• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Artister på speeddating för Skapande skola

[flickr]http://www.flickr.com/photos/kultursidan/6432283355/[/flickr]

Erfarna kulturköpare. Linnea Arnstedt, Matilda Söderström och Ingela Svad  från Råsslaskolan
i Kolmården uppskattade presentationsdagen. I bakgrunden Amjad Altayyar och Sahar Burhan.

 

7 minuter på scenen: Vem är du? Vad erbjuder du?

 

– Det är bra med presentationsdagen. Man får en bättre bild av personerna, hur de är och vad det blir för slags projekt.

Matilda Söderström, elev på Råsslaskolan, var en av få elevrepresentanter på den första stora utbudsdagen inför nästa omgång av Skapande skola. Tillsammans med kamraten Linnea Arnstedt och läraren Ingela Svad lyssnade hon till 24 kulturutövare, enskilda och grupper, en lång onsdagseftermiddag för att tillsammans välja ut passande Skapande skolaprojekt till Råsslaskolan i Kolmården.

Skapande skola är ett statligt stöd för att stärka skolans samarbete med det professionella kulturlivet. Genom Kulturrådet slussar staten ut 150 miljoner kronor eller i genomsnitt 250 kronor per elev i bidrag till Skapande skolaprojekt under året. Skapande skola har växt till att nu täcka alla årskurser i grundskolan.

– Vi pratade redan i våras om en större plattform där alla kan presentera sig, sade en nöjd Nicklas Samuelsson från Arbetsförmedlingens avdelning för kultur och media i första pausen, efter knappt tio sjuminuterspresentationer.

Startade gjorde Saad Hajo, konstnär och karikatyrtecknare, som berättade hur EWK:s karikatyr av Syriens president väckt förundran, beundran och avgjorde den unge syrianens yrkesval.

– Med karikatyrens hjälp kan man öppna för samtal om demokrati, miljö, aktuella frågor, förklarade Saad Hajo och underströk sitt budskap med ett underhållande bildspel av främst egna karikatyrer.

Kathleen Ginyard från Norrköpings kommuns kultur- och fritidskontor stod redo med gonggongen för att markera sjuminutersgränsen. En egen variant av speeddating eller PechaKuchateknik. Det märktes att det var en rolig dag att vara kulturadministratör på:

– Det fysiska direkta mötet mellan konstnär och publik. Det ska ge inspiration och det ska vara intensivt och snabbt, sade Kathleen Ginyard och presenterade alla i rask takt, ett bra val för att hantera ett ganska så mastigt program. Kulturskolan var där, alla Norrköpings fria teatergrupper var på plats, en lång rad konstnärer och tecknare presenterade sig, medan musikerna var något färre om man inte räknar med Östgötamusikens producent som ju representerar flera musikkonstellationer.

Omväxling präglade programmet, ordningssamma illustratören Pia Alfredsson powerpointade fram Plask i plurret och andra färdiga projekt hon genomfört i skolor. Medan teater Gulasch inte äntrade scenen utan ställde sig intill publiken och spelade en frejdig låt från nya föreställningen Robin Hood, som både handlar om miljö och om kamratskap. Konstnären Amjad Altayyar drabbades av att den erbjudna tekniken saknade högtalare och därmed föll musikdelen till hans bildspel om det mandalaprojekt han genomfört med elever i Motala. Oförberedd och osäker på svenska språket förblev han tyst, men publiken tycktes ändå fokusera på budskapet.

– Om de är osäkra inför publiken ser man ändå på bilderna att eleverna hade kul, kommenterade Matilda Söderström.

Ytterligare en i den breda gruppen av samarrangörer är Utbildningskontoret vars Håkan Karlsson räknade in de 27 skolor och fritidsgårdar som anmält sig till dagen i Hagebyhus i Norrköping.

– Det borde vara några fler här tycker jag, säger Håkan Karlsson. Det jag tycker är mest intressant är att fritidsgårdarna vill satsa på barn med funktionshinder. De står på scenen här på Hagebyhus en gång om året och det är jättekul. Men fritidsgårdarna söker dans- och teaterpedagoger som kan ge dem mer klös, så att de får göra mer än mima till musiken och spela luftgitarr.

Redan i första gruppen hittade Råsslaskolan några favoriter även om de hade många många kvar att se och lyssna på innan den långa presentationsdagen var slut.

– Jag tyckte om Lars Pettersson Udd, att vara ute och bygga, sade Linnea Arnstedt från Råsslaskolan och fick medhåll av läraren Ingela Svad medan Matilda Söderström hittat en annan favorit:

– Sara Appelberg som arbetar med teaterprojekt hade en bra plan.

Den 6 februari ska kommunens ansökningar vara inne på Kulturrådet, inte en dag senare. Det innebär att Håkan Karlsson på utbildningskontoret ska ha dem redan i januari. Hans favoritprojekt?

– Ett bra projekt ska förstärka skolans övriga verksamhet, som Angelworks lyfte fram.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

LÄNKAR
Kulturrådet Skapande skola hemsida

FLER BILDER FRÅN SKAPANDE SKOLA-PRESENTATIONERNA – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157628223334447″]

 

Tagged . Bookmark the permalink.

2 Responses to Artister på speeddating för Skapande skola

  1. Pingback: Mohammed Sami och eleverna smyckade Råsslaskolan (reportage) | KULTURSIDAN.nu

  2. Pingback: 8 DEC Kväll med Shurduts musik | KULTURSIDAN.nu

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.