Utställning. ”Att det blev boxar handlar om att vi ville ha rumskänslan, att det är företagen det handlar om”, berättar KSM-studenten Nasrin Mohamoud.
”Vem är efterföljaren till ICA-Jerry”
NORRKÖPING När får ICA-Jerry efterföljare? Åtta små lådor visar vad som hindrar företag från att anställa personer med lindrig utvecklingsstörning. Fem KSM-studenter står bakom utställningen Rising Down mitt på torget i Ingelsta Shopping.
– Vi var inne på utsatta grupper som inte får synas i samhället och fastnade ganska snart för personer med Downs syndrom, berättar Nasrin Mohamoud, andraårsstudent vid KSM-programmet vid Linköpings universitet.
Under andra året på utbildningen ska studenterna gruppvis belysa ett ämne på olika sätt, dels genom uppsatsarbete och dels genom en utställning. Fem studenter ingår i Rising Down-projektet, Nicole Olsson, Marika Hanqvist, Nasrin Mohamoud, Juliette Barsomi och Caroline Slotte. Gemensamt för dem alla är att var och en har koppling till en person med funktionshinder.
Gruppen har i sin tur delat upp sig i två uppsatsgrupper, där några undersöker vilka värdeladdade ord som används för att beskriva personer med funktionsvariabler medan de andra undersöker företag som lyfter fram funktionshindrade i sin reklam.
– Vem är efterföljaren till ICA-Jerry, frågar Nasrin Mohamoud retoriskt.
Rising Down på Ingelsta Shopping. En roll up som presenterar utställningen, åtta boxar på ett bord tillsammans med en informationstext.
Hon lyfter ICA och SJ som goda förebilder. Men tillägger att trots att reklam med personer med utvecklingsstörning fått positiv respons så har den inte lett till något direkt efterföljd.
– Vi ville främst kolla på reklam, vilka personer som får vara ansiktet utåt för ett företag. Idealet för reklamen bör vara att skildra hur samhället ser ut, hur Sverige ser ut, men det gör det ju inte, konstaterar Nasrin Mohamoud.
Den både fyndiga och poetiska titeln Rising Down har studenterna kommit fram till efter en hel del funderande – ”vi ville inte hamna i en situation att det blir stackars de här människorna.”
Fokus i utställningen har i stället lagts på att gestalta företagens svar i en undersökning som FUB, föreningen för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning, gjorde för två år sedan i projektet ”Störd och stolt”. Rapporten Hur störd får man vara i ert varumärke? kom fram till 10 hinder, från ”Vad ska kunderna tycka” till risken att uppfattas som att företaget utnyttjar funktionshindrade.
– Undersökningen visade att konsumenterna är positivt inställda till att företag anställer funktionshindrade. Därför ville vi ha vår utställning i ett köpcenter där det är många småföretag.
Sverigebilden. Vilka hamnar i strålkastarljuset och vilka får aldrig synas?
Utställningen på torget i Ingelsta Shopping består av åtta svarta boxar på ett bord. Varje box gestaltar något av de tio hindren med ett konkret exempel, som den stängda hissen och hög trappa som handlar om hur företag har svårt att anpassa sig till anställda med särskilda behov, inte bara fysiskt utan även mentalt.
– Vi hade många olika idéer – om att rita på golvet eller gestalta det i ett skyltfönster. Att det blev boxar handlar om att vi ville ha rumskänslan, att det är företagen det handlar om, berättar Nasrin.
Invid boxarna står en informationsskylt där studenterna skriver om de åtta problem som de hämtat från FUB-rapporten. Det kan handla om hur frågan om mångfald ligger på fel ställe i företagen, om rädslan för att använda fel ord eller redan anställdas oro över att få en konstig kollega.
Nasrin Mohamoud kommer från Stockholm och vill inrikta sig mot utbildningens audiodel under sista året. Målet är att jobba för Utbildningsradion inom SR eller SVT i framtiden. Svaret på frågan om varför hon valde KSM, Kultur, samhälle, mediegestaltning, på Campus Norrköping vid Linköpings universitet kommer som en självklarhet:
– Det finns ingen liknande utbildning i hela landet.
© Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
INGELSTA SHOPPING Norrköping
11–17 december 2017
Rising Down
Utställning
av KSM-studenterna Nicole Olsson, Marika Hanqvist, Nasrin Mohamoud, Juliette Barsomi och Caroline Slotte