Barocktrumpet. Stämledaren Elias Svanberg blåste in julens budskap när Norrköpings Symfoniorkester gav Bachs Juloratorium i lördags.
Juloratoriets starkaste kantater
RECENSION/ NORRKÖPING Absolut slutsålt. Symfoniorkestern ställde upp en barockslank orkester, fyra sångsolister och dubbla körer vid lördagens framförande av gedigne J.S. Bachs Juloratorium.
Musikaliska Sällskapets Kammarkör och Bel Cantokören utgjorde en mäktig kör bakom Norrköpings Symfoniorkester. Utöver sångsolisterna, Johan Christensson, tenoren i evangelistens roll, Jeremy Carpenter, baryton, Katija Dragojevic, mezzosopran, och inhoppade Kerstin Avemo, sopran, hämtades instrumentalsolister ur orkesterns egna led. Som Elias Svanberg som tog två steg fram med barocktrumpeten.
Koraler. Dubbelkören, bestående av Musikaliska Sällskapets Kammarkör och Bel Cantokören, gav ett mäktigt intryck. Sångsolisten är tenoren Johan Christensson i evangelistens roll.
Vi fick höra ett lätt ”populistiskt” Juloratorium där man valt ut de starkaste delarna av verket, med snabba tempon, mycket text och säkra solister med en riktig stjärna i Katija Dragojevic, med en enastående fyllig mezzosopran. Susanna Stern fick lämna återbud på grund av sjukdom men ersattes med bravur av Kerstin Avemo.
Kören nådde under andra halvan understundom en utomordentligt hög nivå, oftast med tydligt men inte alltid idiomatiskt tyskt uttal. Överlag finns det mycket kunnande i båda körerna, kanske lika mycket som i orkestern och dirigenten fick ut det mesta av bägge.
Musiken är mycket djupare än man kan tro vid första genomlyssningen men Bach är både folklig och oerhört gedigen som tonsättare. Både kören och solisterna blev gradvis bättre under konsertens gång, kanske framförallt Jeremy Carpenter som lite grann fungerar som Kristus även om denne givetvis inte var född än.
Varm och klar. Katija Dragojevic, mezzosopran, bidrog starkt till upplevelsen.
Det var helt fullsatt i De Geerhallen i vad som borde ses som den största julhändelsen i vårt konserthus. Man kan möjligen hävda att en kyrka är ett ännu bättre forum för utpräglad julmusik men det spelar mindre roll. Bach själv var också en pragmatiker som blandade religiöst och profant, en del av musiken i Juloratoriet kommer också från hans ”världsliga” musik.
Verket framfördes även på fredagen, då i välfyllda Linköpings Konsert & Kongress.
© Text: Lars Henriksson
© Foto: Ann-Charlotte Sandelin
FLERA BILDER – KLICKA
DE GEERHALLEN Norrköping
9 december 2017
Bachs Juloratorium
Norrköpings Symfoniorkester
Musikaliska Sällskapets Kammarkör, Bel Cantokören
Dirigent: Anders Spering
Kerstin Avemo, sopran
Katija Dragojevic, mezzosopran
Johan Christensson, tenor
Jeremy Carpenter, baryton
Körinstudering: Inger Dalene, Michael BruzePROGRAM
J.S. Bach Juloratorium, kantat 1, 2, 4, 6
LÄNKAR
Norrköpings symfoniorkester hemsida Facebook
Symfoniorkestern spelar säkert 2017/2018 krönika Kultursidan.nu 10/5 2017