. Melker Garay berättar att många av dem ska packas ner för att skickas till ett galleri i Rom där de ska ställas ut. Något som också den svenska ambassaden i Rom uppmärksammar på sin hemsida.
– Senare i höst ska jag till en av de största bokhandlarna i Ryssland för att prata om mitt författarskap och det finns ett ryskt förlag som är intresserad av ge ut några av mina böcker.
Melker Garay är en mycket engagerad och upptagen författare, konstnär och kulturfrämjare. Och han förvaltar sitt pund väl.
© Text: Daniel Söderqvist
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin
Melker Garay
Aktuellt hösten 2017
• Melker Garay vid Östergötlands bokmässa Tellus i Linköping
• medverkar som författare
• ställer ut sitt måleri på Galleri Vända sida
• föreställning av Kinski och döden, se nedan• Teater Opulens gör en nyuppsättning av Kinski och döden, efter romanen Josef Kinski och döden, i regi av Mats Huddén på Teater Bråddgatan 34 i Norrköping
• Melker Garay ställer ut sitt måleri på Galleri Ekvall+Törnblom i Stockholm
• Melker Garay ställer ut på Palazzo Velli Expo i Rom
• Melker Garay ställer ut på Dynamo i kulturkvarteret Hallarna i Norrköping
• Kulturmagasinet Opulens ökar takten och publicerar flera artiklar samt ett nyhetsbrev varje vardag.
• Opulens förlag ger ut Telegrammet från New York och kommer snart med ett verk av filosofen, konst- och litteraturvetaren Walter Benjamin som inte tidigare blivit översatt till svenskaBibliografi
Kyrkvaktmästarens hemliga anteckningar 2008
Josef Kinski och döden 2009
Inskriptioner i skymningen 2010
Dialogen 2011
Råttan och andra onda berättelser 2013
mcv 2014
Fågelskrämman 2015
En tindrande natthimmel 2016Kuriosa
Melker Garay föds i Tocopilla i norra Chile 1966. Pappan är från Sverige och mamman från Chile. 1970 åker familjen hem till Sverige och Norrköping. Tre år senare, när Pinochet tar makten i Chile genom en militärkupp hjälper Melkers pappa svärföräldrarna att komma till Sverige och när andra chilenare från Tocopilla som också tvingas fly kommer till Sverige är Norrköping den stad de vill bo i. Vilket alltså är förklaringen till att en stor merpart av de chilenare som bor i Norrköping kommer från Tocopilla.
LÄNKAR
Melker Garay hemsida/författare hemsida/konstnär Facebook
Opulens magasin förlag
Daniel Söderqvist/Ramadelsur Facebook
Mecenatskap
Melker Garay startar Opulens förlag reportage Kultursidan.nu 14/8 2017
Teater och film
Kinski och döden berörde i nypremiär recension Kultursidan.nu 18/11 2017
Fokus på konflikt i nya Kinski och döden reportage Kultursidan.nu 3/11 2017
Kometen tävlar om en Guldbjörn i Berlin reportage Kultursidan.nu 10/1 2017
Kinski och döden handlar faktiskt om livet recension Kultursidan.nu 21/3 2016
Garays Josef Kinski och döden blir teater reportage Kultursidan.nu 20/1 2016
Litteratur
Melker Garay brottas med Gud och moral recension Kultursidan.nu 9/10 2016
Melker Garays absurda Fågelskrämma recension Kultursidan.nu 23/8 2015
Melker Garay lodar djupen i Råttan recension Kultursidan.nu 3/1 2014
Garays mcv provocerar recension Kultursidan.nu 13/11 2014
Melker Garays onda Råttan reportage Kultursidan.nu 16/10 2013
Måleri
Melker Garay ställer ut på SMHI notis Kultursidan.nu 14/1 2017
Färgsprakande Monokrom på Kameleont reportage Kultursidan.nu 14/9 2016
Daniel Söderqvist
Allvaret djupnar hos Daniel Söderqvist recension Kultursidan.nu 3/10 2017
Daniel Söderqvist säljer Dödens väntrum reportage Kultursidan.nu 20/8 2017
Daniel Söderqvist satsade på deckare reportage Kultursidan.nu 1/12 2016
Daniel Söderqvists Den utbytbare recension Kultursidan.nu 5/9 2016
Rasistmord och normskifte i Nyttig idiot recension Kultursidan.nu 7/9 2015
Pingback: Melker Garay borrar i Bekännelsen – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Melker Garay ställer ut på Arbis – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Melker Garay möter Melker Garay – KULTURSIDAN.nu